Jeg tror ikke, at kanalerne gør nogen skade bare ved at eksistere. Hvis det lugter indelukket, tror jeg, at løsningen snarere er at forhindre luftudveksling med rummet end at arrangere en tvungen ventilation.

Der findes hygrometre med logfunktion. Hvis du placerer sådan en i kanalerne, kan du se, hvordan luftfugtigheden der varierer over tid. I husfundamenter plejer man at ønske at holde sig under 70% RH for at forhindre, at træet mugner. Det problem burde være mindre her, da der ikke er noget, der kan mugne.

Oldboy Oldboy sagde:
Jeg er heller ikke overbevist om, at der bliver store energitab. Indtil nogen laver en videnskabelig empirisk undersøgelse, der entydigt viser, hvor store tabene bliver i sammenligning med andre alternativer, vil jeg fastholde, at tabene er moderate. Så må man afveje eventuelle meromkostninger mod de fordele, som systemet har.
Det er ret vel dokumenteret, at gulvvarme forårsager et højere energiforbrug end radiatorer. Især med dårligt isolerede bundplader, som man kan antage, at et hus bygget i 50'erne har. Jeg mener at huske, at forskellen i en undersøgelse var 12% ved 50 mm isolering i pladen. Så kan man altid diskutere, hvad der er store energitab.

Oldboy Oldboy sagde:
Det bedste ville sandsynligvis være at bruge systemet, som det engang var tænkt.
Så bør man få en varm og tør grund, varme og gode gulve, samt en god ventilation.
Jeg er heller ikke overbevist om, at der bliver nogen store energitab. Indtil nogen laver en videnskabelig empirisk undersøgelse, der entydigt viser, hvor store tabene bliver i sammenligning med andre alternativer, vil jeg fortsat hævde, at tabene er moderate. Derefter må man veje eventuelle meromkostninger mod de fordele, som systemet har lidt i hvert fald (luften).
Jeg mødte systemet, da vi søgte en ny bolig i 1982. Det var en enke, der ejede huset, som vi kiggede på, og hun havde boet der siden 1951, da huset blev bygget, hun var helt begejstret over varmesystemet !!
Med 3 børn, der for længst var fløjet fra reden, fortalte hun, at man aldrig behøvede at gøre rent, da luften fra gulvlisten førte støvet til udsugningsventilen i hvert rum og derefter ned til kælderen, hvor den store langsomtkørende radialventilator sugede luften gennem en filterkassette, som man nemt kunne skylle baglæns en gang om ugen med en vandslange.
Alle har vel set, hvor meget støv der svæver i luften, når solen sender en stråle gennem rummet.
Systemet var på dette punkt mere overlegent, end folk forstår i dag.
Tænk aldrig at skulle støve af og støvsuge. :D

• Synes
Oldboy og 2 andre
  • Laddar…
BigR
A Avemo sagde:
Jeg tror ikke, at kanalerne gør nogen skade bare ved at være der. Lugter det muggent, tror jeg, at løsningen snarere er at forhindre luftudveksling med rummet end at arrangere en tvungen ventilation.

Der findes hygrometre med logfunktion. Hvis du lægger sådan en i kanalerne, kan du se, hvordan luftfugtigheden der varierer over tid. I husgrunde ønsker man normalt at holde sig under 70% RH for at undgå, at træet mugner. Det problem burde være mindre her, da der ikke findes noget, der kan mugne.

Det er vel ret godt dokumenteret, at gulvvarme forårsager et højere energiforbrug end radiatorer. Især ved dårligt isolerede bundplader, som man kan forvente, at et hus bygget i 50'erne har. Jeg mener at huske, at forskellen i en eller anden undersøgelse var 12% ved 50 mm isolering i pladen. Så kan man altid diskutere, hvad der er store energitab.
Så du anbefaler at forhindre luftudveksling, dvs at blokere alle huller til systemet? Det er i hvert fald den enkleste foranstaltning.

Jeg ville gætte på, at hovedkanal og rør tilsammen udgør 1-2 kubikmeter rum med luft i pladen i alt. Det bliver da helt uden luftudveksling. Følgeproblemer?

Og som sagt, hvad angår gulvvarme, bliver der ingen sådan i dette hus.

BigR
L Leif i Skåne sagde:
Jeg stødte på systemet, da vi søgte et nyt hjem i 1982. Det var en enke, der ejede huset, vi kiggede på, og hun havde boet der siden 1951, da huset blev bygget, hun var helt lyrisk over varmesystemet!!
Med 3 børn, der for længst var fløjet fra reden, fortalte hun, at man aldrig behøvede at gøre rent, da luften fra gulvlisten førte støvet til udsugningsventilen i hvert rum og derefter ned til kælderen, hvor den store lavhastigheds-radialventilator sugede luften gennem en filterkassette, som man nemt en gang om ugen spulede baglæns med en vandslange.
Alle har vel set, hvor meget støv der svæver i luften, når solen sender en stråle gennem rummet.
Systemet fra dette synspunkt var mere overlegen, end hvad folk forstår i dag.
Tænk aldrig at skulle støve af og støvsuge. :D
Støvsuger og opvarmning i ét! Ja, det er jo en pointe. Nå ja, det er alligevel ikke nok til, at jeg vil konvertere tilbage.

Det der hus ser ud til at have haft lidt flere ventiler. Her var der kun en eneste stor krabat.

Kobl systemet til en lavomdrejnings evakueringsventilator så holder du et svagt undertryk i systemet og undgår, at der kommer nogen lugt ind i huset. Samt at det burde holde sig tørt i kanalerne og være stort set vedligeholdelsesfrit. Synes jeg, med de fleste, virker til at være enige om at du skal undgå at bygge igen og glemme det.

• Synes
John Karlsson og 1 anden
  • Laddar…
BigR BigR sagde:
Så du slår ett slag for at forhindre luftudveksling dvs blokere alle huller til systemet? Det er i hvert fald den enkleste foranstaltning.

Jeg ville gætte på, at hovedkanalen og røret sammen udgør 1-2 kubikmeter rum med luft i pladen total. Det vil da være helt uden luftudveksling. Følgeproblemer?
Blokere på en måde så det holder tæt for muggen lugt, men er tilstrækkelig let at åbne igen for en anden foranstaltning, hvis det skulle vise sig at der opstår følgeproblemer. Mit forslag er altså at bygge det igen uden derfor at glemme det.

BigR
A Avemo sagde:
Plug det igen på en måde, så det holder tæt for muggen lugt, men er let nok at åbne igen for en anden foranstaltning, hvis det skulle vise sig, at der bliver følgeproblemer. Mit forslag er altså at bygge det til uden at glemme det.
Hvis man følger dette spor, vil tilstoppningen af ​​kanalerne ved ydervæggen blive permanent. Man kan ret let fylde, men ikke få adgang og fjerne. Det bliver altså ikke rimeligt at åbne dem igen. Hovedkanalen, der går centralt i pladen, kan man nok sætte en luge i for at have fugtmålere i.

Ønsker man (senere) at ventilere som Magnus Larsson foreslår ovenfor, kan det måske være nok med to huller i hovedluftkanalen til ventilation? Man ventilerer derimod ikke de mindre kanaler specielt godt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.