Jeg vil nedlægge et gammelt luftvarmesystem, som nu er ubrugeligt, med indstøbte kanaler i bundpladen. Huset er en 1,5 plans villa bygget i 1955 med murstensfacade og uisoleret plade på jord. Nuværende opvarmning fjernvarme. Tidligere opvarmning: Svenska Fläktfabrikens Termovent luftsystem.
Der er ingen beskrivelse af systemet, men jeg forstår det som sådan: En oliekedel opvarmede vand til en blæserkonvektor placeret på førstesalen. Luften blev taget fra luftindtag i entrétaget på stueetagen samt visse friskluftindblandinger via friskluftsindtag. Den opvarmede luft blev ledt ned via lodret skakt fra førstesalen til en horisontal kanal centralt i bundpladen med mål 20*40*1300cm. Den horisontale kanal løber langs hele bundpladen og forgrener varm luften gennem indstøbte kanaler 5cm i diameter ud til pladens kanter, hvor en luftspalte mellem plade og væg ventilerer luften op i rummene via ventilerede fodlister.
Billede inde fra den horisontale hovedkanal i bundpladen, indrammet er en udløbskanal, der fører til listen ved ydervæggen:
En beskrivelse af bundpladens kanalsystem set ovenfra:
Præcis hvordan kanalerne på kortsiderne tilslutter til hovedkanalen ved jeg ikke, det er nogle meter væk fra inspektionslugen i luftskakten fra førstesalen.
Beskrivelse af konstruktionen set fra (kort)siden af huset:
Systemet blev taget ud af brug for godt 15 år siden og erstattet med radiatorer og vandbåren fjernvarme.
Blæserkonvektoren er fjernet, men luftskakten, der leder luften ned til pladen, samt hovedluftkanalen og de forgrenede kanaler i bundpladen er tilbage.
Nogle fodlister er blevet skiftet til almindelige uden ventiler, men intet andet er altså gjort. Den tidligere ejer havde skakten åben på førstesalen i det rum, der rummede konvektoren. Jeg har dækket åbningen med en plade.
Da systemet i bundpladen er åbent, kan luft bevæge sig lidt forskelligt og transporterer nogle gange lugt ud fra bundpladen, typisk lidt muggen .
Udover at forhindre luft i at komme ud i boligen ønsker jeg også at fylde hulrummet under listerne, der samler støv og snavs.
Jeg har fjernet gulvventilationen i et rum, så man kan se originalkonstruktionen med aluminiumsplade:
Den umiddelbare løsning ville have været at støbe indløbet fra førstesalen til og fylde alle udløb med fugeskum, men er det en god løsning, da det efterlader et stort uventileret luftfyldt rum i bundpladen?
Kom med jeres ideer om løsninger, hvilke materialer der kan være egnede, hvilke problemer man kan have brug for at holde øje med etc.
Et svært men interessant problem. På en måde er det en skam, at et så godt og avanceret system ikke længere kan bruges. Det blev sikkert for dyrt i drift. I koldere dele af USA er det stadig meget almindeligt med varmluftssystemer, men de har jo en helt anden prisstruktur på energi.
At fylde kanalerne med fugeskum synes jeg ikke er en god løsning, da det trods alt er et for lille areal til at have nogen større effekt. Jeg kan forestille mig to hovedspor: 1) Gøre kanalerne til et lukket ventilationssystem, der aldrig har kontakt med indeklimaet, kun for at ventilere fugt væk. 2) Udnytte kanalerne til et vandbåret gulvvarmesystem.
Du bør tale med et af de større VVS-projekteringsfirmaer, såsom Dahlgrens eller lignende. Det kræver ret stor viden at få styr på alle aspekterne.
Et svært men interessant problem. På en måde er det synd, at et så godt og avanceret system ikke længere kan bruges. Det blev sikkert for dyrt i drift. I de koldere dele af USA er det stadig meget almindeligt med varmluftssystemer, men de har jo et helt andet prisniveau på energi.
At fylde kanalerne med fugeskum synes jeg ikke er en god løsning, da det trods alt er en for lille overflade til, at det skal have nogen væsentlig effekt. Jeg kan forestille mig to hovedspor: 1) Gøre kanalerne til et lukket ventilationssystem, der aldrig har kontakt med indeluften, kun for at ventilere fugt væk. 2) Udnytte kanalerne til et vandbåret gulvvarmesystem.
Du har brug for at tale med noget af de større VVS projekteringsfirmaer, typisk Dahlgrens eller lignende. Det kræver ret stor viden at forstå alle aspekter.
Ja, systemet var nok i sin vorden 1955. Formentlig var dette high-tech inden for byggebranchen, og jeg ved, at man udviklede luftvarmeteknikken og brugte den ind i 80'erne i det mindste. Har derimod aldrig hørt om nogen, der haft kanalerne indstøbt i bundpladen. Som du siger, må systemet have været en energisluger.
Hvad angår fugeskum ville det mere være en klat i hver åbning for at stoppe eventuel luftstrøm, alternativt kan man hælde mørtel i rummet under listen og samtidig jævne gulvet mod væggen.
Om dine forslag:
1) -en ventilator, der ventilerer rummet. Kræver at man tager en kanal til facaden, måske på begge kortsider af huset. Hvor skal man tage tilluft fra?
2) tror der bliver store tab i pladen, så jeg har udelukket det.
Efter ferien skal jeg tjekke med nogle firmaer, men efter at have talt med en "ekspert i bygningsteknik" i løbet af ugen, der straks begyndte at svæve og mente, jeg skulle starte med at kontakte en mykolog, følte jeg, at BH nok kunne komme med mere interessante forslag, og det er allerede mere interessant, synes jeg
Hvis du monterer tykke gulvlister, der dækker sprækken og forsegler med latex fugemasse, burde den indelukkede luft ikke kunne trænge op i rummet.
Det kan bruges til gulvvarme, da det er et system til gulvvarme. Dog luftbåret og ikke vandbåret.
Ja, helt klart, listerne i et rum sidder tæt mod væg/gulv, og der føles sjældent nogen lugt. Forsegler jeg med latex fugemasse overalt, bliver det sikkert bedre, men ikke helt tæt, medmindre jeg også smører bagsiden af listen. Så er der resten af systemet.
Og hvad angår gulvvarme, vil jeg ikke forsøge mig med det.
Om du vender systemet da? Så du suger luft ind fra gulvlisterne. Så slipper du lugt, samt at du burde få lidt komfortvarme i gulvene med i købet
Ja, det ville jo være en mulighed. Sandsynligvis ville det være nok med en meget svag ventilator, eller endda koble til en kanal i skorstenen. Det, jeg tvivler på, er at suge varm indeluft ned i et koldt rum, det burde blive risiko for kondens? Det ville ikke blive samme hastighed som i det oprindelige system direkte. Derefter forstærkes det med støv og snavs, der følger med luften, hvis man ikke sætter støvfilter på gulvlisterne. Men helt klart en mulighed, som jeg gerne ville vide mere om eventuelle konsekvenser af.
Min hovedtanke er, at det er vigtigt at holde pladen lidt opvarmet for at forhindre kondens fra indeluften, som ellers altid sker i uisolerede plader på jord. Både svag luftcirkulation og slanger med varmt vand burde give den effekt, uden at være beregnet som opvarmningssystem for huset. Skal man føre luft ned i kanalerne, skal det absolut være varm indeluft, ikke kold udeluft. Situationen er sammenlignelig med krybekældre.
De som lavede disse systemer er nok ude af tiden i dag, men hvis du ringer nogen, forklar og spørg efter den ældste (rigtig gammel) der findes i firmaet, hvilken type entreprenør der udførte disse, ved jeg ikke, har set en anlægning
Det bedste ville højst sandsynligt være at bruge systemet, som det engang var tænkt.
Så bør man få en varm og tør grund, varme og gode gulve samt en god ventilation.
Jeg er heller ikke overbevist om, at der bliver nogle store energitab. Indtil nogen laver en videnskabelig empirisk undersøgelse, der entydigt viser, hvor store tabene bliver i sammenligning med andre alternativer, vil jeg fortsætte med at hævde, at tabene er moderate. Derefter må man veje evt. meromkostninger mod de fordele, som systemet har.
Nu er dette jo ikke aktuelt her, da varmesystemet er konverteret for længe siden. Så kan man synes, at hvis det på 15 år ikke er værre end lidt hengemt lugt, så er det formentlig ikke noget problem ikke at bruge systemet. (15 år er ikke rigtig tilstrækkeligt til at fastslå noget, men en god indikator). At stoppe systemet ændrer formentlig lidt på spille reglerne, da det indtil nu sandsynligvis har bevæget sig lidt i det mindste (luften).
Sjovt at høre jeres tanker om dette! Det bliver lidt sjovere at tænke selv.
Planen er at vi vil fjerne skakten fra overetagen og lave gulv der, hvor det tilslutter sig hovedluftkanalen i pladen. Vi vil have pladsen både på overetagen og stueetagen i forbindelse med renovering. Så mistes den væsentligste åbning, der tillod luften at stige op, og kun de små røråbninger ved vægpanelerne bliver tilbage i forbindelse med hovedluftkanalen.
Hvis man følger justusanderssons forslag, kunne der være et rør i skorstenen til at tilslutte kanalen og trække luften ind i bundpladen via vægpaneler. Jeg vil egentlig helst undgå det rum, hvor en væg skal gipses, og vil derfor bygge over panelerne, så man skal save huller ud og håndtere det. Et sted dækker panelerne ikke helt, så der er sprækker, men det er ikke svært at ordne.
Anvendelse af systemet som oprindeligt bliver ikke aktuelt i hvert fald. Det føles også som et sats. Havde man været tilfreds med installationen af fjernvarme, burde det simpleste vel have været blot at koble fjernvarmen på konvektoren i stedet for at installere et dusin nye radiatorer.
Helst havde jeg gerne fyldt kanaler og rør med beton og fået en "almindelig" bundplade. Men en sådan operation bliver sandsynligvis kompliceret?