32,548 læst ·
91 svar
33k læst
91 svar
Elevstøj og anden støj fra taget (bor øverst oppe)
Hej, nu er der gået en god tid, siden jeg sidst skrev her. Bygningsarbejderne har nu gjort, hvad der lyder præcis som det, du beskrev med en ny væg. Luftspalte på typisk 10 mm, måske lidt mindre. Derefter regel med stenuld samt to lag gips og en eller anden form for krydsfiner eller noget for at stabilisere den høje væg, som jeg forstod. Dette på anbefaling af en akustiker. Dette har dog næppe hjulpet noget, måske muligvis nogle få decibel.N nomoD2 sagde:Hej,
Av det du skriver at dømme antager jeg, at du bor i et hus af beton.
Vibrationer overføres effektivt og desværre relativt langt i huse med skelet af beton.
Hvis du banker på den væg i din lgh, der ligger tættest på elevatoren, kan du let finde ud af, om den er lavet af beton, eller om den indre del af væggen er en letvæg bestående af gipsplader og stålregler. Elevatorskakter udføres normalt i beton. For at mindske risikoen for lydtransmission gennem elevatorskakten foreskrives der i projekteringsfasen ofte en fritstående ekstra isolering af elevatorskakten. Normalt 2x13 mm gips på 45 mm stålregel og 45 mm mineraluld med ca. 10-15 mm luftspalte mellem stålreglen og betonvæggen. Hvis væggen mod elevatoren føles som beton mangler denne ekstra isolering sandsynligvis.
Hvis strukturbårne lydisolering af elevatorens maskine og geijdrar er dårligt udført, vil vibrationer fra maskinen og geijdrar desværre blive overført til betonstrukturen og derefter udsendt som såkaldte strukturbårne lyde i tilstødende rum. Nogle gange, hvis geijdrar, styreskinnerne som elevatoren kører langs når den er i drift, ikke er perfekt justeret, er der en risiko for, at elevatorkabinen bevæger sig sidelæns. Denne bevægelse kan medføre lyd, der lyder skarpende i tilstødende rum. Ved at justere justeringen af geijdrar kan man løse dette problem.
Som forslag kan du kontakte bestyrelsen i den brf, du bor i. Bestyrelsen kontakter derefter den virksomhed, der byggede huset og beder om måleprotokoller fra den kontrolmåling, der normalt udføres for at opnå et slutcertifikat for et nyt hus. Hvis I får adgang til denne måleprotokol, så tjek at den, der har udført målingen virkelig har undersøgt lydniveauer fra elevatorerne. Normalt udføres stikprøvekontrol i et udvalg af lgh.
Minimumskrav ifølge Boverkets bygningsreglement (BBR, fra og med BBR 20) er, at det ækvivalente lydniveau (i rum til søvn, hvile og daglig samvær) ikke må være højere end 25 dBA, og at det maksimale lydniveau ikke må være højere end 35 dBA. Disse krav gælder hele døgnet. Hvis huset er projekteret til at klare eksempelvis lydklasse B, som er en lydklasse med strengere krav end krav ifølge BBR, skærpes kravet for ækvivalent og maksimal lydniveau med 4 dB.
[link]
Håber I kan løse de lydproblemer, du beskriver.
Held og lykke!!
Jeg har mine tvivl om, hvor godt arbejdet er udført. På billedet kan du se, at gipspladen ikke går helt ned til betonen under gulvet, men stopper ved træets gulv, skal det være sådan? Bør et korrekt udført arbejde ikke give betydeligt bedre resultater?
Nu er de godt nok ikke færdige til 100%, men de mener, at det resterende arbejde IKKE vil forbedre lydniveauet.
Det afhænger meget af, hvad problemet var fra starten. Hvis det er sådan, at det kun er betonvæggen, der udsender lyden og intet andet, så vil en fritstående væg som der kun afhjælpe lyd over ca. 50-100 hz. Hvis lyden, der er høj, er lavfrekvent, så kan den løsning t.o.m. forværre det, da skulle væggen stå længere ud fra betonvæggen.markaner sagde:
Hej, nu har det gået en god tid siden jeg sidst skrev her. Byggemændene har nu gjort hvad der lyder præcis som det, du beskrev med en ny væg. Luftspalte på omkring 10 mm, måske lidt mindre. Så regel med stenuld samt to lag gips og en form for krydsfiner eller noget for at stabilisere den høje væg, hvad jeg forstod. Dette på anbefaling af en akustiker. Dette har dog knap hjulpet noget, måske muligvis nogle få decibel.
Jeg har mine tvivl om, hvor godt udført arbejdet er blevet gjort. På billedet ser I, at gipspladen ikke når helt ned til betonen under gulvet, men slutter i niveau med trægulvet, skal det være sådan? Burde et korrekt udført arbejde ikke give betydeligt bedre resultat?
Nu er de ganske vist ikke 100% færdige, men de mener, at det resterende arbejde IKKE vil forbedre lydniveauet.
Ved du tykkelsen på betonvæggen mod elevatorskakten og om den er massiv eller en sandwich-konstruktion?
Okay! Jeg tror det er relativt høj frekvens alligevel. Svært at sige uden erfaring dog. Akustikeren mente, at det ville hjælpe i hvert fald. Væggen mod elevatoren er af 200mm massiv beton, tror jeg.G gos84 sagde:Det kommer jo meget an på, hvad problemet var fra starten. Hvis det kun er betonvæggen, der sender lyden ud, og intet andet, så vil en fritstående væg kun kunne afhjælpe lyd over ca. 50-100 hz. Hvis lyden er lavfrekvent og høj, kan den løsning endda forværres, hvis væggen står længere ud fra betonvæggen.
Ved du tykkelsen på betonvæggen mod elevatorkakten, og om den er massiv eller en sandwichkonstruktion?
Kan ske at lydniveauet klarer dBA, dBC og max-kravene nu, men at det stadig lyder dårligt. Hvis det er tilfældet, må du forsøge at få dem til at redegøre for lydniveauerne i tersbånd under 200Hz og sammenligne dem med folkesundhedsmyndighedens retningslinjermarkaner sagde:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/f/fohmfs-201413/
Hvis de stadig er over, er det noget, du kan forfølge videre.
Ellers må man vel forsøge at udskifte vibrationsdæmpningen på motoren til bedre, gøre fastgørelsen af stellet, som motoren står på, og selve stellet stivere/tungere eller bedre indbygget.
At flytte motoren tror jeg er for dyrt.
Du har ikke fået adgang til nogen målerapport?
Det kan desværre være sådan, at det lyder dårligt, selvom alle krav er opfyldt, og så stopper det der.
Det kan jo også være sådan, at baggrundsniveauet i TS lgh er så lavt, at elevatordrejen, selvom de er lave i dB talt, kan være forstyrrende selv ved godkendte lydniveauer. Dette fordi elevatordelyden i mindre grad maskereres af baggrundslyde.G gos84 sagde:Kan hænde at lydniveauet klarer dBA, dBC og max-kravene nu men at det stadig lyder dårligt. Hvis det er tilfældet, må du forsøge at få dem til at redegøre for lydniveauerne i tersbånd under 200Hz og sammenligne dem mod folkesundhedsmyndighedens retningslinjer
[link]
Er de stadig over, så er det noget, du kan forfølge.
Ellers skal man vel forsøge at skifte vibrationsdæmpningen på motoren til bedre, gøre fastgørelsen af stativet, som motoren står på, og selve stativet stivere/tungere eller bedre forankret.
Flytte motoren tror jeg er for dyrt.
Du har ikke fået adgang til en målerapport?
Det kan desværre være sådan, at det lyder dårligt, selvom alle krav opfyldes, og så stopper det der.
Senest redigeret:
Nu har akustikeren været her i dag igen og målt. Resultatet viste 40 dB maksimalt. Dette er 8 dB højere end FØR væggen. Men jeg synes, det lyder præcis ens, hvilket får mig til at tvivle på, at 32 dB virkelig passede tidligere. Nu er dog stuen tømt for nogle møbler og store dele indpakket i plast, så derfor ville de justere efter den nye efterklangstid, sagde akustikeren, og da antager jeg, at tallet 40 vil falde. Jeg ved dog slet ikke hvor meget. Tidligere fik jeg en rapport, der viste, at lyden var godkendt. Men siden da har de ændret lidt flere ting alligevel, hvoraf mindst én af foranstaltningerne gav modsatrettet effekt.G gos84 sagde:Kan ske at lydniveauet klarer dBA, dBC og max-kravene nu men at det stadig lyder dårligt. I så fald må du forsøge at få dem til at redegøre for lydniveauerne i tersbånd under 200Hz og sammenligne dem mod folkesundhedsmyndighedens retningslinjer
[link]
Er de stadig over, så er det noget, du kan tage videre.
Ellers må man vel forsøge at skifte vibrationsdæmpningen på motoren til bedre, gøre fastgørelsen af stativet, som motoren står på, og selve stativet stivere/tyngre eller bedre fastgjort.
At flytte motoren tror jeg er for dyrt.
Har du ikke fået en målerapport?
Det kan desværre være sådan, at det lyder dårligt, selvom alle krav er opfyldt, og så stopper det der.
Dette er absolut en medvirkende faktor til, hvorfor lyden er ekstra forstyrrende efter min mening. Men det har ligget på alt mellem 32 til 42, mens de har forsøgt forskellige tiltag.N nomoD2 sagde:
Antager, at du har målt hisselyden, når ingen byggeaktivitet fandt sted i din lgh. Ellers siger disse værdier ikke særligt meget om drn faktiske lydniveau fra kun elevatoren.markaner sagde:
Elevatorstøjmålinger stiller meget høje krav til, at baggrundsniveauet ellers er lavt, helst væsentligt lavere end det lydkrav, der skal overholdes med elevatoren i normal drift.
Hvis de, der har bygget tillægsisoleringen, har sparet på luftspalten, da de skruede stålreglerne, er der en vis risiko for, at stålreglerne så kan være kommet i kontakt med den bagvedliggende betonvæg. Hvis dette sker, er der risiko for, at vibrationer overført fra elevatorens fastgørelse i betonvæggen føres videre til stålreglerne i den tillægsisolerende væg, der er bygget, og derefter udsendes som lyd i din lejlighed. Hvis dette sker, kan tillægsisoleringen have negativ effekt.markaner sagde:
Nu har akustikern været her i dag igen og målt. Resultatet viste 40 dB maksimalt. Dette er 8 dB højere end FØR væggen. Men jeg synes, det lyder præcis ligesådan, hvilket får mig til at tvivle på, at 32 dB virkelig passede tidligere. Nu er dog stuen tømt for en del møbler, og store dele indpakket i plastik, så derfor ville de justere efter den nye efterklangstid, sagde akustikeren, og da antager jeg, at tallet 40 mindskes. Jeg ved ikke helt, hvor meget dog. Tidligere fik jeg en rapport, der viste, at lyden var godkendt. Men siden da har de ændret lidt flere ting alligevel, hvoraf i det mindste én af foranstaltningerne gav modsat effekt.
For at tillægsisoleringen skal fungere, som det er tænkt, kræves det, at luftspalten mellem betonvæggen og stålreglerne overalt langs den nye væg har tilstrækkelig luftspalte, så den nye væg virkelig er fritstående fra den bagvedliggende betonvæg.
Det er nok, at en lille del af en regel kortsluttes ved, at reglen har kontakt med betonvæggen for at få en mærkbar forringelse af tillægsisoleringens lydisoleringsforhøjende egenskaber.
Selvfølgelig kræves også, at væggen tætnes grundigt med drejning og blød fugemasse langs alle tilslutninger mod tilgrænsende skillekonstruktioner.
Hvis I tydeligt hører lyd fra gulv og flankerende vægge, vil en fritstående tillægsisolering ikke løse hele problemet.
Det mest effektive er altid at løse kilden til den oplevede lydforstyrrelse, dvs. vibrationsisoleringen af elevatorens motor og sikre, at de styreskinner, som elevatorens styrehjul løber langs, er perfekt linjerede. Ellers er der risiko for, at elevatoren kommer i svingninger til siden, hvilket erfaring viser, normalt resulterer i en skrapelyd.
Luftspalten skal være ca. 10 mm, og jeg har spurgt flere gange, om det er tilfældet, og får altid det samme svar. Så jeg må nok gå ud fra, at det er sådan. Drevning har de ikke tætning med, tror jeg, kun elastisk fugemasse for hvert lag.N nomoD2 sagde:Hvis de, der har bygget ekstraisoleringen, har været nærige med luftspalten, da de skruede stålprofilerne, er der en vis risiko for, at stålprofilerne dermed kan have kontakt med den bagvedliggende betonvæg. Hvis dette sker, er der risiko for, at vibrationer, der er overført fra elevatorens motormontage i betonvæggen, overføres videre til stålprofilerne i den ekstraisolerende væg, der er bygget, og derefter afstråles som lyd i din lejlighed. Hvis dette sker, kan ekstraisoleringen have en negativ effekt.
For at ekstraisoleringen skal fungere som det er tænkt, kræves det, at luftspalten mellem betonvæggen og stålprofilerne overalt langs den nye væg har tilstrækkelig luftspalt, så den nye væg virkelig er fritstående fra den bagvedliggende betonvæg.
Det er tilstrækkeligt, at en lille del af en profil kortsluttes ved, at profilen har kontakt med betonvæggen for at få en mærkbar forringelse af den ekstraisoleringens lydisolerende egenskaber.
Naturligvis kræves det også, at væggen er tæt forseglet med fugemasse og elastisk fugemasse langs alle tilslutninger mod tilstødende skillekonstruktioner.
Hvis I tydeligt hører støj fra gulve og tilstødende vægge, vil en fritstående ekstraisolering ikke løse hele problemet.
Det mest effektive er altid at afhjælpe kilden til den oplevede støjforstyrrelse, dvs. elevatorens vibrationsisolering og sikre, at de styreskinner, som elevatorens styrehjul løber langs, er perfekt linjerede. Ellers er der risiko for, at elevatoren begynder at svinge sidelæns, hvilket erfaringsmæssigt ofte resulterer i en skrabende lyd.
Som du siger, mistænker jeg flanketransmission. Men med det sagt er den væg, der nu er isoleret, den klart værste, så nogen effekt burde det jo have.
Noget skrabende lyd hører jeg ikke. Men jeg hører en rumlen så snart elevatoren går, hvilket sandsynligvis er motoren? Det værste er dog en slaglyd, der er relativt mørk, som kommer præcis når elevatoren stopper. Denne lyd kommer fra en boks, som de benævner som frekvent styring. Denne sad tidligere på gejderne, men blev så flyttet til at blive skruet fast direkte på min væg. Dette resulterede i, at lyden blev meget højere, og derfor skal det også flyttes tilbage. Dette vil dog ikke løse problemet, men kun gøre det lidt bedre.
Har boet øverst i en trappeopgang med kun to lejligheder på den etage. Vores lejlighed havde trapperne mellem væggen og elevatoren, mens naboen boede væg i væg med elevatoren. Vores lejlighed var meget godt lydisoleret, synes jeg, men vi hørte stadig elevatoren, når den kørte op og ned. Naboen hørte selvfølgelig meget mere.
Hvis det ikke kan løses, bliver det vel til at flytte, for når man først er begyndt at irritere sig over noget, som ikke kan fikses, får man en fix idé.
Hvis det ikke kan løses, bliver det vel til at flytte, for når man først er begyndt at irritere sig over noget, som ikke kan fikses, får man en fix idé.
Svært at sige så meget ned uden at se lidt måledata i tersbånd.
Men hvis jeg skal gætte vildt:
Elevatormotoren forårsager strukturlyd i den lejlighedsadskillende væg på grund af en eller flere af følgende årsager: forkerte dæmpere/svag stålramme/for få indsatser i væggen. Lyden i lejligheden domineres af lyd i tersbåndet 63Hz, den nye væg gjorde den samlede konstruktion dårligere (1-2dB) for lydisolering i netop 63Hz (bedre for alle højere frekvenser) og lydniveauet i lejligheden bliver typisk det samme.
Lekv,dBA klarer kravene, Lekv,dBC og LAFmax klarer kravene med nød og næppe, men sundhedsstyrelsens retningslinjer for lavfrekvent støj indendørs klarer sig ikke, men det rapporteres ikke, da det ikke står som krav i bbr, så længe Lekv,dBC er godkendt.
Jeg kan selvfølgelig tage helt fejl og være på vildspor, jeg ville bare gætte lidt
(Nu ser jeg bort fra typen af lyd, da de burde kunne isolere det væk)
Men hvis jeg skal gætte vildt:
Elevatormotoren forårsager strukturlyd i den lejlighedsadskillende væg på grund af en eller flere af følgende årsager: forkerte dæmpere/svag stålramme/for få indsatser i væggen. Lyden i lejligheden domineres af lyd i tersbåndet 63Hz, den nye væg gjorde den samlede konstruktion dårligere (1-2dB) for lydisolering i netop 63Hz (bedre for alle højere frekvenser) og lydniveauet i lejligheden bliver typisk det samme.
Lekv,dBA klarer kravene, Lekv,dBC og LAFmax klarer kravene med nød og næppe, men sundhedsstyrelsens retningslinjer for lavfrekvent støj indendørs klarer sig ikke, men det rapporteres ikke, da det ikke står som krav i bbr, så længe Lekv,dBC er godkendt.
Jeg kan selvfølgelig tage helt fejl og være på vildspor, jeg ville bare gætte lidt
(Nu ser jeg bort fra typen af lyd, da de burde kunne isolere det væk)
Du er ikke langt fra! Rapporten viste, at 80HZ lå på 44, når grænsen er 40 ved en lejlighed ved jeg. Men generelt ser frekvenserne 63-100Hz ud til at være de værste. Men kun 80hz har ligget over grænseværdien.G gos84 sagde:Svært at sige så meget ned uden at se lidt måledata i tersbånd.
Men hvis jeg gætter vildt:
Elevatormotoren forårsager strukturlyd i den lejlighedsskelvæggende på grund af en/et par af følgende grunde: forkerte dæmpere/svag stålramme/for få indsatser i væggen. Lyden i lejligheden domineres af lyden i tersbåndet 63Hz, den nye væg gjorde den samlede konstruktion dårligere (1-2dB) for lydisolering ved præcis 63Hz (bedre for alle højere frekvenser), og lydniveauet i lejligheden bliver typ det samme.
Lekv,dBA klarer kravene, Lekv,dBC og LAFmax klarer kravene på håret, men sundhedsmyndighedernes retningslinjer for lavfrekvent støj indendørs opfyldes ikke, men det rapporteres ikke, da det ikke står som krav i bbr så længe Lekv,dBC er godkendt.
Jeg kan selvfølgelig være helt galt afmarcheret, jeg ville bare gætte lidt
(Nu ser jeg bort fra slagslyden, for den burde de kunne isolere væk)
Men hvordan kan man isolere slagslyden tror du? Åbenbart er der en ting, der slår til og fra i elevatoren, som sidder på min væg og lyder 40dB i min lejlighed. Har de lavet en fejl med min tillægsvæg, eller handler det bare om at prøve at afvibrere mere inde i elevatorskaktet? Tænker om luftspalten på 10 mm kan være alt for kort til så lave frekvenser?
Væggen er nok okay. Jeg smider et lille billede nedenfor, der viser, hvad jeg mener kan blive et problem:markaner sagde:
Du er ikke langt fra! Rapporten viste at 80HZ lå på 44, når grænsen er 40 ved en lejlighed, ved jeg. Men generelt ser det ud til, at frekvenserne fra 63-100Hz er de værste. Men kun 80hz har overskredet grænsen.
Men hvordan kan man isolere bort slaglyden, tror du? Tilsyneladende er der en ting, der slår til og fra i elevatoren, som sidder på min væg og larmer 40dB i min lejlighed. Har de sjusket med min tillægsvæg, eller skal vi bare prøve at afvibrere inde i elevatorskaktet endnu mere? Tænker på, om luftspalten på 10mm kan være alt for kort for så lave frekvenser?

For at undgå en forværring i lavfrekvensen må man øge udbygningen en del. Men problemet er nok især, at de skal isolere det, der forårsager lydene bedre. Det er desværre ikke inden for mit område. Men de, der leverer vibrationsisolatorerne, hjælper med at regne på, hvad der skal gøres. Det afhænger, så vidt jeg forstår, af vægten af det, der vibrerer, og den frekvens, der skal fjernes. Det er den samme princip for både motoren og for den ting, der forårsager slaglyden.
En anden gætteri jeg har for elevatorer er, at puden, som motoren står på, er dimensioneret til elevatorens maksimallast, hvilket aldrig sker, og derfor måske er for hård.
Fantastisk program må jeg sige! Beregner dette program også på strukturlyd, da jeg formoder, at effekten af væggen bliver anderledes, om det er luftbåret eller ej? Men som jeg forstår det, er forskellen altså meget lille for lave frekvenser? Slaglyden er ikke bremsen, der tidligere lød som en hammer på ca. 45 dB. Nu er det relativt mørkt, men føles ikke som under 100Hz (svært at sige dog, selvfølgelig uden udstyr og erfaring). Men hvis det er omkring 200Hz, så burde en korrekt konstrueret væg hjælpe?G gos84 sagde:Væggen er nok okay. Jeg smider et lille billede nedenfor, der viser, hvad jeg mener kan blive et problem:
[billede]
For ikke at få en forværring i lavfrekvensen så må man øge udbygningen med en hel del. Men problemet er nok først og fremmest, at de skal afisolere det, der forårsager lydene bedre. Det er desværre ikke inden for mit område. Men de, der leverer vibrationsisolatorerne, hjælper med at beregne, hvad der skal gøres. Det afhænger, hvad jeg forstår, af vægten på det, der vibrerer, og frekvensen, der skal fjernes. Det bliver samme princip både for motoren og for den ting, der forårsager slaglyden.
Så en anden gæt jeg har for elevatorer er, at puden, som motoren står på, er dimensioneret for elevatorens maksimalbelastning, hvilket aldrig sker, og som måske er for hård.
Jeg tror dog også, som du siger, at nøglen er vibrationsabsorbanter. På den ting, der laver slaglyden, sidder hårde meget små dutter af hård sort plast (som møbeldutter). Jeg havde da tænkt, at man skulle have større gummistykker for eksempel. Måske en enkelt stor gummirektangel, som fordeler vibrationerne?