32,551 læst ·
91 svar
33k læst
91 svar
Elevstøj og anden støj fra taget (bor øverst oppe)
Har ledt meget efter regler omkring lydniveau for elevator i soveværelse og stue men kan ikke finde noget om, at det skulle være 24dBA og 35dBA. Har du nogen kilde på det et sted, som jeg kan læse og så fremlægge, hvis det ikke skulle blive fikset. Det er tydeligvis over 35 maksimalt. Når elevatoren kører, viser telefonen (som skal være relativt pålidelig) omkring 33dBA, for at ved stop nå op på 41-42 dBA. Over hvor lang tidsperiode skal det ækvivalente mål være? Hvis man tager 20 sekunder, så er det jo over 25, men tager du 1 time, så er det jo ikke det, da elevatoren ikke kører konstant..G gos84 sagde:Ved du hvilken lydklasse boligen er bygget efter? Ifølge Boverkets byggregler er det 25dBA ækvivalent lydniveau og 35dBA maksimalt lydniveau fra elevator i soveværelse og stue. Ofte er installationsstøj kravsat efter lydklasse B, så da skal det være endnu lavere. Det lyder som den højere lofthøjde kan have forårsaget et for højt lydniveau. Så er det faktisk sådan, at elevatorleverandøren kan få brug for at komme ud og reparere elevatoren selvom den er ny. Elevatorerne bliver voldsomt meget brugt under byggerierne, så de er ofte slidte, når det er tid til at flytte ind. /byggeakustiker, dog ikke ekspert på elevatorer.
Fandt lokalplanen i går, og da ser det ud til, at kommunen har krævet, at bygningen skal være bygget efter mindst lydklasse B.
Overkurs er det jo, men altid sjovt at lære noget nyt! Men ja, det ville helt klart være det mest bekvemme at fikse elevatoren. Men som sagt har jeg været mistænksom omkring isolationen til lejligheden, når jeg hører værktøj slå mod gulvet i kælderen osv.A Avemo sagde:Hvis der står Schindler i kurven, er sikkert resten også Schindler. Smækket ved stoppet er sandsynligvis bremsen. Kontaktorer plejer at smække hørbart. Men ikke som en hammer mod metal. Det plejer at være et justeringsspørgsmål, hvor meget bremsen smækker. Teknologiskiftet, som @Stenkant omtaler, er sandsynligvis gearløse permanentmagnetiserede synkronmotorer, som mange, men ikke alle nye elevatorer har. Disse kan gå meget støjsvagt. Går de ikke stille, er der noget galt. Sandsynligvis er det et indstillingsspørgsmål for frekvensstyringen. Det skal ikke være nødvendigt med gummifødder til motorfundamentet for at få det til at være stille.
Det ovenstående er måske overkurs for TS, som bare ønsker, at det skal blive stille. Men hvis der er problemer med, at elevatoren larmer for meget, så er det altid mere effektivt at rette fejlen, der gør, at elevatoren larmer, end at forsøge at isolere lyden væk.
Alligevel, efter besøg fra akustikeren i fredags begyndte det at lyde meget fra nabolejligheden ved siden af. Stemmer blev hørt, og hver eneste støvsugning på gulvet. Så det ser ud til, at ingen er flyttet ind endnu, og at de nu rengør den inden indflytning. Så må vi se, hvordan det lyder, når nogen flytter ind der.. Øvrige i ejendommen er meget tilfredse med isolationen, men jeg hørte meget fra nabolejligheden.
Akustikeren konstaterede dog, at smækket i slutningen, når elevatoren stopper, er helt klart for højt og skal fikses. Ellers mente de, at elevatoren larmede mere, end den burde, forudsat materialet på væggen og elevatorens model osv., men kunne ikke sige, om det var FOR meget. De skulle alligevel ringe til Schindler, som skal forsøge at fikse den. Tog nogle ture i de andre opganges elevatorer igen, og disse larmer mindre, tror jeg, og har især ingen smæk i slutningen, når elevatoren stopper, så netop den lyd bliver sikkert løst. Må dog se, hvordan det lyder, når nogle flytter ind i lejligheden ved siden af min..
Nåede ikke at gøre det, før akustikeren kom tidligt om morgenen. Men efter at elevatorleverandøren har været her (jeg håber på næste uge), så skulle jeg se, hvordan det lyder. Er det ikke godt da, så må jeg begynde detektivarbejdet på egen hånd, især tjekke om der skulle være en anden lejlighed med højt til loftet (3,25 har jeg) og som bor ved siden af elevatoren.S Stenkant sagde:Jeg synes, du skal tjekke direkte med naboerne, har de samme problemer med mislyde, så får du større tryk på sagen og lettere ved at få forståelse for tiltag, en enkelt ejer kan afvises med tale om grænseværdier. Hvis huset har flere elevatorer, kan du tjekke med en nabo i en anden opgang.
Akustikeren har også lettere, hvis den får et helhedsbillede for hele huset.
Du bør også tale med bestyrelsen, uanset om det er en "byggende bestyrelse" eller den er valgt af medlemmerne via generalforsamlingen.
https://www.boverket.se › bbr...PDFmarkaner sagde:
Har ledt masser efter regler omkring lydniveau for elevator i soveværelse og stue, men kan ikke finde noget om, at det skulle være 24dBA og 35dBA. Har du nogen kilde på det et eller andet sted, som jeg kan læse og så lægge frem, hvis det ikke skulle blive fikset. Definitivt er det over 35 maksimalt. Når elevatoren kører viser telefonen (som skal være relativt pålidelig) omkring 33dBA, og ved stoppet går den op på 41-42 dBA. Over hvor lang tidsperiode skal den ækvivalente måling være? Tager man 20 sekunder så er det jo over 25, tager du 1 time så er den jo ikke det, idet elevatoren ikke kører konstant.
Fandt lokalplanen i går og da virker det som om kommunen har krævet, at bygningen skal være bygget efter mindst lydklasse B.
BBR 2018 konsolideret version - Boverket
Side 123.
For ækvivalent lydniveau for elevator så måler man 3 cyklusser, hvis jeg husker rigtigt. (Har været på barsel ret længe). En cyklus er, at elevatoren starter helt nede, kører op og stopper på hver etage og så hele vejen ned igen. Altså ingen tid, når elevatoren ikke kører (undtagen når den venter på døren).
Antager at akustikeren kørte elevatoren sådan imens han målte i de aktuelle rum.
Lydklasse b står i standard SS 25267:2015. Har den ikke lige nu, men det burde være 4dB strengere, hvis jeg ikke husker forkert (21 og 31), din mobil måler garanteret ikke så godt ved de lave niveauer. Dog så er lydklasse b ofte et mål og ikke et strengt krav, klarer det lydklasse c (bbr) så bliver det godkendt, medmindre det er let at udbedre. Så er der lidt miljøkrav med lydklasse b, hvis bygningen er klassificeret i henhold til noget sådant, da er det forskellige fortolkninger. Har du møbleret rum og måler i, så kan du ofte trække 3dB fra det målte også, da kravene er for møblerede rum med 0,5s efterklangstid.
Lydklasse b i lokalplaner er ofte også kun trafikstøj og ikke installationsstøj.
Har de målt?
Held og lykke!
Blev forkert på linket:markaner sagde:
Har ledt meget efter regler omkring lydniveau for elevator i soveværelse og stue men finder ikke noget om at det skulle være 24dBA og 35dBA. Har du nogen kilde på det et eller andet sted som jeg kan læse og så lægge frem hvis det ikke skulle fikses. Definitivt er det over 35 maksimalt. Når elevatoren kører viser telefonen (som skal være relativt pålidelig) cirka 33dBA, for at ved stop gå op på 41-42 dBA. Over hvor lang tidsperiode skal det ækvivalente mål være? Tager man 20 sekunder så er det jo over 25, tager du 1 time så er den jo ikke det i og med at elevatoren ikke kører konstant..
Fandt lokalplanen i går og der ser kommunen ud til at have krævet at bygningen skal være bygget efter mindst lydklasse B.
https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/
Side 126 i denne
Mange tak! Forstod ikke helt det der med møbleret rum og fradrag? Forudsætter grænseværdierne et møbleret rum med efterklangstid 0,5s? Jeg har møbleret, men hvad efterklangstiden er, ved jeg ikke. Ville dog formode, at den er højere end gennemsnittet på grund af min høje loftshøjde samt betonvægge.G gos84 sagde:[link] › bbr...PDF
BBR 2018 konsolideret version - Boverket
Side 123.
For ekvivalent støjniveau for elevator måler man 3 cyklusser, hvis jeg husker rigtigt. (Har været på barselsorlov ret længe). En cyklus er, at elevatoren starter længst nede, kører op og standser på hver etage og så hele vejen ned igen. Altså ingen tid, når elevatoren ikke går (bortset fra når den venter på døren.)
Antager, at akustikeren kørte elevatoren sådan, mens han målte i de aktuelle rum.
Lydklasse B står i standard SS 25267:2015. Har den ikke lige nu, men det burde være 4dB strammere, hvis jeg ikke husker forkert (21 og 31), din mobil måler garanteret ikke så godt ved de lave niveauer. Dog er lydklasse B ofte et stræbsmål og ikke et strengt krav, det klarer lydklasse C (bbr), så bliver det godkendt, medmindre det er let at afhjælpe. Så er der lidt miljøkrav med lydklasse B, hvis bygningen er klassificeret efter noget sådant, da er der forskellige fortolkninger. Har du møbleret rum og måler i, kan du ofte trække 3dB fra målingen også, da kravene er for møblerede rum med 0,5s efterklangstid.
Lydklasse B i lokalplaner er ofte også kun trafikstøj og ikke installationsstøj.
Har de målt?
Held og lykke!
I lokalplanen står det som følgende. Det synes ikke kun at være trafikstøj, det lyder som. Så ved jeg ikke, hvor bindende det er alligevel. Men det virker jo som kommunens krav.
"Miljø- og overvågningsenheden anser, at alle soveværelser skal vendes mod en støjdæmpet side, med enkelte undtagelser. Dette er særligt vigtigt i de dele af kvarteret, som beregnes at få 61-65 dBA ækvivalent støjniveau ved facade mod gade. Gårdssiden skal gøres så stille som muligt, lavere end 50 dBA ækvivalent støjniveau for de fleste boliger. Summeringsmetoden beskrevet i "Trafikstøj og planlægning II" kan gerne anvendes.
Mindst lydklasse B skal anvendes for indendørsmiljøet. Bygningen skal konstrueres på en sådan måde, at stor støj ikke opstår, og lydisoleringen bør tilpasses til at minimere risikoen for forstyrrelser fra aktiviteter. Miljø- og sundhedsbeskyttelsesnævnet har også synspunkter, der vedrører overfladevand, luftkvaliteten, vibrationer samt at projektet bør fokusere på bæredygtigt byggeri."
Ja, det har de. Jeg spurgte, hvad de syntes, og hvor mange dB det var. De forstod, at det var forstyrrende, meget på grund af at lejligheden er så stille ellers. Smækkelyden i slutningen var for høj, troede de. Ellers ikke særlig højt, mente de. Dog sagde han, at han var så optaget af at lytte, at han ikke så, hvor mange dB det var. Meget mærkeligt synes jeg. De skulle tage optagelserne med og lægge filter på osv. for at kunne vide, hvad der skal afhjælpes. Fik ikke så professionelt indtryk af dem dog. De kom ind og stillede en mikrofon i rummet, hvor jeg syntes, det lød mest. Kørte elevatoren en del, og så var de færdige.
Ikke så underligt at de ikke fortalte det præcise måleresultat, netop elevatorstøj skal man hjem til computeren og lytte igennem og evt. trylle uønskede lyde væk som ikke er forbundet til elevatoren. Korrigere til 0,5s efterklangstid osv.markaner sagde:
Stort tak! Forstod ikke rigtigt det der med møbleret rum og fradrag? Forudsætter grænseværdierne et møbleret rum med efterklangstid 0,5s? Jeg har møbleret, men hvad efterklangstiden er ved jeg ikke. Skulle dog formode at den er højere end gennemsnit i og med min høje lofthøjde samt betonvægge.
I lokalplanen står det som følgende. Virker ikke kun at gælde trafikstøj lyder det som. Så ved jeg ikke hvor bindende det er alligevel. Men det virker jo som kommunens krav.
"Miljø- og overvågningsenheten mener at alle soveværelser skal vende mod en lyddæm-
pet side, med enkelte undtagelser. Dette er særligt vigtigt i de dele af kvarteret som
forventes at få 61-65 dBA ækvivalent støjniveau ved facade mod gade. Have-
siden skal gøres så stille som muligt, lavere end 50 dBA ækvivalent støjniveau for de fleste boliger.
Opsummeringsmetoden beskrevet i "Trafikstøj og planlægning II" kan gerne anvendes.
Minst lydklasse B skal anvendes for indendørsmiljøet. Bygningen skal konstrueres på
en sådan måde, at storstøj ikke opstår, og lydisoleringen bør tilpasses for at mi-
nimere forstyrrelsesrisikoen fra aktiviteter. Miljø- og sundhedsnævnden har også
synspunkter, der berører regnvand, luftkvaliteten, vibrationer samt at projektet bør fo-
kuseres på bæredygtigt byggeri."
Ja det har de. Jeg spurgte hvad de syntes, og hvor mange dB det var. De forstod at det var forstyrrende, meget pga. at lejligheden er så stille i øvrigt. Smellen til sidst var for høj troede de. Ellers ikke særlig højt mente de. Dog sagde han, at han var så optaget af at lytte, at han ikke tjekkede hvor mange dB det var. Jævnt underligt synes jeg. De skulle tage med optagelserne og lægge filtre på osv for at kunne vide hvad der skal udbedres. Fik ikke særlig professionelt indtryk af dem dog. De kom ind og satte en mikrofon i rummet, hvor jeg syntes det lød mest. Kørte elevatoren en del og så var de færdige.
Der bliver altid forstyrrelser på målingen ved start, stop, kører forbi en lastbil, eller man åbner døren inden man stopper målingen osv., så værdien på displayet er 9 ud af 10 gange forkert.
Det er altid risikabelt, at fortælle den berørte om et foreløbigt måleresultat, hvis man ikke er sikker som sten eller hvis det solklart er over/under.
Hvis du kommer over målerapporten, så kan jeg kigge på den hvis du vil. PM mig i så fald.
Schindlers elevator er en almindelig elevator og det bliver oftest bedre efter at de kommer og ordner den.
Alt der ligger tæt på grænseværdierne høres desværre ret tydeligt, hvis alt andet er meget godt. Sjældent elevatoranliggender i boliger som har trafikstøj ved retningslinjerne allerede.
G gos84 sagde:[link] › bbr...PDF
BBR 2018 konsoliderad version - Boverket
Side 123.
For ækvivalent lydniveau for elevator måler man 3 cykler, hvis jeg husker rigtigt. (Har været på barsel ret længe). En cykel er, at elevatoren starter nederst, kører op og standser på hver etage og så hele vejen ned igen. Altså ingen tid når elevatoren ikke kører (bortset fra når den venter på døren.)
Antager, at akustikeren kørte elevatoren sådan, mens han målte i de aktuelle rum.
Lydklasse b står i standard SS 25267:2015. Har den ikke lige nu, men det burde være 4dB strengere hvis jeg ikke husker forkert (21 og 31), din mobil måler garanteret ikke så godt ved de lave niveauer. Dog er lydklasse b oftest et stræbende mål og intet hårdt krav, opfylder det lydklasse c (bbr) så bliver det godkendt, hvis det ikke er let at afhjælpe. Derefter er der nogle miljøkrav med lydklasse b, hvis bygningen er klassificeret i henhold til en sådan, så er der forskellige tolkninger. Har du møblerede rum og måler i, kan du ofte trække 3dB fra målt også da kravene er til møblerede rum med 0,5s efterklangstid.
Lydklasse b i lokalplaner er ofte også kun trafikstøj og ikke installationsstøj.
Har de målt?
Held og lykke!
G gos84 sagde:[link] › bbr...PDF
BBR 2018 konsoliderad version - Boverket
Side 123.
For ækvivalent lydniveau for elevator måler man 3 cykler, hvis jeg husker rigtigt. (Har været på barsel ret længe). En cykel er, at elevatoren starter nederst, kører op og standser på hver etage og så hele vejen ned igen. Altså ingen tid når elevatoren ikke kører (bortset fra når den venter på døren.)
Lydklasse b står i standard SS 25267:2015. Har den ikke lige nu, men det burde være 4dB strengere hvis jeg ikke husker forkert (21 og 31), din mobil måler garanteret ikke så godt ved de lave niveauer. Dog er lydklasse b oftest et stræbende mål og intet hårdt krav, opfylder det lydklasse c (bbr) så bliver det godkendt, hvis det ikke er let at afhjælpe. Derefter er der nogle miljøkrav med lydklasse b, hvis bygningen er klassificeret i henhold til en sådan, så er der forskellige tolkninger. Har du møblerede rum og måler i, kan du ofte trække 3dB fra målt også da kravene er til møblerede rum med 0,5s efterklangstid.
Har de målt?
Held og lykke!
Hvis man måler i et møbleret rum er det ifølge standarden ikke tilladt at korrigere med -3 dB. Dette gøres kun, hvis man måler i et umøbleret rum og vil korrigere til, hvad der ville have været tilfældet, hvis rummet havde været normalt møbleret med en efterklangstid på 0,5 sek.
markaner sagde:
Hej,
Flyttede for en måned siden ind i en helt nybygget lejlighed. Er meget tilfreds med det meste bortset fra, at jeg får støj ind fra mit loft, selvom jeg bor øverst oppe. I øvrigt er lejligheden meget godt isoleret, hvilket kun forstærker det, når det endelig begynder at larme. Det der generer mest er elevatoren, som jeg hører hver gang den starter uanset etage. Det begynder mere som et bump, for derefter at brumme af motoren og slutte med endnu et bump og en høj klikkende lyd. Da de stadig er på plads og færdiggør ejendommen, har jeg talt med dem, og de har tjekket, at isoleringen er som den skal. Bygningen og mit loft er lavet af beton. Jeg bor ved siden af elevatoren, men det lyder også fra loftet i rum, der ikke er væg til væg med elevatoren. En interessant ting er, at min lejlighed fik ekstra høj lofthøjde (3,25m) på grund af, hvad der ser ud til at være en fejl i tegningerne, som ifølge dem muliggjorde det. Om dette kan have noget med sagen at gøre, ved jeg ikke.
De borer også nede i kælderen, hvilket lyder meget højt inde i min lejlighed. Det mærkelige er, at det lyder som om de borer oven over mig, selvom jeg bor øverst oppe på etage 7. Borrestøjen fra kælderen vil jo forsvinde, da det stadig er bygningsarbejdere, der arbejder nu i en måned fremover, så det kan man leve med. Men elevatorstøjen er utroligt generende, synes jeg, og det føles jo som om, der er noget galt med isoleringen, når jeg kan høre begge disse lyde fra mit loft og ikke fra yderdøren eksempelvis.
Nogen der har en tanke om, hvordan lyden let kan komme ind i lejligheden og hvordan det kan løses? Jeg bliver skør af at høre den gå frem og tilbage hele dagene nu, når jeg også arbejder hjemme nogle måneder fremover.
Hej,
Ud fra det du skriver formoder jeg, at du bor i en bygning af beton.
Vibrationer overføres effektivt og desværre relativt langt i huse med betonramme.
Hvis du banker på den væg i din lejlighed, der ligger nærmest ved elevatoren, kan du let finde ud af, om den er lavet af beton, eller om den indre del af væggen er en letvæg bestående af gipsplader og stålregler. Elevatorskakt udføres normalt set af beton. For at mindske risikoen for lydtransmission gennem elevatorskaktens væg foreskrives ofte i projekteringsfasen en fritstående ekstraisolering af elevatorskaktens væg. Normalt 2x13 mm gips på 45 mm stålregel og 45 mm mineraluld med ca. 10-15 mm luftspalte mellem stålreglen og betonvæggen. Hvis væggen mod elevatoren opleves som værende af beton, mangler denne ekstraisolering sandsynligvis.
Hvis stumplydsisoleringen af elevatoren og geijdrerne er mangelfuldt udført, vil vibrationer fra maskineriet og geijdrerne desværre blive overført til betonstammen og derefter afstrålet som s.k. stumplyd i tilstødende rum. Nogle gange kan geijdrerne, styreskinnerne som elevatoren kører langs, når den er i drift, ikke være perfekt linjerede, hvilket kan betyde, at elevatorvognen kommer i bevægelse i sideled. Denne bevægelse medfører, at man kan høre lyde, der lyder skrabende i tilstødende rum. Ved at justere linieringen af geijdrerne kan man afhjælpe dette problem.
Forslagsvis kontakter du bestyrelsen i den brf, du bor i. Bestyrelsen kontakter derefter det firma, der har bygget huset, og efterspørger måleprotokoller fra den kontrolmåling, der normalt udføres for at kunne få slutattest for et nyt hus. Hvis I formår at få adgang til denne måleprotokol, så tjek op på, at den, der har udført målingen, virkelig har kontrolmålt støjniveauet fra elevatorerne. Normalt udføres stikprøvevise kontroller i et udvalg af lejligheder.
Minimale krav ifølge Boverkets byggregler (BBR, fra BBR 20) er, at det ækvivalente lydniveau (i rum til søvn, hvile og daglig bruger) ikke må være højere end 25 dBA og at det maksimale lydniveau ikke må være højere end 35 dBA. Disse krav gælder døgnet rundt. Hvis det er sådan, at huset er projekteret til at klare for eksempel lydklasse B, som er en lydklasse med skrappere krav end krav ifølge BBR, skærpes kravet vedrørende ækvivalent og maksimal lydniveau med 4 dB.
https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/
Håber I lykkes med at finde en løsning på de lydproblemer, du beskriver.
Held og lykke!!
Præcis, missede et "o".N nomoD2 sagde:
Hej!N nomoD2 sagde:Hej,
Af det du skriver at dømme antager jeg, at du bor i et hus af beton.
Vibrationer overføres effektivt og desværre relativt langt i huse med betonstamme.
Hvis du banker på den væg i din lejlighed, som ligger tættest på elevatoren, kan du let finde ud af, om den er lavet af beton, eller om den indre del af væggen er en letvæg bestående af gipsplader og stålprofiler. Elevatorskakte udføres normalt af beton. For at mindske risikoen for lydtransmission gennem elevatorskaktvæggen foreskrives der i projekteringsfasen ofte en fritstående tillægsisolering af elevatorskaktvæggen. Normalt 2x13 mm gips på 45 mm stålprofil og 45 mm mineraluld med ca. 10-15 mm luftspalte mellem stålprofilen og betonvæggen. Hvis væggen mod elevatoren opleves at bestå af beton, mangler denne tillægsisolering sandsynligvis.
Hvis støjisoleringen af elevatoren og gejdrer er dårligt udført, vil vibrationer fra maskinen og gejdrerne desværre overføres til betonstammen og derefter stråles som såkaldt strukturbåren støj i tilstødende rum. Nogle gange kan gejdrerne, styrskinnerne, som elevatoren løber langs, når den er i drift, ikke være perfekt linede op, der er risiko for, at elevatorvognen kommer i bevægelse sidelæns. Denne bevægelse medfører igen, at man kan bemærke lyde, der lyder skrabende i tilstødende rum. Ved at justere linjeringen af gejdrerne kan man afhjælpe dette problem.
Forslagsvis kontakter du bestyrelsen i den andelsboligforening, du bor i. Bestyrelsen kontakter derefter det firma, der har bygget huset, og efterspørger måleprotokoller fra den kontrolmåling, der normalt udføres for at kunne få slutattest for et nyt hus. Hvis I lykkes med at få adgang til denne måleprotokol, så tjek på, at den, der har udført målingen, virkelig har kontrolmålt støjniveauer fra elevatorerne. Normalt udføres stikprøvekontroller i et udvalg af lejligheder.
Minimumskrav ifølge Boverkets bygningsregler (BBR, fra og med BBR 20) er, at det ækvivalente støjniveau (i rum til søvn, hvile og daglig samvær) ikke må være højere end 25 dBA, og at det maksimale støjniveau ikke må være højere end 35 dBA. Disse krav gælder døgnet rundt. Hvis det er sådan, at huset er projekteret for at opfylde for eksempel lydklasse B, som er en lydklasse med hårdere krav end ifølge BBR, så skærpes kravet med hensyn til ækvivalent og maksimal støjniveau med 4 dB.
[link]
Håber I lykkes med at løse de lydproblemer, du beskriver.
Held og lykke!!
Tak for et meget detaljeret svar! Har nu drevet denne proces med bygherren, som stadig er på stedet og færdiggør andre dele af ejendommen, i 2,5 måned nu. Jeg har haft akustikere her, der har målt og konstateret, at lyden var klart over grænsen (nærmere 45 dB maksimalt, tror jeg). Dette har de nu løst ved at skifte elevatobremsen. Dog fortsætter elevatoren med at larme, når den går op og ned, bare at det sidste slaglyde er forsvundet til 90%.
Nu har jeg dog haft akustikere her igen, der mente, at dette var godt nok (måske endda klasse B sagde de), men at de skal analysere dataene yderligere. Dette er dog en ret fin nybygget bolig, så jeg synes, at den burde være projekteret til lydklasse B, men det ved jeg ikke, om den er. Uanset håber jeg nu på, at den stadig larmer for meget, og at de tvinges til at løse det. Ellers larmer elevatoren nu klart over 35 dB omkring hver 30. gang nu, men dette er sandsynligvis en fejlindstilling, der alligevel ikke ville løse det mest irriterende støj, som sker hver gang elevatoren bevæger sig.
Du har ret i, at væggen består af beton. Der er heller ingen form for isolering, hvilket bygherren siger, at de kunne ordne (måske forudsat at den stadig larmer for meget, ved ikke rigtig), men at væggen så kommer ud ca. 12 cm, hvilket jeg naturligvis vil undgå i høj grad. Eller kan dette være noget, jeg har ret til at få kompensation for, da væggen er ca. 5 meter lang, og det derfor bliver en del plads, der forsvinder, som jeg alligevel synes, jeg har betalt for? Desuden benyttede jeg lejligheden til at kigge ind i skakten, mens de skiftede bremse og så, at alt maskineri var fastgjort på min væg. Dette var noget, jeg betvivlede, og de mente, at det er noget, man ikke plejer at gøre egentlig netop på grund af, at det kan øge støjen. Så, kombinationen af 0 isolering og at maskineriet sidder på min væg føles sandsynligvis som to stærkt medvirkende faktorer til, hvorfor det larmer i min lejlighed.
Dog føles det som om lyden også går i gulvet, da jeg hører elevatorlyden endnu tydeligere, hvis jeg lægger øret mod gulvet, hvilket får mig til at tro, at elevatoren i sig selv er dårligt installeret. Hvis jeg ikke husker forkert, sagde elevatormontøren også, at elevatoren er klassificeret til lydklasse A, hvilket hvis det er tilfældet, gør det endnu mere mærkeligt, hvorfor det larmer som det gør i min lejlighed.
Begynder at blive rigtig træt af situationen nu. Det føles som om folk her på forummet er betydeligt mere kompetente end akustikerne og bygherren, der mest svømmer rundt.
Hej,
Jeg arbejder som akustiker og har projekteret mange lejlighedskomplekser i de 12 år, jeg har arbejdet med dette. Vi foreskriver altid, at elevatorens motor og geiderne skal vibrationsisoleres mod en tung bygningselement (mod elevatortårnet, som normalt består af ca. 200 mm beton) samt at betonvæggen derudover skal efterisoleres fritstående på boligsiden. 2x13 mm gips skrues mod 70 mm stålregler og 70 mm mineraluld samt at stålreglerne placeres ca. 10-15 mm fra betonvæggen. C/-afstanden mellem reglerne plejer normalt at være 450 mm for at matche gipspladernes bredde (900 mm). Så længe en del af problemet stammer fra strukturlyd, vil lydproblemet ikke helt løses ved hjælp af en fritstående efterisolering af betonvæggen, som elevatoren er monteret mod.
Har du kiptag eller et fladt tag i din lejlighed? Hvis du har kiptag og elevatortoppen har en udstikkende del på ydertaget, består skillevæggen mod elevatortårnet sandsynligvis af en betonvæg hele vejen til kip. Hvis elevatortårnet rummer inden for loftet, er der en vis risiko for, at den øverste del af din væg mod loftet er en letvæg. Ved at banke på væggens øverste del kan du lytte dig frem til, om den øverste del af væggen er af beton eller gips. En gipsvæg lyder mere hul.
Erstatningsspørgsmålet må nok blive et spørgsmål, du skal stille til din ejerforening, som må tage sagen videre med byggefirmaet, der har bygget huset.
Jeg arbejder som akustiker og har projekteret mange lejlighedskomplekser i de 12 år, jeg har arbejdet med dette. Vi foreskriver altid, at elevatorens motor og geiderne skal vibrationsisoleres mod en tung bygningselement (mod elevatortårnet, som normalt består af ca. 200 mm beton) samt at betonvæggen derudover skal efterisoleres fritstående på boligsiden. 2x13 mm gips skrues mod 70 mm stålregler og 70 mm mineraluld samt at stålreglerne placeres ca. 10-15 mm fra betonvæggen. C/-afstanden mellem reglerne plejer normalt at være 450 mm for at matche gipspladernes bredde (900 mm). Så længe en del af problemet stammer fra strukturlyd, vil lydproblemet ikke helt løses ved hjælp af en fritstående efterisolering af betonvæggen, som elevatoren er monteret mod.
Har du kiptag eller et fladt tag i din lejlighed? Hvis du har kiptag og elevatortoppen har en udstikkende del på ydertaget, består skillevæggen mod elevatortårnet sandsynligvis af en betonvæg hele vejen til kip. Hvis elevatortårnet rummer inden for loftet, er der en vis risiko for, at den øverste del af din væg mod loftet er en letvæg. Ved at banke på væggens øverste del kan du lytte dig frem til, om den øverste del af væggen er af beton eller gips. En gipsvæg lyder mere hul.
Erstatningsspørgsmålet må nok blive et spørgsmål, du skal stille til din ejerforening, som må tage sagen videre med byggefirmaet, der har bygget huset.
En ting at nævne, hvis det er en ejerlejlighed. Tænkt på, at lejligheden ikke opfylder kravene, så behøver du at komplementere med en isolerende væg mod elevatorvæggen. Dette medfører reduceret BOA. Forsvinder 1 kvm totalt, så er det jo mange penge i alt. Sig, at boligen gennemsnitlig koster 25000kr/kvm, så mister du en del penge... regn 105mm x længden på rummet. Er dette noget, du kan klage over til sælgeren?
Hej igen,N nomoD2 sagde:Hej,
Jeg arbejder som akustiker og har projekteret flere etageboliger i de 12 år, jeg har arbejdet med dette. Vi foreskriver altid, at elevatormotoren og gejdrarne skal vibrationsisoleres mod en tung bygningsdel (mod elevatorskakten, som normalt består af ca. 200 mm beton) samt at betonvæggen derudover skal opgraderes med en fritstående isolering på boligsiden. 2x13 mm gips skrues mod 70 mm stålregel og 70 mm mineraluld, og stålreglerne placeres ca. 10-15 mm fra betonvæggen. C/-afstanden mellem reglerne plejer normalt at være 450 mm for at matche gipspladernes bredde (900 mm). Så længe en del af problemet stammer fra lydoverførsel gennem bygningsstammen, vil lydproblemet ikke blive helt løst ved hjælp af en fritstående tillægsisolering af betonvæggen, som elevatoren er monteret mod.
Har du kip-tag eller et fladt tag i din lejlighed? Hvis du har kip-tag og toppen af elevatoren har en udstikkende del på ydertaget, så består skillevæggen mod elevatorskakten højest sandsynligt af en betonvæg hele vejen til toppen. Hvis elevatorskakten er inden for loftet, er der en vis risiko for, at den øverste del af din væg mod loftet er en letvæg. Ved at banke på den øverste del af væggen kan du lytte dig frem til, om den øverste del af væggen er af beton eller gips. En gipsvæg lyder mere hul.
Spørgsmålet om erstatning bliver nok et spørgsmål, du skal stille til din andelsboligforening, som så må tage sagen videre med byggefirmaet, der har bygget huset.
Jeg har fladt tag i lejligheden. Desuden er der 3,25 m i lofthøjde, hvilket øger ekkoet og støjniveauet yderligere. Hele væggen er af beton fra gulv til loft. Jeg har ingen anelse om de har vibrationsisoleret gejdrarne og elevatormotoren faktisk. Er det noget, man kan gøre efterfølgende?
Hvordan ved jeg, om lyden stammer fra lydoverførsel gennem bygningsstammen eller ej? Jeg formoder, at det delvist er lydoverførsel gennem bygningsstammen, eftersom jeg hører det tydeligere, når jeg lægger øret mod gulvet? Det ville være meget trist, hvis de satte en væg op og så alligevel ikke fik fjernet lyden ordentligt!
Dette er, som jeg tidligere nævnte i tråden, en nybygning, så jeg er i direkte kontakt med byggefirmaet i øjeblikket.
Som jeg nævnte ovenfor, er jeg i direkte kontakt med byggefirmaet, som jeg købte ejerlejligheden gennem, da de stadig er til stede og arbejder på andre dele af ejendommen. Væggen er ca. 5m lang, og som jeg forstod det, ville væggen blive tæt på 120mm tyk. Prisen pr. kvadratmeter er ca. 70.000 kr, så det er meget penge, hvilket føles helt forkert, når jeg har købt en helt ny lejlighed, som man forventer lever op til de lovpligtige lydkrav. Om jeg kan kræve penge for dette eller ej ved jeg ikke meget om, men jeg ville absolut forsøge.M Marcusskold sagde:En ting at nævne, hvis det er ejerlejlighed. Da lejligheden ikke opfylder kravene, har du brug for at supplere med en isolerende væg mod elevatormuren. Dette medfører reduceret BBR. For hver 1 kvm, der går tabt, mister du en del penge i det samlede regnestykke. Hvis lejligheden gennemsnitligt kostede 25000kr/kvm, så taber du en del penge... regn 105mm x længden på rummet. Er det noget, du kan klage til sælgeren over?
I et ældre hus – det der jeg bor er bygget i begyndelsen af 60'erne – ledes strukturlyd hvor som helst hen. I "mit" hus ser det ud til at være ekstra hård beton (ikke nok med slagboremaskine, kræves slaghammer) og det er umuligt at afgøre, hvorfra slag- og maskinlyde kommer, når man er omringet af det. (Rent psykologisk placerer man gerne lydene ovenfra, uanset hvor de egentlig kommer fra.)
Elevatoren generer sandelig også hos mig.
Rimeligvis burde hele mekanikken kunne fastgøres i isolerende blokke. Der er sikre sådan for industrimaskiner.
Elevatoren generer sandelig også hos mig.
Rimeligvis burde hele mekanikken kunne fastgøres i isolerende blokke. Der er sikre sådan for industrimaskiner.