32,518 læst ·
91 svar
33k læst
91 svar
Elevstøj og anden støj fra taget (bor øverst oppe)
Lige dette program beregner ikke strukturlyd. Men strukturlyd bliver luftlyd, før du hører det i rummet, og den nye væg vil skabe en resonansfrekvens i hulrummet. (det nye hulrum bliver en fjeder, og gipsen bliver en masse i et masse-fjeder system). Så billedet er mest for at illustrere netop det. Nu tror jeg i øvrigt, at effekten af resonansen i beregningsprogrammet er lidt overdrevet.markaner sagde:
Fedt program må jeg sige! Beregner dette program også på strukturlyd, da jeg formoder, at effekten af væggen vil være anderledes, hvis det er luftbåret eller ej? Men som jeg forstår det, er forskellen altså meget lille for lave frekvenser? Støjlyden er ikke bremsen, som tidligere lød som en hammer på ca. 45 dB. Nu er det relativt dæmpet, men føles ikke som under 100Hz (svært at sige dog selvfølgelig uden udstyr og erfaring). Men hvis det er omkring 200Hz, så burde en korrekt konstrueret væg hjælpe?
Jeg tror dog også, som du siger, at nøglen er vibrationsabsorbere. På apparatet, der laver støjlyden, sidder hårde meget små fødder af hård sort plast (som møbeltassser). Jeg havde tænkt, at man skulle have større gummistykker. Måske en stor gummirektangel, der fordeler vibrationerne?
Men man skal i hvert fald være lidt forsigtig og ikke tro, at det altid er bedre at tilføje en ekstra væg, selvom det er fritstående.
Om fødderne udfylder deres formål, skal en ekspert, som sagt, kigge på. ChristianBerner laver f.eks. gode ting og dimensionerer selv, men der er selvfølgelig flere andre.
Okay, jeg forstår! Resultatet er kommet ind fra gårsdagens måling, 42 dB. Dette ved en måling på samme sted som før gav 32 dB. Jeg hører dog ingen forskel i lydniveauet og mistænker derfor, at målingen på 32 dB slet ikke passede. Så sagaen fortsætter med andre ord. Videre skal lydkonsulenten konsultere med Schindler og forsøge at finde løsninger, man kan lave i elevatorskakten, opfattede jeg det som. Jeg står på den anden side overfor dilemmaet, om jeg vil have dem til at færdiggøre væggen nu, eller om jeg vil rive den ned og få tilbage de 9x550cm, som væggen har optaget. Dette sker jo uden omkostninger for mig, men byggelederen mener, at "det måske kan hjælpe i sidste ende alligevel". Hvad ville du have gjort? Jeg måske synes, at det faktisk er blevet lidt bedre, på trods af at testene viser en stigning på 10 dB. Forskellen er meget lille under alle omstændigheder.G gos84 sagde:Dette program tæller ikke strukturlyd. Men strukturlyd bliver luftlyd, før du hører det i rummet, og den nye væg vil skabe en resonansfrekvens i hulrummet. (det nye hulrum bliver en fjeder, og gipsen bliver en masse i et masse-fjeder system) Så billedet er mest for at illustrere netop det. Nu tror jeg for øvrigt, at effekten af resonansen i beregningsprogrammet er lidt overvurderet.
Men man skal altså være lidt forsigtig og ikke tro, at det altid er bedre at smide en ekstra væg op, selvom den er fritstående.
Om fødderne udfylder deres opgave, må som sagt en ekspert kigge på. ChristianBerner laver f.eks. gode ting og dimensionerer selv, men der findes selvfølgelig flere andre.
Det tør jeg ikke svare på. Væggen bliver bedre i det store hele. Og man plejer at bygge fritstående vægge mod elevator. Det er jo, hvis frekvensen for problemlyden tilfældigvis falder sammen med den nye dobbelvægts resonansfrekvens, at den havde været unødvendig. Så ved jeg jo ikke, hvor meget af strukturlyden der går andre veje. Får de fjernet strukturlyden, så bliver den nye væg god. Om den eventuelle nytte er værd 0,5kvm.. det ved jeg ikkemarkaner sagde:
Okej, jeg forstår! Resultatet er nu kommet ind fra gårsdagens måling, 42 dB. Dette ved måling samme sted som før gav 32 dB. Jeg hører dog ingen forskel i lydniveau og mistænker derfor, at målingen på 32 dB slet ikke var korrekt. Så sagaen fortsætter med andre ord. Videre skal lydkonsulenten konsultere med Schindler og forsøge at finde løsninger man kan gøre i elevaturskakten, opfattede jeg det som. Jeg står på den anden side over for dilemmaet om jeg vil have dem til at færdiggøre væggen nu, eller om jeg vil rive den ned og få tilbage de 9x550cm, som væggen har optaget. Dette sker jo omkostningsfrit for mig, men byggelederen mener, at "det måske kan hjælpe i sidste ende alligevel". Hvad ville du have gjort? Jeg måske synes, det er blevet en smule bedre, trods at testene viser en stigning på 10 dB. Forskellen er meget lille under alle omstændigheder.
Forstår, det bliver jo en meget subjektiv vurdering! Det mærkelige er jo, at jeg ikke hører nogen forskel overhovedet nu, så ved ikke om det nogensinde vil kunne have en påvirkning. Og hvis det ikke engang hjælper det mindste i sidste ende, så er der jo ingen idé i at beholde den. Lejligheden er på 45 kvm så hver eneste lille smule plads er af værdi for mig, og akustikeren havde sagt, at den lige så godt kan rives ned efter at have set resultatet. Men jeg har ikke talt med ham personligt, og han har jo tydeligvis taget fejl før. Må nok simpelthen tage mig en ordentlig overvejelse!G gos84 sagde:Det tør jeg ikke svare på. Væggen bliver bedre generelt. Og man plejer at bygge fritstående vægge mod elevator. Det er jo om frekvensen for problemlyden tilfældigvis falder sammen med den nye dobbeltvæggens resonansfrekvens, at den ville have været unødvendig.
Så ved jeg jo ikke, hvor meget af støjlyden der går andre veje. Får de fjernet støjlyden så bliver jo den nye væg god. Om den eventuelle nytte er værd 0,5 kvm... det ved jeg ikke![]()
Har været med til at bygge en lydisolerende væg mellem et gym og en opgang. 3 etager/2 lejligheder per plan, gymmet lå på stueetagen.
Byggedes ligesom din, men med en forskel. Isoleringen var 30 mm, der hang i rummene, der findes specielle selvklæbende holdere til at hænge isoleringen. Forklaringen fra akustikeren var, at det skal være luft-isolering-luft.
Væggen fik også 3 lag gips.
Før klagede alle 6 lejligheder i opgangen over lyd og musik fra gymmet, efter var det kun lejeren på 2. sal lige over, der hørte noget (lejeren på 1. sal var døv).
Byggedes ligesom din, men med en forskel. Isoleringen var 30 mm, der hang i rummene, der findes specielle selvklæbende holdere til at hænge isoleringen. Forklaringen fra akustikeren var, at det skal være luft-isolering-luft.
Væggen fik også 3 lag gips.
Før klagede alle 6 lejligheder i opgangen over lyd og musik fra gymmet, efter var det kun lejeren på 2. sal lige over, der hørte noget (lejeren på 1. sal var døv).
Man kan vel opsummere det som, at væggen ikke hjalp for den lyd, der er mest hørbar nu. Men sig, at hvis de skulle lykkes med at fjerne den lyd ved kilden nu. Så kan det jo være, at der kommer en anden lyd, der er den højeste derefter. Eftersom det er stille i din lejlighed ellers, kan man jo blive irriteret over det. Og den lyd kan din nye væg måske være god imod.markaner sagde:
Forstår, det bliver jo en meget subjektiv vurdering! Det mærkelige er jo, at jeg ikke hører nogen forskel overhovedet nu, så ved ikke, om det nogensinde vil kunne have en indvirkning. Og hvis det ikke engang hjælper det mindste i sidste ende, så er der jo ingen idé i at beholde den. Lejligheden er på 45 kvm, så hver lille smule plads er af værdi for mig, og akustikeren havde sagt, at den lige så godt kunne rives efter at have set resultatet. Men jeg har ikke talt med ham personligt, og han har jo åbenbart taget fejl før. Må tage en grundig overvejelse helt enkelt!
Hvem ved.
markaner sagde:
Du er ikke langt fra! Rapporten viste at 80HZ lå på 44 når grænsen er 40 i et tilfælde jeg ved om. Men generelt synes frekvenserne 63-100Hz at være de værste. Men kun 80hz har ligget over grænseværdien.
Men hvordan kan man isolere slaglyden, tror du? Tilsyneladende er der noget, der slår til og fra i elevatoren, som sidder på min væg og larmer 40dB i min lejlighed. Har de kludret med min tillægsvæg, eller handler det bare om at prøve at afvibrere inde i elevatorkakten endnu mere? Tænker måske at luftrummet på 10mm kan være alt for kort til så lave frekvenser?
Erfaringsmæssigt fra at have udført støjniveau-målinger på et stort antal elevatorer gennem årene som professionel akustiker, plejer maxniveauerne normalt at stamme fra følgende dele/hændelser:G gos84 sagde:Svært at sige så meget uden at få se lidt måledata i tersbånd.
Men hvis jeg vil gætte vildt:
Elevatormotoren forårsager støy i den lejlighedsskilende væg på grund af nogle af følgende grunde: forkert dæmper/svag stålramme/for få indsatser i væggen. Lyden i lejligheden domineres af lyd i tersbåndet 63Hz, den nye væg gjorde den totale konstruktion dårligere (1-2dB) for lydisolering i netop 63Hz (bedre for alle frekvenser højere) og lydniveauet i lejligheden bliver omtrent det samme.
Lekv,dBA opfylder kravene, Lekv,dBC og LAFmax opfylder kravene lige akkurat, men Folkesundhedsmyndighedens retningslinjer for lavfrekvent støy indendørs opfyldes ikke, men det rapporteres ikke, da det ikke står som et krav i bbr så længe Lekv,dBC er godkendt.
Jeg kan selvfølgelig være helt forkert på den og bare gætte lidt
(Nu ser jeg bort fra slaglyden, for det bør de jo kunne isolere bort)
1) Dørene åbnes og lukkes
2) Frekvensomformeren skifter driftsmodus
3) Elevatorvognens bremse slipper og låses
4) Slaglyd forårsaget af tværgående bevægelser
Den ækvivalente nivau, som er gennemsnittet af støjniveauet i den tid, som en støjhændelse varer, bliver naturligvis højere, hvis elevatorinstallationen udsender høje støjniveauer ved passage af flertal dæk elevatorskakten befinder sig ved. I nogle tilfælde falder støjniveauet jo længere fra målerummet elevatorskakten befinder sig.
I de tilfælde, hvor man har problemer med støy fra selve motoren, plejer støjniveauet i det rum, hvor målingen udføres, dog ikke at falde meget, trods at elevatorskakten kommer længere og længere væk fra dette rum.
Når man rapporterer LAeq og LAFmax i (dB) samt uvægtede støjniveauer ved lave frekvenser (31,5-200 Hz), henviser de til resultater fra en i Dansk Standard veletableret driftscyklus, hvor man kører elevatoren fra etage til etage og hele vejen op og ned igen.
Man rapporterer sjældent LAeq og LAFmax for kørsel mellem individuelle etage, undtagen i de tilfælde, hvor man for sin bestiller ønsker at demonstrere, at det netop er mellem individuelle etage, at elevatorinstallationen sandsynligvis har brug for yderligere justering.
markaner sagde:
Sejt program må jeg sige! Regner dette program på strukturlyd da også, da jeg formoder at væggens effekt bliver anderledes om det er luftbåret eller ej? Men som jeg forstår det er forskellen altså meget lille for lave frekvenser? Slaglyden er ikke bremsen som tidligere lød som en hammer på ca. 45 dB. Nu er den relativt mørk, men føles ikke som under 100 Hz (svært at sige dog selvfølgelig uden udstyr og erfaring). Men hvis den er omkring 200 Hz, burde en korrekt konstrueret væg hjælpe?
Jeg tror dog også som du siger, at nøglen er vibrationsabsorbere. På tingesten som laver slaglyden sidder der hårde meget små dup af hård sort plast (som møbeldup). Jeg havde jo tænkt, at man skulle have større gummistykker af den type. Måske en stor gummirektangel, der fordeler vibrationerne?
Gos84 er du akustiker? Ser at du har regnet i programmet Insul. Nederst til venstre i billedet ser I, at der står 42 Hz. Det er hulrumsresonansen, som opstår når den tillægsisolerende væg tilføres til den eksisterende betonvæg.G gos84 sagde:Væggen er nok i orden. Jeg smider et lille billede nedenfor, der viser hvad jeg mener kan blive et problem:
[billede]
For ikke at få en forringelse i lavfrekvensen må man øge udbygningen en hel del. Men problemet er nok først og fremmest, at de skal afisolere det, der forårsager lydene bedre. Det er desværre ikke inden for mit område. Men de, der leverer vibrationsisolatorerne, hjælper til med at regne på, hvad der skal gøres. Det beror, hvad jeg forstår, på vægten på det, der vibrerer og frekvensen, som skal væk. Det bliver samme princip for både motoren og for den ting, der forårsager slaglyden.
Så en anden vurdering jeg har for elevatorer er, at puden som motoren står på, er dimensioneret for elevatorens maksimale belastning, hvilket aldrig sker, og dermed måske er for hård.
Mineralullen i denne tillægsisolering har til formål at dæmpe denne resonans.
Hvis man øger afstanden mellem indersiden af gipsen og betonvæggen, skubbes denne resonansfrekvens nedad, og det omvendte sker, hvis afstanden mindskes.
Det kan meget vel være, at den dæmpede slaglyd stadig er bremserne. Efter at væggen er blevet tillægsisoleret ser man på billedet, at forbedringen af luftlydisoleringen øges med frekvensen. Den tidligere mere højfrekvente slaglyd kan da opleves væsentligt mere dæmpet i karakter, da dens spektrum i din lejlighed nu indeholder væsentligt mindre højfrekvente tonekomponenter og mere eller mindre uændrede lavfrekvente tonekomponenter.
Så er det, ret dårlig tjek på elevatorer dog. Jeg skriver altid at elevatormærket har ansvaret for at elevatoren opfylder kravene med valgt stamme. Normalt hvis det knaser, plejer det jo at løse sig efter indregulering.N nomoD2 sagde:
Fik dog indtrykket at også motoren måske var skurken i dette tilfælde. Men det plejer jo at ske hvis det havde været en tyndere betonvæg. 1cm luftspalte og 45regel synes jeg lød lidt smalt?
Vil bare sige, at jeg er meget taknemmelig for alle tips, hjælp og svar, som jeg får. Stor tak!
OPDATERING: I dag var en tekniker fra Schindler her og skulle ordne frekvensomformeren, som er den, der har lavet mest støj (42dB). Nu havde han været og købt en almindelig gummiklods fra butikken, som han satte mellem væggen og frekvensomformeren. Dette har nu faktisk sænket støjniveauet fra 42dB til måske omkring 34dB (målt med telefonen). Jeg havde dog foretrukket, at de købte noget specifikt udviklet til formålet. For det burde da give et betydeligt bedre resultat for relativt få penge?
Under alle omstændigheder, dejligt med en forbedring efter meget om og men. Men nu er det i stedet sådan, at den værste lyd kommer fra elevatorskabinens bremse, når den slipper og låser, som nomoD2 skrev om. Denne synes at støje omkring 35dB, og teknikeren mener, at de ikke kan vibrationsisolere den, da den skal sidde fast, opfattede jeg det som. Så han synes at mene, at der ikke er noget, han kan gøre ved det.. Har I nogle tanker om dette og hvad der kan gøres? Mærkeligt er også, at denne lyd føles betydeligt mere højfrekvent end de andre lyde men alligevel IKKE er blevet bedre i og med isoleringen.
Jeg kan tilføje, at de også har reduceret hastigheden på elevatoren, fordi den brummer hele tiden, når den kører. Dette har hjulpet, men nu er elevatoren nede på sikkert 60% af standardhastigheden. Er denne lyd fra gejderne og opstår, når elevatoren bevæger sig, eller er det motoren, mon? Og kunne det gå at vibrationsisolere i så fald? Jeg tror nemlig, at det ækvivalente støjniveau ligger på 24-26dB. Så også her er lydniveauet lige på grænsen til godkendt.
OPDATERING: I dag var en tekniker fra Schindler her og skulle ordne frekvensomformeren, som er den, der har lavet mest støj (42dB). Nu havde han været og købt en almindelig gummiklods fra butikken, som han satte mellem væggen og frekvensomformeren. Dette har nu faktisk sænket støjniveauet fra 42dB til måske omkring 34dB (målt med telefonen). Jeg havde dog foretrukket, at de købte noget specifikt udviklet til formålet. For det burde da give et betydeligt bedre resultat for relativt få penge?
Under alle omstændigheder, dejligt med en forbedring efter meget om og men. Men nu er det i stedet sådan, at den værste lyd kommer fra elevatorskabinens bremse, når den slipper og låser, som nomoD2 skrev om. Denne synes at støje omkring 35dB, og teknikeren mener, at de ikke kan vibrationsisolere den, da den skal sidde fast, opfattede jeg det som. Så han synes at mene, at der ikke er noget, han kan gøre ved det.. Har I nogle tanker om dette og hvad der kan gøres? Mærkeligt er også, at denne lyd føles betydeligt mere højfrekvent end de andre lyde men alligevel IKKE er blevet bedre i og med isoleringen.
Jeg kan tilføje, at de også har reduceret hastigheden på elevatoren, fordi den brummer hele tiden, når den kører. Dette har hjulpet, men nu er elevatoren nede på sikkert 60% af standardhastigheden. Er denne lyd fra gejderne og opstår, når elevatoren bevæger sig, eller er det motoren, mon? Og kunne det gå at vibrationsisolere i så fald? Jeg tror nemlig, at det ækvivalente støjniveau ligger på 24-26dB. Så også her er lydniveauet lige på grænsen til godkendt.
Som jeg skrev i indlæg #15, er det muligt at justere slaget på bremserne, i hvert fald på det fabrikat, jeg har arbejdet med i over 40 år. At det ikke skulle være muligt på en Schindler-elevator betvivler jeg. At sænke hastigheden er blot en nødløsning, ingen permanent. Der er masser af parametre at justere i frekvensstyringen for at få en stille drift. Klarer teknikeren på stedet ikke det, så har de teknisk support, de kan henvende sig til, som bør kunne fortælle, hvad der skal justeres.markaner sagde:
Vil bare sige, at jeg er meget taknemmelig for alle tips, hjælp og svar, jeg får. Mange tak!
OPDATERING: I dag var en tekniker fra Schindler her og skulle fikse frekvensomformeren, som er den, der har lavet mest støj (42dB). Nu havde han købt en almindelig gummiklods fra butikken, som han fastgjorde mellem væggen og frekvensomformeren. Dette har nu faktisk sænket lydniveauet fra 42 dB til måske omkring 34 dB (målt med telefon). Jeg havde dog foretrukket, at de købte noget specifikt udviklet til formålet. For det burde da give et betydeligt bedre resultat for relativt få penge?
Under alle omstændigheder dejligt med en forbedring efter megen møje. Men nu er det i stedet sådan, at den værste lyd kommer fra elevatorvognens bremse, når den slipper og låser, som nomoD2 skrev om. Denne synes at larme omkring 35 dB, og teknikeren mener, at de ikke kan vibrationsisolere den, da den skal sidde stramt, som jeg forstod det. Så han ser ud til at mene, at der ikke er noget, han kan gøre ved det. Har I nogle tanker om dette, og hvad der kan gøres? Mærkeligt er det også, at denne lyd føles betydeligt mere højfrekvent end de andre lyde, men alligevel IKKE er blevet bedre med isolation.
Kan tilføje, at de også har sænket hastigheden på elevatoren på grund af den brummer hele tiden, når den kører. Dette har hjulpet, men nu er elevatoren nede på sikkert 60% af standardhastigheden. Er denne lyd fra gejtrene og opstår, når elevatoren bevæger sig, eller er det motoren, tror du? Og kunne det gå at vibrationsisolere i så fald? Tror nemlig, at den ækvivalente lydniveau ligger på 24-26 dB. Så også der er lydniveauet lige på grænsen til godkendt.
Jeg vender tilbage til spørgsmålet om, hvordan elevatorerne lyder i de andre trappeopgange, er der udført nogle sammenlignende målinger i tilsvarende lejligheder?
/Hilsener Claes
Du har sikkerligen ret i hvad du siger. Ved at akustikere, byggefirma, repræsentant fra Schindler og nogen mere skal have et møde kommende uge om hvad de kan gøre. At sænke hastigheden synes de virker som en permanent løsning, selvom man mener, at de burde afhjælpe støjen i stedet.C clabbe sagde:Som jag skrev i inlägg#15 så går det att justera slaget på bromsarna, åtminstone på det fabrikatet som jag har jobbat med i drygt 40 år. Att det inte skulle gå på en Schindlerhiss betvivlar jag. Att sedan sänka hastigheten är bara en nødløsning ingen permanent. Det finns masser med parametre at justere i frekvensstyringen for at få en stille drift, klarer teknikeren på stedet ikke dette, så har de teknisk support at vende sig til, som bør kunne sige hvad der skal justeres. Jeg vender tilbage til spørgsmålet om, hvordan elevatorerne lyder i de andre opgange, har der været udført nogle sammenlignende målinger i tilsvarende lejligheder? /Hälsninger Claes
Hvad jeg har forstået er, at der er en anden lejlighed, hvor man har klaget over elevatorlyden. Også denne var øverst oppe. Der har man justeret elevatoren, indtil den nåede kravene og derefter afsluttet sagen. Hvordan det lyder nu ved jeg ikke andet end at personen accepterede testen og tilsyneladende er holdt op med at klage. Det er i hvert fald klart, at det lyder usædvanligt meget i min lejlighed.
Den tillægisolerering, der er bygget i din lejlighed, forbedrer luftlydsisoleringen og kan til en vis grad dæmpe den lyd, der ville være blevet udstrålet fra den eksisterende betonvæg, som jo husets geidrer og motor er forankret mod.markaner sagde:
Du har sikkerligen ret i, hvad du siger. Ved, at akustiker, byggefirma, repræsentant fra Schindler og en anden skal have et møde kommende uge om, hvad de kan gøre. At sænke hastigheden virker, det synes de, skal være en permanent løsning, selvom man synes, at de burde afhjælpe støjen i stedet.
Hvad jeg har forstået, er det en anden lejlighed, hvor man har klaget over elevatorstøjen. Også denne var øverst oppe. Der har man justeret elevatoren, indtil den nåede kravet, og derefter lagt sagen ned. Hvordan det lyder nu, ved jeg ikke andet end, at personen accepterede testen og synes at have holdt op med at klage. Klart er det i hvert fald, at det lyder usædvanligt meget i min lejlighed.
For at komme til rette med den lydforstyrrelse, som du oplever, er det ikke nok blot at bygge en tillægisolerering, som der nu er gjort i din lejlighed. Når lydforstyrrelser opstår fra elevatorer, er det som oftest strukturlyd, som er problemet.
Følgende dele bør overvejes, når man funderer over, hvilke foranstaltninger der bør udføres:
- Prio 1 bør altid være at vibrationsisolere elevatormotoren
- sikre god linearitet hos geiderne, som elevatorvognen løber langs
- sikre, at styrehjulenes lejer er velsmurte
- sikre, at elevatorvognens bremser bevæger sig så blødt som muligt
- sikre, at sporet, som elevatordøren løber i, holdes rent, da grus i denne del kan skabe ubehagelige skrabelyd.
Elektronikgal
· 2 457 indlæg
tvivlsom om det er rullestel på elevatoren. Tror ikke det... er usædvanligt nu til dags.N nomoD2 sagde:Den tillægsisolering, som er bygget i din lejlighed, forbedrer luftlydsisoleringen og kan til en vis grad dæmpe den lyd, der ville være blevet udsendt fra den eksisterende betonvæg, som husets gejder og motor er forankret mod.
For at komme til rette med den lydstøj, du oplever, er det ikke tilstrækkeligt kun at bygge en tilægsisolering, som nu er sket i din lejlighed. Når der opstår lydstøj fra elevatorer, er det ofte strukturlyd, der er problemet.
Følgende dele bør overvejes, når man funderer over, hvilke foranstaltninger der bør udføres:
Held og lykke!
- Prio 1 bør altid være at vibrationsisolere elevatormotoren
- sikre god linearitet hos gejderne, som elevatorvognen løber langs
- sikre, at styrehjulenes lejer er velsmurte
- sikre, at elevatorvognens bremser bevæger sig så smidigt som muligt
- Sikre, at sporet, som elevatordøren løber i, holdes rent, da grus i denne del kan skabe ubehagelige skrabelyde.
Da motoren med stor sandsynlighed er fast monteret i gejder eller skaktvæg, er det ikke muligt at isolere den i praksis. Det er ikke muligt at fravige montagen på den måde.
Parkeringsbremse-slaget kan til en vis grad justeres, men de plejer at larme en del alligevel :/
maskinrumsfri elevator... jeg ville ikke selv ønske at bo væg til væg med den elevatormotor.
Hvis det er uisolerede skaktdøre, kan lyd selvfølgelig rejse betydeligt langt :/
for øvrigt ved jeg ikke, hvorfor du skriver de der tips til ts. Tror ikke, at du er elevator tekniker først og fremmest, og hvad tror du, at ts skal gøre med den info, du giver?