32,553 læst ·
91 svar
33k læst
91 svar
Elevstøj og anden støj fra taget (bor øverst oppe)
Elektronikgal
· 2 457 indlæg
norrbottenssnickaren sagde:
Med "akustikeren" mener du mig eller faggruppen akustikere?norrbottenssnickaren sagde:
Lige så lidt som vi "akustikere" tror, at I "tømrere" drømmer om, hvordan I bygger et hus eller løser de udfordringer, der ligger inden for jeres kompetenceområde, lige så lidt "drømmer" vi "akustikere", når vi udarbejder løsningsforslag til lyd- og vibrationsproblemer, som efter vores involvering faktisk løser grundproblemerne.
De løsningsforslag, vi leverer til vores kunder, er underbygget af avancerede bygningsakustiske beregninger og lang erfaring med kontrolmålinger af lydniveauer og vibrationer fra den installation, som undersøgelsen vedrører.
Givet din kedelige holdning til "akustikere" antager jeg, at du føler, at du har måttet stå til ansvar for, at løsningsforslag angivet af en "akustiker" ikke har givet tilstrækkelig stor forbedring af lydmiljøet i et rum, der er blevet behandlet ifølge "akustikerens" anvisninger?
Problemet er snarere, at almindelige mennesker har dårlig forståelse for, hvad en "akustiker" egentlig tilføjer til et projekt.
Alle faggrupper med deres respektive ekspertise får (overfor deres respektive kunder) stå for de løsninger, de foreslår, og argumentere for, hvorfor netop deres løsning bør gennemføres.
De fleste, der arbejder som professionelle "akustikkonsulenter", har en solid universitetsuddannelse svarende til civilingeniør.
Jeg har stor respekt for de forskellige faggrupper, jeg samarbejder med i de opgaver, jeg udfører. For at kunne nå frem til de for bestilleren og for dem, der bor i en støjbelastet bygning bedst mulige løsning, skal alle faggrupper på en fordomsfri måde lytte til de involverede parters kompetencer og erfaringer og afveje dette ved valg af endelig løsning af et problem.
Min erfaring er, at godt samarbejde plejer at generere de bedste løsninger.
Hvordan kan du overhovedet vurdere en løsning, der præsenteres af en "akustiker"?
At "mand-google" om et emne kan være sjovt, men desværre er der mange, der lytter til "mand-googlere" og udfører foranstaltninger, der i visse situationer kan forværre et lyd- og vibrationsproblem.
Eftersom du har mod til at kritisere en "akustiker", så er det måske passende, at du fortæller, hvilken fagkompetence du selv har, der giver dig ret til at nedgøre en faggruppe.
Senest redigeret:
Flertalet erhvervsaktive "akustikere" har mange års erhvervserfaring af at have arbejdet som snedkere, inden de har videreuddannet sig til "akustikere". Denne erhvervserfaring er guld værd både for os øvrige akustikere såvel som for vores kunder, eftersom man derved har bedre forståelse for begge erhvervsgruppers behov og kompetencer.norrbottenssnickaren sagde:
Senest redigeret:
Elektronikgal
· 2 457 indlæg
Da du åbenbart har nul indsigt i, hvordan en elevator fungerer og desuden ikke ser nogen problemer med at udføre handlinger, som elevatoren ikke er godkendt til, så....... ja, hvad skal man sige. efterlader dig til din skæbne, men går for guds skyld ikke rundt og giver gode råd, når du ikke har indsigt i elevatorens opbygning og hvilke handlinger, der med rimelighed kan gennemføres.
Er du hissekspert nu også?norrbottenssnickaren sagde:
Då du uppenbart har noll insikt i hur en hiss fungerer og desuden ikke ser nogen problemer med at udføre tiltag som hissen ikke er godkendt for så....... ja hvad skal man sige. efterlader dig til din skæbne men går for guds skyld ikke omkring og giver gode råd når du ikke har indsigt i hissens opbygning og hvilke tiltag som rimeligvis kan gennemføres.
Ligeså hurtigt som du saver andre erhvervsgruppers kompetence og erfaringer ligeså enkelt burde være for dig at for os alle fortælle hvad du selv har for erhvervskompetence.
Men det er bevisligt en svær opgave.
For de elevatorer som har mulighed for at styres fra elevatorvognens tag kan det være klogt at køre med elevatoren og styre den derfra.
Gennem en sådan procedure kan man sammen med elevatorsteknikeren køre elevatoren og sammen lytte efter hvorfra mislyde stammer fra.
Hvad har du selv for dokumenteret erfaringer med, hvordan en elevator bør installeres og udbedres, hvis lyd- og vibrationsproblemer opstår?norrbottenssnickaren sagde:
Da du åbenbart har nul indsigt i, hvordan en elevator fungerer og desuden ikke ser nogen problemer med at udføre foranstaltninger, som elevatoren ikke er godkendt til, så....... ja, hvad skal man sige. Jeg lader dig til din skæbne, men går for guds skyld ikke rundt og giver gode råd, når du ikke har indsigt i elevatorens opbygning og hvilke foranstaltninger der rimeligt kan gennemføres.
Elektronikgal
· 2 457 indlæg
igen forkert. Og jeg arbejder med elevatorer i øvrigt.N nomoD2 sagde:Er du også nu en elevatorekspert?
Lige så hurtigt som du kritiserer andre faggruppers kompetence og erfaring, lige så nemt burde det være for dig at fortælle os alle, hvad du selv har af erhvervskompetence. Men det er beviseligt en svær opgave.
For de elevatorer, der kan styres fra elevatorens tag, kan det være klogt at køre med elevatoren og styre den derfra.
Ved at bruge en sådan metode kan man sammen med elevatorteknikeren køre elevatoren og sammen lytte efter, hvor misslydene kommer fra.
servicekørsel kan du ikke gøre på høj hastighed. De fleste misslyde vil du ikke opdage, når du kører på taget med meget få undtagelser.
Og det eneste jeg vender mig imod, er dig. Du har åbenbart ikke den viden til at sidde her og give råd om elevatorer til trådskaberen. du bør holde en tekniker i hånden, som kan forklare dig, hvad der er muligt og ikke muligt at gennemføre... hvilket jeg mistænker er præcis sådan det plejer at gå til. Du alene har ikke viden.
så stop med at trolle nu.
Jeg er bevidst om, at jeg ikke alene har viden.norrbottenssnickaren sagde:
igen forkert. Og jeg arbejder med elevatorer for øvrigt.
servicekørsel kan du ikke gøre ved høj hastighed. De fleste mislyde vil du ikke opdage, når du kører på taget med meget få undtagelser.
Og det eneste jeg vender mig imod er dig. Du har åbenbart ikke viden til at sidde her og give råd om elevatorer til trådopretteren. Du bør holde en tekniker i hånden, som kan forklare dig, hvad der er muligt og ikke muligt at gennemføre... hvilket jeg mistænker er præcis sådan, det plejer at gå for sig. Du alene har ikke viden.
Hvorfor sagde du ikke tidligt i tråden, hvad du har for erhvervskompetence?
Jeg troller ikke.norrbottenssnickaren sagde:
igen forkert. Og jeg arbejder med elevatorer for øvrigt.
servicekørsler kan du ikke lave i høj hastighed. De fleste mislyde vil du ikke opdage, når du kører på taget med meget få undtagelser.
Og det eneste jeg vender mig imod er dig. Du har åbenbart ikke viden til at sidde her og give råd om elevatorer til trådstarteren. Du bør holde en tekniker i hånden, som kan forklare for dig hvad der er muligt og ikke muligt at gennemføre... hvilket jeg mistænker er præcis sådan det plejer at foregå. Du alene har ikke viden.
Jeg er opmærksom på, at kun visse problemer opdages ved kørsel i lav hastighed.
Fejlfinding udføres selvfølgelig i tæt samarbejde med elevatorteknikeren.
Jeg har aldrig hævdet, at jeg alene har viden. Jeg lærer gerne af dine erfaringer.
Ligesom de øvrige deltagere i denne tråd bidrager jeg med de erfaringer, jeg har fra kontrolmålinger og fejlfinding af lyd- og vibrationsproblemer fra elevatorer.
Har et lignende problem med lejlighed øverst, fik du nogen løsning på problemet?markaner sagde:
Du har sikkert ret i det, du siger. Ved at akustikere, byggefirma, repræsentant fra Schindler og en eller anden anden skal have et møde i den kommende uge om, hvad de kan gøre. At sænke hastigheden synes de skal være en permanent løsning, selvom man synes, de burde afhjælpe støjen i stedet.
Som jeg har forstået det, er det en anden lejlighed, hvor man har klaget over elevatorlyden. Også denne var øverst. Der har man justeret elevatoren, indtil den opfyldte kravene og derefter lukket sagen. Hvordan det lyder nu, ved jeg ikke andet end at personen accepterede testen og tilsyneladende er holdt op med at klage. Klart er det dog, at det lyder usædvanligt meget i min lejlighed.
Hold da op, hvilken tråd om elevatorer og lyde. Vi har en gammel Graham Brothers elevator fra 1924 (tror det var sådan, eller 1934) den rasler og vibrerer som et damplokomotiv. Hele drevet sidder oppe 2 meter fra yderdøren. Pointen er, at når kontaktorerne slår til, hører vi et klik, når motoren starter eller stopper, hører vi maskinen. Dog som sammenligning, om sommeren er skabet, hvor kontaktorerne er, åbent pga. varme, når den dør lukkes (metalskab fra 198x årsmodel), så hører vi kun elevatormaskinen. Så det er finjustering, hvad der kan hjælpe eller skal jeg måske kalde det afhjælpe lyden. Så er det for længst blevet en del af lydlandskabet herhjemme, ligesom folk der smækker deres døre eller råber ude på gaden. Hvis man vil bo i stilhed, er det hytten i skoven, der gælder. I byen er det alt andet end stille, det spiller ingen rolle, om det er hovedstaden eller en vilkårlig provinsby.
Jeg har boet i en lejlighed, hvor en kvinde hver morgen med skarpe hæle formåede at lave en rigtig riverdance-lydforestilling. Samt boet i en lejlighed øverst oppe, hvor en elevator lød ret regelmæssigt. Begge steder vænnede jeg mig efter et par uger. Værre hvis man bor på hotel og ender i et sådant værelse. Da har jeg normalt sværere ved at sove, ofte træt pga. rejsen plus at man jo oftest kun bor en nat eller to...
Man skal ikke behøve acceptere disse støjgener fra en moderne elevator med pulsstyret maskineri. Du burde tage dette op med boligforeningen, som på sin side burde diskutere det med byggefirmaet. Har de smidt et gammelt maskineri ind, eller er det noget øststatsbyggeri?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
Behøver ikke være østeuropæisk byggeri. Kan også være noget moderne italiensk skrammel.