32,530 læst ·
91 svar
33k læst
91 svar
Elevstøj og anden støj fra taget (bor øverst oppe)
Ved du hvilken lydklasse boligen er bygget efter? Ifølge boverketsbyggregler er det 25dBA ækvivalent lydniveau og 35dBA maksimalt lydniveau fra elevator i soveværelse og stue. Ofte er installationsstøj kravsat efter lydklasse B, så da skal det være endnu lavere. Det lyder som om den højere lofthøjde kan have forårsaget et for højt lydniveau.
Så er det faktisk sådan, at elevatormontøren kan have brug for at komme forbi og reparere elevatoren, selvom den er ny. Elevatorerne bliver brugt utroligt meget under byggerierne, så de er ofte slidte, når det er tid til at flytte ind.
/byggakustiker, dog ikke ekspert på elevatorer.
Så er det faktisk sådan, at elevatormontøren kan have brug for at komme forbi og reparere elevatoren, selvom den er ny. Elevatorerne bliver brugt utroligt meget under byggerierne, så de er ofte slidte, når det er tid til at flytte ind.
/byggakustiker, dog ikke ekspert på elevatorer.
Som Scouten siger, så lyder det jo som om det har noget at gøre med skakten og selve konstruktionen af rammen på en eller anden måde. Du siger, at der ikke er kommet klager fra andre, men det kan være, at den, du har talt med, bare ikke har fået det videreformidlet til sig, så hvis jeg var dig, ville jeg nok gå over til en anden med tilsvarende lejlighedstype og spørge, om I kan lytte sammen og se, om det er det samme. Samt måske også tjekke med den, der bor i stueetagen, om lyden resonerer lige så meget ned i vedkommendes lejlighed.
Efter meget googling har jeg fået den idé, som du også siger. Jeg prøvede andre elevatorer i trappeopgange, og ud af 5 elevatorer er min værst, mens 3 slet ikke har den kliklyd, der lyder meget højt. Så jeg tror bestemt, at det skal kunne fjernes, men jeg synes uanset, at den rumlen, der høres fra elevatoren, lyder for meget. Det kan meget vel have at gøre med manglende eller dårligt monterede gummiophæng, der får betonen til at vibrere.C clabbe sagde:Lyden som du hører ved start og stop fra elevatoren er bremserne. Afhængig af mærket på elevatoren kan man i visse tilfælde justere slaglængden på bremserne, mindre slaglængde = mindre lyd.
Elevatorer i dag har ikke længere et maskinrum "på loftet", men maskinen og al elektronikken sidder i skakten på øverste etage.
Hvis det ikke er udført korrekt med gummiophængninger osv., bliver det meget nemt strukturlyd.
Hvis der findes flere opgange, der er bygget på samme måde, foreslår jeg, at du tjekker, om du kan komme ind hos en nabo og prøvelytte.
Derefter opfatter vi mennesker lyde meget forskelligt, det som nogen måske synes er utrolig forstyrrende, mærker en anden slet ikke. /Hilsen Claes
Absolut opfatter alle det forskelligt. Jeg bliver vanvittig af lyden, mens min kæreste synes, det er lidt irriterende. Hun bor heller ikke her hele tiden, hvilket naturligvis bidrager til, at man ikke bliver generet af det på samme måde.
Interessant.. Det eneste de siger er, at de skal have gjort alt helt rigtigt ifølge tegning. Men havde de bygget ifølge kunstens alle regler, ville det jo ikke lyde, som det gør, føles det som. De mener, at lyden går gennem betonen, men jeg er mere inde på samme ting som dig, dvs at lyden rejser gennem elevatorskakten op over mit loft.Scouten sagde:
Ingen anelse faktisk. Skal spørge projektlederen, som jeg har haft lidt kontakt med. Elevator går konstant nu, når byggearbejderne stadig er der, så den er jo sandsynligvis ikke i topform. Men nogen skal have kigget på elevatoren og sagt, at den var god. Tror dog ikke de har kigget på motoren osv. selve fastgørelsen i stommen...G gos84 sagde:Ved du hvilken lydklasse boligen er bygget efter? Ifølge Boverkets byggeregler er det 25dBA ækvivalent lydniveau og 35dBA maksimal lydniveau fra elevator i soveværelse og stue. Ofte er installationsstøj kravsat efter lydklasse B, så skal det være endnu lavere. Det lyder som om den højere lofthøjde kan have forårsaget et for højt lydniveau.
Så er det faktisk sådan, at elevatorleverandøren kan have brug for at komme ud og reparere elevatoren selvom den er ny. Elevatorerne bruges utrolig meget under byggerierne, så de er ofte slidte, når det er tid til at flytte ind.
/byggeakustiker, dog ikke ekspert på elevatorer.
Meget muligt! Jeg ville selv gerne gå og se, hvordan det ser ud, for jeg har ingen anelse om, hvordan sådanne konstruktioner ser ud, så det er svært at tænke over det selv.Pytt sagde:
Som Scouten siger, så lyder dette jo som om det har med skakten og selve konstruktionen af stommen at gøre på en eller anden måde. Du siger, at der ikke er kommet klager fra nogle andre, men det kan være, at den du har talt med bare ikke har fået det videresendt til sig, så hvis jeg var dig, ville jeg nok gå over til nogen anden med tilsvarende lejlighedstype og spørge, om I kan lytte sammen og se om det er det samme. Samt måske også tjekke med den, der bor i stueetagen, om lyden resonerer lige så meget ned i hans/hendes lejlighed.
Under alle omstændigheder, jagtede jeg dem i dag, og nu kommer en byggeakustiker på fredag, som skal måle lydniveauer og forsøge at finde ud af, hvorfor det larmer og hvad der kan gøres ved det. Afhængigt af resultatet er næste skridt vel at spørge dem under mig, om de hører lige så meget boremaskine som jeg, og især spørge dem i andre trappeopgange, om de også hører lyden fra deres elevatorer.
Lyder mærkeligt, at en ny elevator kan larme så meget. Jeg forstår, at sådan en støj er meget irriterende, især da elevatorerne kører døgnet rundt, tror ikke myndigheden/byggeherrerne har forstået, hvor besværligt det er med lyd, som man ikke selv kan påvirke. At tale om grænseværdier er helt forkert, for lydoplevelsen bliver helt forskellig, om det er en jævn lyd, der er til stede hele tiden, såsom trafikstøj, sammenlignet med lyd, der kommer og går. F.eks. en egen opvaskemaskine kan man selv påvirke og lade være med at sætte den i gang, når man skal sove, men hvis ejendommens vaskeri larmer meget, kan man ikke påvirke det, samtidig med at lyden kommer oftere, hvorfor den sidstnævnte type støj opleves meget værre.
I en bekendts lejlighed fra 60erne var der et meget markant smæld hver gang elevatoren startede/stoppede, nu har man skiftet elevatorerne, hvorved lyden forsvandt helt. De gamle elevatorer havde vekselstrømsmotorer, de nye har pulsstyrede jævnstrømsmotorer, hvor man kan starte elevatoren på en mere skånsom måde. Har de måske installeret noget kinesisk/øststatsfremstillet maskineri for at holde byggeomkostningerne nede? Man kan selvfølgelig spørge sig selv, præcis hvor lyden kommer fra, er det "bremsen", der slår til/fra? Der burde eksistere en form for ophængning, som isolerer sådan støj.
I en bekendts lejlighed fra 60erne var der et meget markant smæld hver gang elevatoren startede/stoppede, nu har man skiftet elevatorerne, hvorved lyden forsvandt helt. De gamle elevatorer havde vekselstrømsmotorer, de nye har pulsstyrede jævnstrømsmotorer, hvor man kan starte elevatoren på en mere skånsom måde. Har de måske installeret noget kinesisk/øststatsfremstillet maskineri for at holde byggeomkostningerne nede? Man kan selvfølgelig spørge sig selv, præcis hvor lyden kommer fra, er det "bremsen", der slår til/fra? Der burde eksistere en form for ophængning, som isolerer sådan støj.
Som i alt byggeri er det pengene, der bestemmer. Det indebærer både kortest mulige byggetid og billigst mulige materialer. Da bygherren som regel køber elevatoren, bliver det enkleste model, hvis der i stedet var stillet lidt krav til højere antal starter/døgn osv. så ville bestanden se helt anderledes ud.S Stenkant sagde:Lyder mærkeligt, at en ny elevator kan larme så meget. Jeg forstår, at sådan en støj er meget irriterende, især da elevatorerne kører døgnet rundt, tror ikke myndighederne/bygherrerne har forstået, hvor besværligt det er med lyde, som man ikke selv kan påvirke. At tale om grænseværdier bliver helt forkert, for lydoplevelsen bliver helt forskellig, om det er en konstant lyd som trafikstøj sammenlignet med lyde, der kommer og går. F.eks. en egen opvaskemaskine kan man selv påvirke og lade være med at tænde, når man skal sove, men hvis ejendommens vaskeri larmer meget, går det ikke at påvirke samtidig som lyden kommer oftere, hvorfor den sidste type støj opleves meget værre.
I en bekendts lejlighed fra 60'erne var der et meget markant brag hver gang elevatoren startede/stoppede, nu har man skiftet elevatorerne, hvorved lyden forsvandt helt.
De gamle elevatorer havde vekselstrømsmotorer, de nye har pulsstyrede jævnstrømsmotorer, hvor man kan få elevatoren i gang på en mere skånsom måde. Har de måske installeret noget kinesisk/øststatproduceret maskineri for at holde byggeomkostningerne nede? Man kan selvfølgelig spørge sig præcis, hvor lyden kommer fra, er det "bremsen," der slår til/fra? Det burde være en form for ophængning, der isolerer sådan støj væk.
Med en højere specifikation på elevatoren kommer ting som støjniveau og kørselskomfort, sammenlign gerne med en bil, du får, hvad du betaler for...
Elevatorerne drives i øvrigt af gearløse AC-maskiner med hjælp af frekvensomformere og ikke af DC-motorer!
For øvrigt henviser jeg til mit tidligere indlæg i tråden.
/Med venlig hilsen Claes
Præcis sådan. Andre ting i hjemmet kan jo ofte larme mere, men man slår ikke tingene til, når man vil have det stille. Elevatorstolen ser ud til at være af mærket Schindler, jeg ved ikke, om de automatisk installerer motorer osv. af samme mærke som stolen? Lyden kommer som en hammer, der slår mod metal lige inden elevatoren stopper helt, tror jeg. Når elevatoren sætter sig, kommer der også et lavfrekvent dunk.S Stenkant sagde:Lyder mærkeligt, at en ny elevator kan larme så meget. Jeg forstår, at en sådan støj er meget irriterende, især da elevatorerne kører døgnet rundt. Jeg tror ikke, myndighederne/bygmestrene har forstået, hvor irriterende det er med lyd, som man ikke selv kan påvirke. At tale om grænseværdier er helt forkert, for lydoplevelsen bliver helt anderledes, hvis det er en jævn lyd, der er konstant, såsom trafikstøj, sammenlignet med lyd, der kommer og går. F.eks. kan man selv påvirke en egen opvaskemaskine og undgå at tænde den, når man skal sove, men hvis ejendommens vaskerum larmer meget, kan man ikke påvirke det, samtidig som lyden kommer oftere, hvorfor denne type støj opleves som meget værre.
I en bekendts lejebolig fra 60'erne var der et meget markant brag, hver gang elevatoren startede/stoppede. Nu har de skiftet elevatorerne, hvorved lyden forsvandt helt.
De gamle elevatorer havde vekselstrømsmotorer, de nye har pulsestyrede jævnstrømsmotorer, hvor man kan starte elevatoren på en mere nænsom måde. Har de måske installeret noget kinesisk/øststatproduceret maskineri for at holde byggeomkostningerne nede? Man kan naturligvis spørge sig, præcis hvor lyden kommer fra. Er det "bremsen", der slår til/fra? Der burde være en form for ophængning, som isolerer sådan støj.
Ved du, om der også var en lejlighed øverst, og om lyden kom fra loftet som i min lejlighed? Jeg synes nemlig, det er lidt interessant, da en af de fyre, jeg talte med, som er noget af en byggeledere, sagde, at nogle gange installerer man isolering mod elevatorvæggen, men det er ikke gjort i min lejlighed. Jeg var ikke sikker på, om det ville hjælpe, da lyden lyder som om den kommer fra loftet, men samtidig er der så højloftet, at jeg har noget af et ekko i lejligheden, og det kan derfor være meget svært at lokalisere lyden her.M Marcusskold sagde:
EDIT: Men jeg tror, det er loftet, med tanke på at det også føles som om, det lyder fra loftet i soveværelset og badeværelset, som ikke ligger væg i væg med elevatoren.
Det bliver spændende at se, hvad akustikeren siger i morgen. Jeg vender tilbage med, hvad der bliver sagt, hvis nogen er interesseret, eller hvis nogen genkender sig selv i fremtiden.
Senest redigeret:
Det var alle lejligheder fra stueetagen og op, der havde soveværelse mod elevatorskakten!markaner sagde:
Præcis sådan. Andre ting i hjemmet kan jo ofte larme mere, men man sætter jo ikke gang i dem, når man vil have stille. Elevatorvognen ser ud til at være af mærket Schindler, ved ikke om de automatisk indsætter motorer osv. af samme mærke som vognen? Lyden kommer som en hammer, der slår mod metal, lige inden elevatoren helt stopper tror jeg. Når elevatoren sætter sig, kommer der også et lavfrekvent dunk.
Ved du om der var en lejlighed øverst, og om lyden kom fra loftet som i min lejlighed? Jeg synes nemlig, det er lidt interessant, da en af de fyre, jeg talte med, som er noget af en byggeleder, sagde, at nogle gange sætter man isolering mod elevatorskakten, men at dette ikke er gjort i min lejlighed. Jeg var ikke sikker på, at det ville hjælpe, da lyden lyder som om, den kommer fra loftet, men samtidigt er der så højt til loftet, at jeg har noget af en ekko i lejligheden, og det kan derfor være svært at lokalisere lyde her.
EDIT: Men tror det er loftet med tanke på at det også føles som om det lyder fra loftet i soveværelset og badeværelset, som ikke ligger væg mod væg med elevatoren.
Bliver spændende at se, hvad akustikeren siger i morgen. Jeg vender tilbage med, hvad der bliver sagt, hvis nogen er interesserede, eller hvis nogen andre oplever det samme i fremtiden.
En ting at undersøge er, om lyden er (næsten) lige så høj i den tilsvarende lejlighed længere nede i huset. I så fald er det strukturlyd, som er svær at isolere væk og skal håndteres ved kilden. Er lyden derimod (meget) stærkere tæt på hejsmaskineriet (f.eks. ved din lejlighed), kan det være muligt at isolere den væg/loft, der vender mod maskinrummet.
Type af motor, AC/DC - ok, min tekniske beskrivelse er måske ikke helt korrekt, men under alle omstændigheder er der sket et teknologiskift med hensyn til motor og tilhørende styresystem, som muliggør blødere start/stop (og forbruger mindre strøm). Men lyden behøver ikke at komme fra motoren, den kan også komme fra en form for "bremsemekanisme", der aktiveres, når elevatoren skal starte/stoppe.
Type af motor, AC/DC - ok, min tekniske beskrivelse er måske ikke helt korrekt, men under alle omstændigheder er der sket et teknologiskift med hensyn til motor og tilhørende styresystem, som muliggør blødere start/stop (og forbruger mindre strøm). Men lyden behøver ikke at komme fra motoren, den kan også komme fra en form for "bremsemekanisme", der aktiveres, når elevatoren skal starte/stoppe.
Jeg har altid været helt overbevist om, at det kun er min lejlighed, det lyder sådan i. Næste skridt må være at tjekke hos en nabo, når akustikeren har sagt sit. Nu ved jeg ikke meget om strukturlyd, men min fornemmelse er, at det primært er lavfrekvent lyd, der rejser i husets struktur? Lyden, der lyder som en hammer mod metal, er jo relativt lys. Samme med lyde fra værktøj i kælderen. Det føles som om disse lyde er luftbårne? Det mærkelige er, hvordan de så finder vej ind i min lejlighed med betontag og betonvægge. Kunne det være gennem ventilationen?S Stenkant sagde:En ting at kontrollere er, om lyden er (næsten) lige så stærk i den tilsvarende lejlighed langt nede i huset, i så fald er det strukturlyd, som er svær at isolere væk og skal afhjælpes ved kilden. Er lyden derimod (meget) stærkere tæt på elevatoren (f.eks. ved din lejlighed), kan det være muligt at isolere den væg/loft, der vender mod maskinrummet. Typen af motor, AC/DC - ok min tekniske beskrivelse var måske ikke helt korrekt, men under alle omstændigheder er der sket et tekniskifte vedrørende motor og tilhørende styresystem, der muliggør blødere start/stop (& forbruger mindre strøm). Men lyden behøver ikke komme fra motoren, den kan også komme fra en form for "bremsemekanisme," der aktiveres, når elevatoren skal starte/stoppe.
Hvis der står Schindler i kurven, så er resten sikkert også Schindler. Smældet ved stop er sandsynligvis bremsen. Kontaktorer plejer at smælde hørbart. Men ikke som en hammer mod metal. Det plejer at være et justeringsspørgsmål, hvor meget bremsen smelder. Den teknologiske skiftning, som @Stenkant taler om, er sandsynligvis gearløse permanentmagnetiserede synkronmotorer, hvilket mange, men ikke alle, nye elevatorer har. Disse kan køre meget stille. Kører de ikke stille, så er noget galt. Sandsynligvis er det et indstillingsspørgsmål for frekvensstyringen. Der skal ikke være behov for gummifødder til motorfundamentet for at det skal være stille.markaner sagde:
Elevatorkurven synes at være af mærket Schindler, ved ikke om det automatisk bliver sådan, at de installerer motorer osv. af samme mærke som kurven dog? Lyden kommer som en hammer, der slår mod metal, typisk lige før elevatoren stopper helt, tror jeg. Når elevatoren sætter sig, kommer der også et lavfrekvent dunk.
Ovenstående er måske overkurs for TS, som bare vil have, at det skal blive stille. Men hvis der er problemer med, at elevatoren larmer for meget, så er det altid mere effektivt at afhjælpe fejlen, der gør, at elevatoren larmer, end at forsøge at isolere lyden væk.
Jeg synes, du skal tjekke direkte med naboerne, har de samme problem med mislyde, så får du større pres på spørgsmålet & lettere ved at få opbakning til handlinger, en enkelt boligretshaver kan afvises med tale om grænseværdier. Hvis huset har flere elevatorer, kan du tjekke med naboen i en anden opgang.
Akustikeren har også lettere, hvis vedkommende får et helhedsbillede af hele huset.
Du bør også tale med bestyrelsen, uanset om det er en "byggende bestyrelse" eller den er valgt af medlemmerne via generalforsamling.
Akustikeren har også lettere, hvis vedkommende får et helhedsbillede af hele huset.
Du bør også tale med bestyrelsen, uanset om det er en "byggende bestyrelse" eller den er valgt af medlemmerne via generalforsamling.