Hej

Endelig har jeg lokaliseret røglugten, som kommer fra naboen, og det har vist sig at komme fra, hvor gulvlisten sidder.

Hvordan kan det være muligt at mærke den stærke lugt, hvis det er en betonvæg? Er væggen ikke støbt mod gulvet?
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Du må nok demontere gulvlister og se, hvad der kan tætnes med byggsilicone osv. Det lyder lidt underligt, at der skal være så store sprækker i byggelementer mellem lejligheder, men alt er vel muligt.
 
  • Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sagde:
Du skal nok demontere gulvlisterne og undersøge, hvad der kan tætnes med bygsilikone osv. Det lyder lidt usædvanligt, at der skal være så store sprækker i byggelementer mellem lejligheder, men alt er vel muligt.
H Harald Blåtumme sagde:
Du skal nok demontere gulvlisterne og undersøge, hvad der kan tætnes med bygsilikone osv. Det lyder lidt usædvanligt, at der skal være så store sprækker i byggelementer mellem lejligheder, men alt er vel muligt.
Der sidder en gulvsokkel og en kvartliste. Skal jeg fjerne gulvsokkelen også?
 
Hvis du har lokaliseret kilden til din røgduft der, så er det vel en rimelig foranstaltning. Muligt at disse foranstaltninger falder på din udlejer, hvis du bor i en lejebolig. Hvad angår ejerlejligheder kender jeg ikke til, hvad der gælder.
 
  • Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sagde:
Hvis du har lokaliseret kilden til din røgduft der, så er det vel en rimelig foranstaltning. Muligt at disse foranstaltninger falder på din udlejer, hvis du bor i en lejlighed. Hvad angår andelslejligheder kender jeg ikke til, hvad der gælder.
Findes der et alternativ, så man slipper for at demontere listen og soklen?
 
B brabrabra11 sagde:
Findes der noget alternativ så man slipper at demontere listen og soklen?
Hvis du har malede lister/sokler og det ikke gør noget, at du limer soklen fast i gulvet, kan du prøve at lukke sprækker mellem sokkel og væg/gulv med latexfuge. Hvis du har trægulv (f.eks. parket) er der dog risiko for, at fugen mod gulvet sprækker, hvis gulvet udvider og trækker sig sammen på grund af temperatur- og luftfugtighedsvariationer. Det kan også være besværligt at fjerne al fuge fra gulv og væg, hvis man engang vil skifte gulvsokler.

Hvis du har umalede sokler i f.eks. egetræ, bliver det ikke pænt med fuge omkring dem. Det er muligt at male fugen, men det vil kunne ses, selvom du skulle lykkes med at finde en brun farve, der matcher træets farve.

Den sikreste løsning ville nok være at løsne lister/sokler forsigtigt og tætne bag dem. Man skal flytte møblerne lidt, men ellers behøver det ikke være en stor operation. Det kan meget vel være lettere og gå hurtigere end at maskere og begynder at fedte med fuge på synlige steder, hvis man ikke er vant.
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp sagde:
Hvis du har malede lister/sokler og det ikke gør noget, at du limer soklen fast i gulvet, kan du prøve at fylde sprækker mellem sokkel og væg/gulv med latexfugemasse. Hvis du har trægulv (for eksempel parket), er der dog risiko for, at fugen mod gulvet revner, hvis gulvet udvider sig og trækker sig sammen kraftigt på grund af variationer i temperatur og luftfugtighed. Det kan også være besværligt at få fjernet al fugemasse fra gulv og væg, hvis man engang vil for eksempel skifte gulvsokler.

Hvis du har umalede sokler i for eksempel eg, ser det ikke pænt ud med fugemasse omkring dem. Det går at male fugen, men det vil ses, selvom du skulle lykkes med at finde en brun farve, der matcher træets farve.

Den sikreste løsning ville nok alligevel være forsigtigt at løsne lister/sokler og tætne bag dem. Man behøver at flytte møblerne lidt, men ellers behøver det ikke at være en stor operation. Det kan meget vel være enklere og gå hurtigere end at maskere og begynde at rode med fugemasse på synlige steder, hvis man ikke er vant.
Testede først med sølvtape. Det hjalp ganske meget. Men lugten forekommer også på den anden side af lejligheden, ved den væg som jeg deler med en nabo, der ikke ryger. Har også bemærket, at når det blæser udenfor, så mærker jeg lugten mere.
 
B brabrabra11 sagde:
Testede først med sølv tape. Det hjalp ret meget. Men lugten forekommer også på den anden side af lejligheden, ved den væg jeg deler med en nabo, der ikke ryger. Har også bemærket, at når det blæser udenfor, så mærker jeg lugten mere.
Røgen sniger sig måske frem gennem bjælkelaget under gulvet.

Hos os blæste det ind ved facaden, lige igennem bjælkelaget og op bag gulvpanelerne i den anden ende af rummet. Vi tog gulvpanelerne af og fyldte sprækkerne, og nu blæser det ikke ind længere.
 
  • Synes
brabrabra11
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp sagde:
Røgen sniger sig måske frem gennem bjælkelaget under gulvet.

Hos os blæste det ind ved facaden, lige igennem bjælkelaget og op bagved gulvsoklerne i den anden ende af rummet. Vi tog gulvsoklerne af og drevade sprækkerne, og nu blæser det ikke ind længere.
Hmm meget muligt. Hvorfor valgte du at tætne med drev i stedet for nogen type af fugemasse?
 
B brabrabra11 sagde:
Hmm meget muligt. Hvorfor valgte du at tætte med drev i stedet for en eller anden type fugemasse?
Der er ret store sprækker, og fugeskum føles ikke rigtigt i et hus fra 1934 🙂
 
  • Synes
brabrabra11
  • Laddar…
Hvis røglugten kommer fra naboen og ind til dig, betyder det, at du har lavere lufttryk end naboen. Du skal have det HELT tæt for at forhindre det i at fortsætte. Hvis du tætnes mellem liste/væg/gulv, vil røglugten trænge ind under parketten og lække ind et andet sted i rummet.

Forestil dig, at du vælter huset, så naboens lejlighed er oven over dig, fylder det med vand, og tænker over, hvad der sker da. Er det ikke helt tæt der, hvor det lækker gennem væggen, vil det bare søge videre.

Alternativt kan man sørge for, at naboen får lavere eller samme lufttryk som dig. Dette ville jeg tro er det egentlige rette. Har du åbnet vent-ventiler for meget, så du har for lavt tryk? Har naboen lukket sine, så han ikke har det rette undertryk?

Så, enten skal der være helt tæt i væggen, eller så skal trykforskel være nul mellem lejlighederne for at flowet forsvinder (eller reduceres til tæt på nul, alle ved jo, at selvom du har nøjagtig samme tryk i et stort rum, spreder en lille fis sig i hele rummet).
 
  • Synes
brabrabra11
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp sagde:
Det er ret store sprækker og fugeskum føles ikke rigtig i et hus fra
Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Hvis røglugten kommer fra naboen og ind til dig, betyder det, at du har lavere lufttryk end naboen. Du skal have HELT tæt, hvis det ikke skal fortsætte. Tætnes der mellem liste/væg/gulv, vil røglugten jo trænge ind under parketten og lække ind et andet sted i rummet. Forestil dig, at du vælter huset, så naboens lejlighed er oven over dig, fyld det med vand og tænk, hvad der sker da. Er det ikke helt tæt, hvor det lækker gennem væggen, søger det bare videre. Alternativt sørger man for, at naboen har lavere eller samme lufttryk som dig. Dette vil jeg tro er det egentlige rigtige. Er det sådan, at du har åbnet vent-ventiler for meget, så du har for lavt tryk? Er det sådan, at naboen har lukket sine, så han ikke har korrekt undertryk? Så, enten skal det være helt tæt i væggen, eller så skal trykforskellen være nul mellem lejlighederne for at strømningen skal forsvinde (eller reduceres til næsten nul, alle ved jo at selv hvis du har præcis det samme tryk i et stort rum, spreder en snegfis sig i hele rummet)
Jeg har en lille opdatering. Naboen undlod at ryge i løbet af eftermiddagen/aftenen. Jeg snusede flere gange på forskellige tidspunkter i brevkassen uden at mærke nogen duft af røg. Mærkeligt nok har jeg mærket den samme røglugt alligevel, og lugten har været konstant. Ikke engang en pause på 10 min. I trappeopgangen har det lugtet indelukket også. Lugten forekommer på forskellige steder i lejligheden, ved gulvniveau. Med hensyn til trykforskel, så har jeg testet at skabe et overtryk ved at åbne flere vinduer og stramme aftrækket i køkkenet. Det bliver næsten værre med åbne vinduer, som om lugten "får hjælp" med at trænge ind i lejligheden.
 
B brabrabra11 sagde:
Jeg har en lille opdatering.

Naboen lod være med at ryge i løbet af eftermiddagen/aftenen. Jeg snusede flere gange på forskellige tidspunkter ved brevsprækken uden at mærke nogen lugt af røg.

Mærkeligt nok har jeg stadig kunnet lugte den samme røgduft.og lugten har været konstant. Ikke engang nogen pause på 10 min. I opgangen har det også lugtet indelukket.


Lugten forekommer forskellige steder i lejligheden, ved gulvniveau.

Angående trykforskel, så har jeg prøvet at skabe et overtryk ved at åbne flere vinduer og kvæle udsugningen i køkkenet. Det bliver næsten værre med åbne vinduer, som om at lugten "får hjælp" med at komme ind i lejligheden.
Det kommer ikke nedefra da? Så hvis du åbner vinduerne fungerer din lejlighed som en skorsten?
 
Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Det kommer ikke nedefra så? Så at hvis du åbner vinduerne, så fungerer din lejlighed som en skorsten?
Nej. Der er ingen, der ryger i min "länga" heller. Det har været en konstant tilførsel af røgduft i nogle dage nu. Var et stykke tid siden, det var så slemt. Har fjernet stikkontakter og duftet, men ikke mærket noget. Det kommer specifikt fra, hvor sokkel og kvartsliste sidder.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.