Medlem
· Sverige
· 5 688 indlæg
Du må nok demontere gulvlister og se, hvad der kan tætnes med byggsilicone osv. Det lyder lidt underligt, at der skal være så store sprækker i byggelementer mellem lejligheder, men alt er vel muligt.
H Harald Blåtumme sagde:
Der sidder en gulvsokkel og en kvartliste. Skal jeg fjerne gulvsokkelen også?H Harald Blåtumme sagde:
Medlem
· Sverige
· 5 688 indlæg
Hvis du har lokaliseret kilden til din røgduft der, så er det vel en rimelig foranstaltning. Muligt at disse foranstaltninger falder på din udlejer, hvis du bor i en lejebolig. Hvad angår ejerlejligheder kender jeg ikke til, hvad der gælder.
Findes der et alternativ, så man slipper for at demontere listen og soklen?H Harald Blåtumme sagde:
Hvis du har malede lister/sokler og det ikke gør noget, at du limer soklen fast i gulvet, kan du prøve at lukke sprækker mellem sokkel og væg/gulv med latexfuge. Hvis du har trægulv (f.eks. parket) er der dog risiko for, at fugen mod gulvet sprækker, hvis gulvet udvider og trækker sig sammen på grund af temperatur- og luftfugtighedsvariationer. Det kan også være besværligt at fjerne al fuge fra gulv og væg, hvis man engang vil skifte gulvsokler.B brabrabra11 sagde:
Hvis du har umalede sokler i f.eks. egetræ, bliver det ikke pænt med fuge omkring dem. Det er muligt at male fugen, men det vil kunne ses, selvom du skulle lykkes med at finde en brun farve, der matcher træets farve.
Den sikreste løsning ville nok være at løsne lister/sokler forsigtigt og tætne bag dem. Man skal flytte møblerne lidt, men ellers behøver det ikke være en stor operation. Det kan meget vel være lettere og gå hurtigere end at maskere og begynder at fedte med fuge på synlige steder, hvis man ikke er vant.
Testede først med sølvtape. Det hjalp ganske meget. Men lugten forekommer også på den anden side af lejligheden, ved den væg som jeg deler med en nabo, der ikke ryger. Har også bemærket, at når det blæser udenfor, så mærker jeg lugten mere.mrsnhp sagde:
Hvis du har malede lister/sokler og det ikke gør noget, at du limer soklen fast i gulvet, kan du prøve at fylde sprækker mellem sokkel og væg/gulv med latexfugemasse. Hvis du har trægulv (for eksempel parket), er der dog risiko for, at fugen mod gulvet revner, hvis gulvet udvider sig og trækker sig sammen kraftigt på grund af variationer i temperatur og luftfugtighed. Det kan også være besværligt at få fjernet al fugemasse fra gulv og væg, hvis man engang vil for eksempel skifte gulvsokler.
Hvis du har umalede sokler i for eksempel eg, ser det ikke pænt ud med fugemasse omkring dem. Det går at male fugen, men det vil ses, selvom du skulle lykkes med at finde en brun farve, der matcher træets farve.
Den sikreste løsning ville nok alligevel være forsigtigt at løsne lister/sokler og tætne bag dem. Man behøver at flytte møblerne lidt, men ellers behøver det ikke at være en stor operation. Det kan meget vel være enklere og gå hurtigere end at maskere og begynde at rode med fugemasse på synlige steder, hvis man ikke er vant.
Røgen sniger sig måske frem gennem bjælkelaget under gulvet.B brabrabra11 sagde:
Hos os blæste det ind ved facaden, lige igennem bjælkelaget og op bag gulvpanelerne i den anden ende af rummet. Vi tog gulvpanelerne af og fyldte sprækkerne, og nu blæser det ikke ind længere.
Hmm meget muligt. Hvorfor valgte du at tætne med drev i stedet for nogen type af fugemasse?mrsnhp sagde:
Hvis røglugten kommer fra naboen og ind til dig, betyder det, at du har lavere lufttryk end naboen. Du skal have det HELT tæt for at forhindre det i at fortsætte. Hvis du tætnes mellem liste/væg/gulv, vil røglugten trænge ind under parketten og lække ind et andet sted i rummet.
Forestil dig, at du vælter huset, så naboens lejlighed er oven over dig, fylder det med vand, og tænker over, hvad der sker da. Er det ikke helt tæt der, hvor det lækker gennem væggen, vil det bare søge videre.
Alternativt kan man sørge for, at naboen får lavere eller samme lufttryk som dig. Dette ville jeg tro er det egentlige rette. Har du åbnet vent-ventiler for meget, så du har for lavt tryk? Har naboen lukket sine, så han ikke har det rette undertryk?
Så, enten skal der være helt tæt i væggen, eller så skal trykforskel være nul mellem lejlighederne for at flowet forsvinder (eller reduceres til tæt på nul, alle ved jo, at selvom du har nøjagtig samme tryk i et stort rum, spreder en lille fis sig i hele rummet).
Forestil dig, at du vælter huset, så naboens lejlighed er oven over dig, fylder det med vand, og tænker over, hvad der sker da. Er det ikke helt tæt der, hvor det lækker gennem væggen, vil det bare søge videre.
Alternativt kan man sørge for, at naboen får lavere eller samme lufttryk som dig. Dette ville jeg tro er det egentlige rette. Har du åbnet vent-ventiler for meget, så du har for lavt tryk? Har naboen lukket sine, så han ikke har det rette undertryk?
Så, enten skal der være helt tæt i væggen, eller så skal trykforskel være nul mellem lejlighederne for at flowet forsvinder (eller reduceres til tæt på nul, alle ved jo, at selvom du har nøjagtig samme tryk i et stort rum, spreder en lille fis sig i hele rummet).
mrsnhp sagde:
Jeg har en lille opdatering. Naboen undlod at ryge i løbet af eftermiddagen/aftenen. Jeg snusede flere gange på forskellige tidspunkter i brevkassen uden at mærke nogen duft af røg. Mærkeligt nok har jeg mærket den samme røglugt alligevel, og lugten har været konstant. Ikke engang en pause på 10 min. I trappeopgangen har det lugtet indelukket også. Lugten forekommer på forskellige steder i lejligheden, ved gulvniveau. Med hensyn til trykforskel, så har jeg testet at skabe et overtryk ved at åbne flere vinduer og stramme aftrækket i køkkenet. Det bliver næsten værre med åbne vinduer, som om lugten "får hjælp" med at trænge ind i lejligheden.Tomtom79 sagde:
Hvis røglugten kommer fra naboen og ind til dig, betyder det, at du har lavere lufttryk end naboen. Du skal have HELT tæt, hvis det ikke skal fortsætte. Tætnes der mellem liste/væg/gulv, vil røglugten jo trænge ind under parketten og lække ind et andet sted i rummet. Forestil dig, at du vælter huset, så naboens lejlighed er oven over dig, fyld det med vand og tænk, hvad der sker da. Er det ikke helt tæt, hvor det lækker gennem væggen, søger det bare videre. Alternativt sørger man for, at naboen har lavere eller samme lufttryk som dig. Dette vil jeg tro er det egentlige rigtige. Er det sådan, at du har åbnet vent-ventiler for meget, så du har for lavt tryk? Er det sådan, at naboen har lukket sine, så han ikke har korrekt undertryk? Så, enten skal det være helt tæt i væggen, eller så skal trykforskellen være nul mellem lejlighederne for at strømningen skal forsvinde (eller reduceres til næsten nul, alle ved jo at selv hvis du har præcis det samme tryk i et stort rum, spreder en snegfis sig i hele rummet)
Det kommer ikke nedefra da? Så hvis du åbner vinduerne fungerer din lejlighed som en skorsten?B brabrabra11 sagde:Jeg har en lille opdatering.
Naboen lod være med at ryge i løbet af eftermiddagen/aftenen. Jeg snusede flere gange på forskellige tidspunkter ved brevsprækken uden at mærke nogen lugt af røg.
Mærkeligt nok har jeg stadig kunnet lugte den samme røgduft.og lugten har været konstant. Ikke engang nogen pause på 10 min. I opgangen har det også lugtet indelukket.
Lugten forekommer forskellige steder i lejligheden, ved gulvniveau.
Angående trykforskel, så har jeg prøvet at skabe et overtryk ved at åbne flere vinduer og kvæle udsugningen i køkkenet. Det bliver næsten værre med åbne vinduer, som om at lugten "får hjælp" med at komme ind i lejligheden.
Nej. Der er ingen, der ryger i min "länga" heller. Det har været en konstant tilførsel af røgduft i nogle dage nu. Var et stykke tid siden, det var så slemt. Har fjernet stikkontakter og duftet, men ikke mærket noget. Det kommer specifikt fra, hvor sokkel og kvartsliste sidder.Tomtom79 sagde:
Klik her for at svare