Jeg har brug for et vægbeslag i henhold til vedhæftede skitse, enten i form af noget, der minder om en håndklædestang eller i form af to "kroge" ifølge billedet. Beslaget skal være tilstrækkeligt kraftigt til at bære en del last både vertikalt (nedad) og horisontalt ud fra væggen (træk).
Hvad tror du om noget sådant her? Men selvfølgelig ingen bolt, men en skrue mod væggen? Eller bliver det for groft og råt, hvis det skal være indendørs?
@Maveric77 - godt tænkt der. Udseendet er intet problem. Dog bliver stolpeskoene nok lidt lange, dvs. de stikker for langt ud fra væggen
@Janus82 - absolut. Det er måske den vej jeg må gå i sidste ende.
Er det kun mig der synes det er underligt, hvis der ikke findes noget standardprodukt af denne type? Det kan vel umuligt være sådan, at menneskeheden aldrig har behov for et rotationspunkt i et plan?
Jeg har endda kigget bådtilbehør, da jeg syntes, mit beslag mindede om det man bruger til at fastgøre en fast talje i et båddæk, men icke sa nicke...
Selvfølgelig findes der et standardprodukt for rotationspunkter i et plan: Gængsler!
Dog får jeg indtrykket af, at du har brug for noget, der er lidt grovere og mere robust end et traditionelt hængsel, men de findes jo i næsten alle størrelser, så en variant burde måske fungere.
For øvrigt sprækker jeg næsten af nysgerrighed over, hvad du skal fastgøre. Del gerne med dig bare for at stille min nysgerrighed.
Har du været og botaniseret på f.eks. bauhaus, de har et ret bredt sortiment af beslag. Annas findes jo altid lundell og zetterberg.
I sin enkleste form er det bare en U-bøjet plade med lidt huller du behøver. Burde du ikke kunne bøje en spikplåt til den rette form og bore 8mm hullet.
Ellers burde en tyndere balksko fungere, hvis du kan tilpasse udstikket fra væggen ved at save den af.
@Janus82 og toolman77 - jeg har fået fat i en ægte klassisk bellyback-stilling til mit hjemmegym, model brandstation 1976. Se vedhæftede skitse. De lodrette støtteben kan foldes ind mod de horisontale rør, så konstruktionen bliver flad.
Min model har på vægsiden to kroge, som sandsynligvis blev brugt til at fastgøre vægenden til en ribbe. Jeg har ingen ribbe og vil i stedet hænge krogene over et par dupper, bolte osv., så jeg kan folde stillingen op mod væggen, når den ikke anvendes. For at forhindre, at krogene hakker af dupperne, når man træner, kan krogernes åbning nedad lukkes med en passende metalplade og en M10-skrue.
Ooh. Nu er jeg misundelig!
I mange år havde jeg via kontakter mulighed for at træne i et fængsel, der havde en sådan stativ, og de er jo fantastisk enkle i konstruktionen, men alligevel stabile og gode at træne med. For nogle år siden har jeg et lille hjemme-gym i kælderen, og jeg har ledt efter en sådan stativ siden da netop fordi de er så kompakte og effektive i mindre rum.
Kontakt nogle blikkenslagere eller smede og tjek, hvad det ville koste at fremstille sådanne beslag, som du har skitseret i indlæg #4. Det er jo en så enkel konstruktion, at det ikke kan koste særlig meget at fremstille.