Siden jeg begyndte at bruge rå linolie på min SAAB 9-5, er den næsten holdt op med at ruste (selv der, hvor der var en del rust tidligere). Rå linolie har en utrolig indtrængningsevne i sprækker og rustne overflader, men det tager flere uger at tørre. Olien udvider sig omkring 15%, når den tørrer (oxiderer) og forsegler dermed sprækker endnu bedre. Jeg havde tænkt mig at beholde den i tre år, nu er det snart fem (den er 17 år nu), og bilen er betydeligt mindre rusten, end da jeg købte den. Derfor vil jeg køre den i en del tid endnu. Sammen med glat Hammerlak sølv (som er meget lig SAAB sølvmetallic 265) bliver bilen bedre for hvert år.
Hvis man vil have hurtigere resultater, kan man bruge kogt linolie, som tørrer meget hurtigere, men trænger ikke ind lige så godt.
Ja, 5-56 og WD-40 og lignende produkter består mest af opløsningsmidler og en ret lille andel olie, dvs. det meste fordamper hurtigt, og den tilbageværende oliefilm tilbyder knap nok nogen rustbeskyttelse.
Jeg tror mest på de almindelige rustbeskyttelsesprodukter til bilplade, eventuelt tynde og letflydende først for at opnå god indtrængning, især godt hvis det er begyndt at krybe under lak, og derefter et lag med lidt tykkere som giver en mere holdbar film for langtidsbeskyttelse. Men linolie kan jeg også forestille mig er rigtig godt. Og en fordel er jo, at det ikke snavser så meget, det er jo f.eks. lyst i stedet for sort.
Udvendigt, som udsættes for slitage, skal sandsynligvis lakeres, dvs. renses for løs rust og farve, rustbeskyttes (zink) og derefter lakeres.
Rust er ikke noget ondt. Det er blot et bevis på, at produktet er begyndt sin rejse tilbage til naturen.
Måske vil vi nogle gange forsinke processen lidt, da det skal i vores øjne se pænere ud lidt længere tid.
De ting, der ikke naturligt vender tilbage til naturen på en god måde, er et problem, f.eks. plastik der ender i havet.
De ting, TS nævner her, har allerede påbegyndt deres rejse tilbage. Sandblæsning og maling kan sandsynligvis forlænge tiden, de vil fremstå pæne. 556, WD-40 og anden suppe hjælper ikke. De er allerede på vej.
Hvis man vil fremstille noget, der kan modstå en aggressiv miljø, vælger man et andet materiale. Derfor er syrefast stål almindeligt på den svenske vestkyst. Det, der bliver malet, plejer ret hurtigt at ruste igennem, og specielt skrald som TS redegør for, holder knap en kort tid.
SStrontus sagde:
Rust er definitivt ondsindet. Det er ressourcespild at først fremstille noget, og så lade det ruste væk.
Skal det holde lidt længere, har det brug for en overfladebehandling med zink før maling, præcis som moderne biler bliver beskyttet mod rust.
TS prylar har rusten allerede fået fat i, og det er næppe, at skrald som 556 mm hjælper.
Det er klart, at man kan få ting til at holde længere, hvis de overfladebehandles, eller fremstilles af et andet materiale. Men årsagen til, at det overhovedet behøver at gøres, er jo pga. rust. Så bestemt er rust ondsindet.
Hagmans rustbeskyttelsesvoks synes jeg beskytter godt.
Transparent, så det generer ikke så meget.
[link]
Det er muligt, at Hagmans er bedre end alle andre, men jeg har prøvet masser af rustbeskyttelsesvokser, og ingen fungerer særligt godt, når det først er begyndt at ruste, da er linolie totalt overlegent, og meget billigere. Jeg brugte voks i mange år, men det fortsatte med at ruste, uafbrudt. På rene, rustfri overflader og på steder, der ikke udsættes for slid, er det godt (som i bjælker og inde i døre).
Det er meget stor forskel i molekylstørrelse og indtrængning mellem rå og kogt linolie, ikke sammenligneligt, så tjek hvad indholdet er. Kogt linolie har fordelen af at tørre hurtigere, men der slutter fordelene.
Biltemas består af linolie, som ikke er kogt. Sprayede lidt på begge produkter i går, men det ser ikke ud til at tørre, men forbliver en olieret overflade. Måske ikke hele verden i dette tilfælde, men jeg havde håbet, at det stivnede og skabte en gummioverflade, som jeg ellers har læst om.
Instruktionerne antyder, at det bør tørre, da de anbefaler det som grundmaling.
Biltemas består af linolie som ikke er kogt. Sprøjtede på en del i går på begge produkter men det ser ud til at det ikke tørrer, men forbliver en olieret overflade. Måske ikke hele verden i dette tilfælde men jeg havde håbet på at det størknede og skabte en gummi overflade som jeg ellers har læst om.
Instruktionerne antyder at det bør tørre siden de anbefaler den som grunder.
Man er nødt til at bruge hurtigtørrende, hvis man vil nøjes med kogt linolie eller andre alternativer.
Er det rigtig varmt kan det gå hurtigere end 2 uger (men også betydeligt længere under ugunstige forhold). Jeg maler altid på undersiden af bilens døre, og der bemærker jeg straks, når det begynder at tørre, fordi det klæber lidt til karosseriet. Det hurtigste jeg har oplevet, er nok 5-7 dage i højsommeren.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.