Hej,

Det er tid til at tage nogle haveting ud, og vi har bemærket, at der er lidt rustangreb. En hurtig søgning foreslår WD-40 eller 5-56 for at fjerne det, mens andre anbefaler rustfjernere, som er væsentligt dyrere.

For os er det ikke nødvendigt, at det ser nyt ud, men vi vil gerne stoppe rusten, så det ikke fører til større problemer. Generelt siger man, at rust kommer tilbage, men måske er der midler, der i høj grad kan bremse dens fremgang?

Her er lidt billeder af, hvad jeg klassificerer som overflaterust:

Først en hængekøjestativ
Ntd9Xlx.jpg
WPIQYhD.jpg
fnACzKO.jpg
ywCwyyc.jpg
d3njZza.jpg
w1iSdAq.jpg
tJq2mgF.jpg

Weber grill
gOED5oE.jpg
OhUo7qZ.jpg
WRggAeZ.jpg
eduSUZz.jpg
Ik5SppM.jpg
Am4YGww.jpg

Hvad er jeres erfaring, når det kommer til at stoppe eller fjerne rust som dette? Forslag til produkter?

wd-40, 5-56, etc fungerer muligvis til at løsne fastrustede ting, men de er bestemt ikke nogen permanent rustbeskyttelse. Rørstativet kan man pudse og male for at forlænge levetiden. Indvendigt i rørene kunne det måske fungere med samme type rustbeskyttelsesmiddel, man bruger indeni tærskler og andre hulrum på bilen?

Grillristen er der ikke så meget at gøre ved bortset fra at børste det værste af med en stålbørste. Alle eventuelle rustbeskyttelser brænder op, når man bruger det...

• Synes
varmkorv og 1 anden
  • Laddar…
Diverse olier og fedt gør et godt job som rustbeskyttelse så længe de bliver siddende.
WD40 efterlader en tynd oliefilm og er fint nok, hvis det er overflader, der aldrig udsættes for noget og ikke er så nøje.

Rustbeskyttelse på spray fungerer også godt, men er ikke så pænt.
Skal det se godt ud, er det olie/galv/chrome/lak osv. der gælder.

useless useless sagde:
Rørstativet kan man pudse og male for at forlænge levetiden. Indvendigt i rørene kunne det måske fungere med samme type af rustbeskyttelsesmiddel, man bruger indeni tærskler og andre hulrum på bilen?
Min erfaring er dog, at selvom man sliber og maler, kommer rusten tilbage inden for 1-2 år? Så spørgsmålet er, om der måske findes noget, der i det mindste standser rustangrebet eller ligefrem æder det op. Samtidig med at det beskytter i en okay periode. Det behøver som sagt ikke at se smukt ud.

Rustbeskyttelse tænker jeg, at det først og fremmest er tænkt til at holde snavs og lignende ude, så rust ikke opstår, det standser ikke eller for den sags skyld æder allerede eksisterende rust?

[QUOTE="useless, post: 3304563, member: 37450"
Grillristen er der ikke så meget at gøre ved, bortset fra at børste det værste af med en stålbørste. Alle eventuelle rustbeskyttelser brænder op, når man bruger det...[/QUOTE]

Ja, her vil man ikke have nogle kemikalier. Måske fungerer klassisk rengøring af risten godt? Dvs. når grillen er i gang og risten opvarmet, så renser man med stålbørste. Ellers har jeg læst et sted, at folk lægger dem i bad?

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Diverse olier og fedt gør et godt job som rustbeskyttelse så længe de er der.
WD40 efterlader en tynd oliefilm og er vel nok, hvis det er overflader, der aldrig udsættes for noget og ikke er så nøje.
Vejr og vind bør jo ikke påvirke indersiden af rørene så meget, men åbenbart kommer der vand ind, hvilket skaber problemer. Man kan selvfølgelig fylde med fedt, der holder fugten ude, men min opfattelse er, at når rusten først er sat i gang, så vil den fortsætte uanset fugt eller ej?

Rustbeskyttelse på spray fungerer også godt, men er ikke så pæn.
Skal det se pænt ud er det olie/galv/krom/lak osv. der gælder
Hvordan fungerer rustbeskyttelse, hvis der allerede er rust?

Selvfølgelig kan man slibe og lakere om, men min erfaring siger mig, at rusten er tilbage om 1-2 år. Så det jeg søger er en mere holdbar og forhåbentlig enkel måde at stoppe det på. Det behøver som sagt ikke være smukt, men det skal kunne bremse eller stoppe rusten.

Alternativet er selvfølgelig bare at lade det være, det vil stadig tage mange år før tingene bliver ubrugelige. Jeg har dog svært ved bare at lade ting blive ødelagt på den måde, hvis der er noget enkelt, man med sikkerhed kan bremse det med.

Rørene ser ud til at være lakeret med en eller anden tynd pulverlak. Sliber du det værste væk, grundmaler med rustbeskyttelsesfarve og maler et lag beskyttende maling på, så holder det betydeligt længere.

S snowjim sagde:
Vejr og vind bør jo ikke påvirke indersiden af rørene så meget, men åbenbart kommer der vand ind, hvilket forårsager problemer. Man kan selvfølgelig fylde med fedt, der holder fugten væk, men min opfattelse er, at når rust først er startet, vil den fortsætte uanset fugt eller ej?
En årsag kan være, at der dannes kondens i røret, som holder indersiden fugtig. Den bedste beskyttelse er nok en form for hulrums-voks, der påføres med en sprøjte med en slange, som man fører ind i røret.
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...baserat-rostskyddsmedel-for-halrum-2000017150

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Så længe det ikke kommer nyt ilt i form af fugt/luft/vand til, vil det ikke ruste, så det er tilstrækkeligt, at det er tørt, når du sprøjter hulrumsbeskyttelse ind.

Så rustbeskyttelse på en rusten overflade stopper rustangrebet.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Så længe det ikke kommer nyt ilt i form af fugt/luft/vand, vil det ikke ruste, så det er nok, at det er tørt, når du sprøjter hulrums-voks på.

Så rustbeskyttelse på rusten overflade stopper rustangrebet
Aha! det vidste jeg ikke, det gør det nemmere. Det er jo svært at børste/slibe rust væk inde i et rør som dette.

useless useless sagde:
Rørene ser ud til at være lakerede med en tynd pulverlak. Hvis du sliber det værste væk, grundmaler med rustbeskyttelsesfarve og maler på et lag beskyttende farve, så holder det betydeligt længere.
Egentlig vil man have en hård beskyttende overflade, som tåler ned- og opmontering. Problemet er at finde en sådan overflade uden at bygge så meget på, at stilladset ikke kan monteres.

En tanke var at børste det værste væk og påføre en sej masse, der plejer overfladen og stopper rust. Problemet med massen er dog, at den tiltrækker mere snavs.

Måske skal man have en hård overflade, som man forstærker lidt ved op- og nedmontering.

Så rostskydd på rostig yta stoppar rostangreppet
Hmm nu når jeg tænker over det, hvor sikker er du på dette?

Havde en gammel SAAB der rustede op i dørene. Jeg sleb den rust væk, jeg kunne se med øjet, lagde på rustbeskyttelse og så et par lag lak. 2 år senere var rusten tilbage. Dette gjaldt begge døre.

Bilplade er ikke sammenlignelig, der kryber det oftest indefra fra samlinger og andet, så det man pensler på overfladen kan jo være ligegyldigt. Man må gøre, hvad man kan, alt man gør, forlænger livet på det meste. Det som dør for tidligt, har man ofte ikke gjort noget med overhovedet, og det på billederne er rustet, fordi man ikke har passet på det. Er ikke meget bedre til sådan noget selv. Grillen blev aldrig taget ind eller afvasket sidste år, så den er småhyggelig nu........
Pulverlakerede dele er desuden håbløse, det er nok med lidt kantkorrosion, så spreder det sig under lakken, og det bliver meget til sidst, og det kasseres snarere end plejes.

• Synes
Benlund
  • Laddar…
S snowjim sagde:
Hmm nu när jag tænker på det, hvor sikker er du på dette?

Havde en gammel SAAB som rustede op i dørene. Jeg sleb væk den rust, jeg kunne se med øjet, lagde på rustbeskyttelse og så et par lag lak. 2 år senere var rusten tilbage. Dette gjaldt begge døre.
Meget sikker, selvom det er ret groft forenklet. Problemet med meget specielt lak er, at det let kommer ind fra andre steder eller at det er sprukket. Almindeligt at det spreder sig ind fra stenslag f.eks. Jeg ville nok have nøjedes med at vaske med WD40 og så måske smurt lidt fedt på.

Linolie bruges på undersider af biler og er miljøvenligt. Det har en god krybeevne og giver en stiv og skidtafvisende overflade. Lyder som det perfekte valg her.

Så børst det værste af og læg derefter linolie på udsatte områder.

Jeg er bange for, at 5-56 og WD40 egentlig ikke holder for vind og vejr særligt godt.

• Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
S snowjim sagde:
Problemet er at få fat i en sådan overflade uden at bygge på så meget, at stativet ikke kan monteres.
Delene man skubber ind i hinanden kan du smøre ind med et tyndt lag fedt eller lignende.

Wd-40, 5-56 etc vil forsvinde med det samme.

• Synes
snowjim og 1 anden
  • Laddar…
5-56 og WD40 er jo primært rengøringsmidler

• Synes
snowjim og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.