Har spikret 22mm råspont indvendigt på mit skråtag. På dette tænkte jeg at lægge gipsplader (for at få det glat og flot og også til en vis grad brandsikring). 6mm gips er både billigere og sænker lofthøjden mindre end 13mm. Men hvor let er det at håndtere (hvor nemt knækkes det)? Gør jeg det unødvendigt svært for mig selv, hvis jeg bruger 6mm i stedet for 13mm?

Er virkelig 6 mm billigere? Tænk på at pladen kun er 900 i stedet for 1200. De 7 mm ekstra loftshøjde er nok ubetydelig, og ja bortset fra vægten måske, så er 13 mm meget lettere at håndtere.

6mm er så uendeligt meget mere skrøbelig end 13mm. Tanken med 6mm er nok snarere, at det skal ligge hellimet mod en eksisterende glat væg = den har støtte bag hele overfladen bagved. Har du den på regler, vil det være nok, hvis du rører ved den med noget hårdt, for at der kommer hul lige igennem!

Mange er imod at "krympe" rum ved at reglere ud og gipse på. Men beregn arealet, du mindsker. Det er mindre, end du tror! edit: 6mm gips er faktisk dyrere per kvadrat i alle de butikker, jeg har set! (sammenlignet med 13mm)

Sandt. Troede det var billigere. Kør på 13mm.

Kan være værd at kigge på og bruge 900 mm bredde, selvom du bruger 13 mm, de er ekstremt meget mere letarbejdede end 1200 mm bredde, især hvis du skal holde dem op mod skråtag og skrue samtidig,,, lille tip bare :-)

I kælderen har vi en væg, der er bygget udelukkende af 6 mm gips på to tomme to-reglar med en dør af 6 mm gips på en ramme af lægter! Den mindst tillidsvækkende konstruktion som jeg har set i et hus...

Må jeg gå lidt imod strømmen her og sige, at 6mm renoveringsgips tåler mere end man skulle tro... Eller også håndterer jeg alt materiale med overdreven hensyntagen.. ;)

Plejer at bruge 13 i alle henseender bortset fra netop når det er for at udjævne en ujævn eller lidt ru væg. 6 kan man jo have i loftet, hvis der allerede sidder panel eller noget andet sjovt i loftet.

gadu^ sagde:
Må nødt til at gå lidt imod strømmen her og sige, at 6mm renoveringsgips kan tåle mere end man tror... Eller også håndterer jeg alt materiale med overdreven hensyntagen.. ;)
Jeg er enig. 6mm gipsen er sejere og knækker ikke lige så let som 13mm pladen. Tror det er en anden blanding i gipsen.
Men jeg ville aldrig bruge den plade som en enkelt plade på en regelvæg, men i dette tilfælde var det vel på en massiv væg (råspont)?
Vægten er jo så 6mm meget lettere at arbejde med...

6mm findes i 1200, og den er dyrere end 13mm takket være at den er forstærket med en slags fiber, ingen problemer at håndtere....

Senest redigeret:
Måske bliver det 6mm alligevel da... :P

Ved ikke hvordan din trappe ser ud, men det var jo den ting, der afgjorde, at det blev 6mm(ROT) for min del på øvre plan på væggene.

Ulempen med 6mm er jo, at de er dyre, følsomme ved skruning(skallen).

Fordelen er jo, at den er let at bære, holde på plads, hvis man er alene.

Er man forsigtig, går det fint at skrue i 6mm, men limer man pladen først med f.eks. PL600, behøver man ikke lige så mange skruer... ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.