Har spikret 22mm råspont indvendigt på mit skråtag. På dette tænkte jeg at lægge gipsplader (for at få det glat og flot og også til en vis grad brandsikring). 6mm gips er både billigere og sænker lofthøjden mindre end 13mm. Men hvor let er det at håndtere (hvor nemt knækkes det)? Gør jeg det unødvendigt svært for mig selv, hvis jeg bruger 6mm i stedet for 13mm?
6mm er så uendeligt meget mere skrøbelig end 13mm. Tanken med 6mm er nok snarere, at det skal ligge hellimet mod en eksisterende glat væg = den har støtte bag hele overfladen bagved. Har du den på regler, vil det være nok, hvis du rører ved den med noget hårdt, for at der kommer hul lige igennem!
Mange er imod at "krympe" rum ved at reglere ud og gipse på. Men beregn arealet, du mindsker. Det er mindre, end du tror! edit: 6mm gips er faktisk dyrere per kvadrat i alle de butikker, jeg har set! (sammenlignet med 13mm)
Mange er imod at "krympe" rum ved at reglere ud og gipse på. Men beregn arealet, du mindsker. Det er mindre, end du tror! edit: 6mm gips er faktisk dyrere per kvadrat i alle de butikker, jeg har set! (sammenlignet med 13mm)
I kælderen har vi en væg, der er bygget udelukkende af 6 mm gips på to tomme to-reglar med en dør af 6 mm gips på en ramme af lægter! Den mindst tillidsvækkende konstruktion som jeg har set i et hus...
Jeg er enig. 6mm gipsen er sejere og knækker ikke lige så let som 13mm pladen. Tror det er en anden blanding i gipsen.gadu^ sagde:
Men jeg ville aldrig bruge den plade som en enkelt plade på en regelvæg, men i dette tilfælde var det vel på en massiv væg (råspont)?
Vægten er jo så 6mm meget lettere at arbejde med...
Ved ikke hvordan din trappe ser ud, men det var jo den ting, der afgjorde, at det blev 6mm(ROT) for min del på øvre plan på væggene.
Ulempen med 6mm er jo, at de er dyre, følsomme ved skruning(skallen).
Fordelen er jo, at den er let at bære, holde på plads, hvis man er alene.
Ulempen med 6mm er jo, at de er dyre, følsomme ved skruning(skallen).
Fordelen er jo, at den er let at bære, holde på plads, hvis man er alene.
Klik her for at svare