Nu ville vi gerne have den sat op på altanen, men er usikre på, hvordan jeg egentlig skal fastgøre den. Vi har en altan ovenover os, så vi har jo et "tag", men det er trykimprægneret, så det er vel ikke så smart at bore huller i?! Er det ok at skrue en ordentlig krog i? eller har I nogle bedre idéer?
Bore hul er ingen problemer, reglen sidder jo endda beskyttet. Sæt gerne den regel, der direkte sidder i stolpe. Svigten i reglen kan føles ubehagelig. Ingen problemer styrkemæssigt.
Ikke fordi jeg tror det behøves, men er du bekymret, kan du jo skrue en egen regel op nedenunder, som du fastgør i to eller tre af de eksisterende reglar, og som du derefter skruer din krog fast i.
Edit: hvorfor skulle det ikke være så smart at bore i trykbehandlet træ mener du?
Jeg har engang hængt en hængestol op på præcis samme måde. Jeg skruede da en trapezhage i en trykimpregneret regel som på billedet. Efter en tid løsede hagen sig, og stolen faldt ned. Der var da vådt i hullet efter hagen, og træet var næsten rådnet. Jeg ved ikke, hvorfor det blev sådan. Da jeg senere hængte stolen op igen, satte jeg en kortling mellem to bjælker med bjælkesko og derefter en rustfri gevindøje fra bådafdelingen igennem kortlingen med en bådskive og låsemøtrik (og loctite). Dette er selvfølgelig kraftigt overarbejdet, men min samlever, som sad i stolen, da den faldt ned, fik både stangen og hagen i hovedet, så det måtte blive sådan....
Jeg er ingen ekspert på nogen måde, men havde fået den idé, at man helst skulle undgå at bore i trykimprægneret, da det kan rådne som herren ovenover mig tilsyneladende har oplevet. :eek: Kan dog være helt forkert.
Det ville være spændende at få at vide, hvad årsagen til dette er, da jeg har forboret ret mange huller i regelverket på min altan.
Jeg håber bare, at jeg ikke har været en idiot, der har gjort det...
Man kan jo bore et hul gennem bjælken og hænge en stor sjækel op, eller lignende.
Da stoler man ikke på gevindet i hullet, men på stålet i skruen i sjæklen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.