Hej!
Jeg har et spørgsmål vedrørende en veranda-konstruktion, der var der, da jeg købte sommerhuset og vil gerne høre, hvordan I, der er mere konstruktionskyndige, ser på løsningen.
Sommerhuset har et skråtag, hvor vinklen har gjort, at verandaens tagbjælker ikke kunne fastgøres direkte i husets spær på en lige måde. Løsningen, der er lavet, er, at man har sat en pasbit mellem husets spær/tagfod og verandaens tagbjælke. Pasbiten er skruet ind i spæret, og verandaens tagbjælke er dernæst skruet i pasbiten. I nogle tilfælde går skruen gennem alle tre dele. Tagbjælkerne er også fastgjort nedefra ind i væggen.
En vigtig detalje er, at verandaens tagbjælker ser ud til at ligge i spænd/tryk mod husvæggen. For at en bjælke skulle kunne "falde ned" kræves altså, at hele verandakonstruktionen skubbes udad. Den hænger ikke frit i skruer, men er "låst" af konstruktionen i øvrigt.
Verandaen er i øvrigt opbygget med stolper og bærende dele og har stået sådan i flere år uden synlige sætninger, revner eller bevægelser. Det er et let verandatag (korrigeret plast) og ingen åbenbar snelomme fra hovedtaget.
Mine spørgsmål er:
- Er dette en løsning, som I ville betragte som acceptabel i praksis?
- Er der nogen åbenlys konstruktiv risiko på sigt (fx krybning, fugt/bevægelser)?
- Er der nogen relativt enkel forstærkning, man bør lave for at “fremtidssikre” konstruktionen (fx bærelinje, skråstræber, beslag etc)?
Jeg er ikke ude efter at rive alt ned og bygge om, men vil mest vide, om dette er noget, man bør udbedre, eller om det kan betragtes som en fungerende løsning, som den er.
Taknemmelig for synspunkter og råd! God fortsættelse!