Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Har du en anelse om hvad det er for reglar som gipset er fastgjort i og hvordan disse igen er fastgjort oppe?

Jeg lyder nok pessimistisk, men jeg ville aldrig hænge 25 kg op uden at vide, hvad det er, som skruerne sættes i. Dels fordi det, du tænker at hænge op, sandsynligvis er dyrt, men frem for alt fordi menneske eller kæledyr kan blive skadet, hvis projektoren falder ned.
Det er nok jeg, der vil undgå arbejde, ikke du, der er pessimist. Skal forsøge at kigge lidt mere. Huset er nyt, men denne opgave er lidt uklar.
D datja sagde:
Jeg ville aldrig gøre sådan. Hvilken cc ligger reglarne på i loftet?

Kan du ikke tage en lille luge op og se, hvordan det ser ud indeni? Måske kan du få op et par kortbrædder, der hviler på glespanel (hvis loftet er bygget sådan)?
Jeg skal kigge. Har et titthulskamera, så måske kan man undgå at lave så stor åverkan.

Tekniker Tekniker sagde:
Det er nok jeg som vil undgå arbejde, ikke du som er pessimist. Skal forsøge at kigge lidt mere. Huset er nyt, men denne opgave er lidt uklar.

Jeg skal kigge. Har et tittehulskamera så måske man kan undgå at gøre så stor skade.
Ja, du beviser i det mindste tesen om, at mennesket af natur er doven 😉.
Godt at du skal tjekke op på tagets konstruktion.

Hvad er det for en projektor der vejer 25 kg nu når det er år 2025?

Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Ja, du beviser i det mindste tesen, at mennesket af natur er doven 😉.
Godt at du vil tjekke tagets konstruktion.

Hvad er det for en projektor, der vejer 25 kg nu, når det er år 2025?
Så er det garanteret.

Kigger i tegningerne, ifølge dem er det 28mm forskalling c/c 300 som gipsen sidder i og det skal være 2x13mm.

Skal forsøge at verificere dette.

Projektoren er en nogle år gammel JVC, som er af lampemodel, nuværende laser dito vejer 15kg. Det er lidt mere High End end Life Style :)

Ah, om det er dobbeltgips og træ med cc 300 så føles det mere sikkert.
Hvis projektoren er 65 cm i diameter, ville jeg save en træskive til af passende materiale, som er lidt større end projektoren er opad. Så kan du skrue projektorfæstet fast ordentligt og træskiven kan fastgøres i 2 glespaneler.
Selvfølgelig er det lidt mere arbejde, men risikoen for at alting falder ned er minimal.

Antager at din projektor har en smule bedre billede, lyd og kontrast end min 25 år gamle Panasonic. Den vejer til gengæld cirka 5 kg og er fastgjort i betontag med 3 plugs og skruer.

• Synes
PurreP og 1 anden
  • Laddar…
Tekniker Tekniker sagde:
Aha dem der kender jeg til. Vidste ikke at de var bedre end molly?
En ven som er rørmockare anbefalede dem for mange år siden, så det mente han i hvert fald. Det ville så tage nogle år, før vi fandt dem hos K-Rauta, og siden da bruger jeg kun ekspander-/molly-plugger, hvis jeg vil have tyndere dimensioner og ikke tunge fastgørelser. En fordel ved ankelbenene er, at de er lettere at tage ud/skubbe ind i væggen den dag man skal flytte, og jeg har flyttet meget i mit voksne liv :p (til dels forårsaget af over et decennium, der blev tilbragt i Stockholm).

SSSS
Tekniker Tekniker sagde:
Det er nok mig, der gerne vil undgå arbejde, ikke dig, der er pessimist. Skal prøve at kigge lidt mere. Huset er nyt, men denne opgave er lidt uklar.

Jeg skal kigge. Har et tit-huls kamera, så måske kan man undgå at lave så meget indgreb.
Tag en magnet af lidt stærkere type, så finder du skruerne, der holder gipspladen, enkelt og slipper for at bore et hul til kameraet.

SSSS SSSS sagde:
Tag en magnet af lidt stærkere type, så finder du skruerne, der holder gipspladen, let og slipper for at bore et hul til kameraet.
Smart!! Skal markere med tape så man ser mønsteret. Bør være to skruelængder pr. regel, hvor pladerne sammenføjes, en længde hvor det bare er fastgørelse?

A Alikzus sagde:
En ven, der er VVS-montør, gav et tip om dem for mange år siden, så det mente han i hvert fald. Det tog nogle år, før vi fandt dem på K-Rauta, og siden da har jeg kun brugt ekspander-/molly-plug, når jeg vil have mindre dimensioner og ikke tunge fastgørelser. En fordel ved ankfødderne er, at de er lettere at tage ud/sætte ind i væggen den dag, man skal flytte, og jeg har flyttet meget i mit voksne liv :p (hovedsageligt på grund af mere end et årti, der blev tilbragt i Stockholm).
Ja, disse huller er håbløse, selvom man forsøger at bore, bliver de gigantiske.

Fik frem at reglerne går sådan. Vil se, hvor jeg vil have beslaget i loftet. Kan lave en 30x30 plade i træ eller MDF, som skrues i to disse rækker, burde holde kan man mene.

Målebånd på loft med gule markeringer, der viser position for montering af beslag.

En plywoodplade er skruet i lægterne og eventuelt med gipsankre afhængigt af placering, hvis ikke l
Tekniker Tekniker sagde:
Fandt frem til, at reglerne er sådan her. Skal se, hvor jeg vil have beslaget i loftet. Kan lave en 30x30 plade i træ eller MDF, der skrues i disse to rækker, burde holde, kan man mene.

[billede]
Det holder. Køb birkekrydsfiner og mal i passende farve.
(Men med cc 300 så vil gipsen også holde, hvis du bruger noget som Molly....)

• Synes
Tekniker
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.