Jeg har et loft på første sal (villa bygget i 1998) hvis plader har fasede kanter. Se vedhæftede billede. Jeg ved ikke, hvordan disse lofter er bygget, og jeg ville have brug for at hænge en projektor på ca. 7 kg og et lærred på ca. 14 kg op.

Jeg har ringet til husbyggeren, men de har ingen information, og det virker svært at få fat i nogen der, som ved noget. Jeg håber, at der er nogen her, som kan hjælpe mig med at fortælle, hvordan jeg finder en regel, jeg kan hænge i?

Efter at have googlet lidt generelt om lofter, ser det ud til, at pladerne sidder i tyndere lægter, som igen sidder i lidt mere robuste lægter. Passer det? Kan jeg hænge 7 & 14 kg op i disse lettere lægter, eller skal jeg finde de tykkere?

Hjælp! :)

Loftet består af paneler med fasade kanter, installeret i et hus bygget i 1998, forbundet til muligvis tyndere bjælker og mere stabile bjælker.
 
Hvis du har loft ovenover, er det en enkel sag at sætte en ny regel op. Jeg har lignende loft og satte en ny regel fra loftet til at hænge projektoren i. Prøv at banke og høre, om du kan finde ud af, hvor du kunne have en regel i loftet, eller om det kan fungere med en regelmåler. Held og lykke. :)
 
  • Synes
mamma1954
  • Laddar…
Micro sagde:
Hvis du har loft ovenover, er det en enkel sag at sætte en ny bjælke.
Jeg har lignende loft og satte en ny bjælke fra loftet til at hænge projektoren i.
Prøv at banke og høre om du kan finde ud af hvor du kan have en bjælke i loftet, eller om det kan fungere med en bjælkedetektor.
Held og lykke.:)
Jeg har desværre intet loft ovenover. Dette ville selvfølgelig have gjort det lettere :)
Ovenover er anden etage.
 
Hvor gammelt er huset? At banke sig frem plejer jo at gå fint, hvis ikke en regelsøger finder dem. Ellers kan man måske måle sig frem til, hvor bjælkelaget sidder også.
Men oftest kan du hænge meget tunge ting op på mindre ophæng end man tror, men selvfølgelig vil man forankre dem i noget kraftigt.
 
Huset er fra -98. Hvordan er taget bygget op? Går de store bjælker langs kortsiden af gipspladerne eller går de langs med langsiden? (Hvis I forstår hvad jeg mener). Under gipsen sidder vel mindre bjælker og de er fastgjort i større bjælker. Sidder de mindre på langsiden så krydser måske de større, dvs de sidder parallelt med kortsiden?
 
Senest redigeret:
Jeg gætter på, at taget er bygget sådan, at du har bærende bjælker, der ligger mellem husets langsider, og så er der lægter under disse i den anden retning for at skrue pladerne i.
Kan du ikke se noget i kanterne, når du ikke har taglisten monteret?
 
holmberg87 sagde:
Jeg gætter på, at taget er bygget sådan, at du har bærende bjælker, der ligger mellem husets langsider, og så er der lægter under disse i den anden retning for at skrue pladerne fast i.
Kan du ikke se noget i kanterne, når du ikke har loftlisten monteret?
Det er svært at se noget. Men det, du siger, lyder fornuftigt. Lægter, der går langs langsiden på gipsen. Og bærende, der krydser dette. Tror du, de bærende bjælker altid krydser på gipsens kortside? Eller har de også sat lægter der, for man skruer vel også loftgipsen på kortsiden?
 
Jeg er ikke tømrer, men man plejer vel at lægte meget tæt, cc 30 hvis jeg ikke tager fejl. Så de bærende behøver ikke nødvendigvis at gå så det passer med pladerne. Skulle tro at pladerne er fer og notet i hinanden også?
 
  • Synes
fremax
  • Laddar…
Derfor bør der sidde lægte længst inde mod væggen, og du kan måle dig derfra. Jeg tror ikke, du behøver at skrue i bjælkelaget for de der vægte:)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.