Er i gang med en udvidelse. Der hvor hoveddøren skal sidde, ligger der jo ingen øvre spær. Spørgsmålet er, om det er dumt at lægge gulvspån i åbningen, det bliver jo ret fugtfølsomt der. Overvejede ellers 22mm råspont i stedet, måske på "tværs" så bliver der kun lidt over 20cm spændvidde.

Eller er jeg på vildspor?

Taknemmelig for tips//Larsa

Ola78
Lyder ret fornuftigt at gøre sådan, spånplade er aldrig godt sammen med fugt. Men du kan jo se om du finder 22*220 panelbrædder i stedet, tror det er bedre end at arbejde med råspont. Er der et hul i syllen, hvor døren skal sidde, eller forstår jeg helt forkert? Kan måske være godt at forstærke under i så fald, så det ikke svajer.

Den nederste syllen er en liggende 45x145, så en stående 45x145, så øvre syll på 45x145.
Den øvre har jeg skåret væk i dørhullet, ellers kommer døren jo for højt. Gabet mellem den ydre stående 45*145:an og første gulvregel er ca. 20cm (gulvregler langs denne væg)

Du skal ikke få fugt der. Så har du et større problem end en fugtig spånplade. Træ eller spån er lige så slemt, hvis du får fugt ind.

Nej det er klart, at der ikke skal komme fugt ind. Der vil jo være panel, 10mm luftspalte, tærskel med tærskelplade, foder mm. Men samtidig er det jo et udsat sted. Mit spørgsmål er altså, om jeg roligt skal gå ud med gulvspånpladen, eller om jeg skal få massivt træ der. Er jeg helt forkert på den, eller kan jeg roligt fortsætte med gulvspån hele vejen ud?

Du kan køre gulvspånen helt ud. Sørg bare for, at du har støtte til pladen yderst.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.