Jeg grubler over, hvordan jeg bedst skal løse dette. Jeg skal lade fodlisterne mødes mellem to rum, hvor der er næsten 8 mm i højdeforskel mellem gulvene, og der er 2 dm væg mellem rummene, hvor listerne skal sidde.

Hvis jeg bare lader listen følge med gulvet, vil det se mærkeligt ud, når den møder listen i det næste rum. Hvordan ville I gøre det? Skære listen i gering og montere den skråt samt sætte en stor tærskel på gulvet? Sætte en lille kantliste nederst for at dække mellemrummet, der opstår? Eller ville I være så ambitiøse, at I limede to lister på hinanden og derefter høvlede dem ned for at passe?
Vægbillede af fodpanelet, der møder en væg, med forskel i gulvniveau mellem to rum, plastikpose og sko i baggrunden.

Det mest almindelige i dag synes at være at sætte en liste fra hver side, som mødes i forskellige højder ved tærsklen, og derefter male endetræet på den højere liste.

Jeg ville dog selv lave den samme funktion ved at fræse et eget sokkelstykke, der dækker hele afstanden med en lille sjov "kniks" på midten. Men det kræver jo nogle ekstra timers arbejde og forudsætter, at du har en fræser og helst et fræsebord til rådighed.

I stedet for lister mellem rummene, måske man kan sætte en højere blok der, som listerne støder mod. Ligesom en skureklods, men lige så bred som portalen.

Klyv 8mm fra alle sokler i rummet med det højere gulv.

Jeg ville nok have lagt dobbelte lister. En bagved, der er højere, og en foran, der er lavere. Nu er det jo desværre den lavere, der kommer mod allerede gerad, så det skaber lidt problemer, den burde have været længere for at møde den ydre liste.
Dobbelt lister ser ikke så dumt ud, som man kan tro... Lidt latex i enden på den, der stikker op "tryller" overgangen væk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.