Ved ikke om man behøver LECA. Ved billigere byggeri ville jeg lægge rigtig skiller (eller hvad det nu hedder) mellem betonen og træværket. Tidligere brugte man tyk asfalt pap. Og plade for afledningens skyld.

Håber du opdaterer os med fotos :-)
Holder fingrene krydsede.

Nu er vi kommet så langt, at vi snart skal begynde at isolere.
Reglerne er på 90 mm, og hvis man skal have luftspalte på måske 20-25 mm, så går det ikke med større end 70 mm.

Er 70 mm nok, eller hvad tror I?

Fra ydersiden og ind:

1. Fjällpanel
2. Plastik
3. Luftspalte 20-25 mm
4. Isolering 70 mm (isoleringsplade)
4. OSB-plade
5. Gipsplade
7. Tapet

...opdatering...

Vi var nødt til at løfte taget og siderne for at kunne grave ned og støbe fundament samt mure en række med lecasten. Det fungerede meget godt, og resultatet blev meget godt.

På oversiden af lecastenen lagde vi mørtel, tagpap og derefter en regel 120 mm x 45 mm. Reglen ligger oven på tagpappet. Derefter brugte vi franske skruer på reglen og direkte ind i lecastenen. Skruer og plugs. Det blev meget solidt.
Vi benyttede lejligheden til at skifte nogle fjällpanel undervejs, da de var ret dårlige.

• Vægkonstruktion med synlige træregler og fjällpanel under renovering, jordbunden synlig ved siden af en græsbane, forbereder til isolering.
  • Orange vaterpas på nylagt betonfundament omgivet af jord, viser processen for afretning før byggeriets påbegyndelse.
  • Facade på hus med grøn fjællepanel og nygjort fundamentsarbejde med murbrokker og jord ved siden af. En nedløbsrør ses til venstre i billedet.
  • Byggprojekt med synlige trærammer, uisolerede vægge og en åben jordbund. Loftrammerne er synlige, og der er plastik i venstre side.
  • Nybyggt udhus med fjällpanel, åbent vindue, og arbejdsbord i forgrunden, ved siden af eksisterende bygning.
  • Interiør af et under konstruktion rum, viser trærammeværk og åbne vægge. Et stort vindue med udsigt til en frodig have i baggrunden.
  • Trævæg under konstruktion med synlige regler, plast og lecasten nederst. Klargjort til isolering og yderligere byggematerialer i et rum.
Senest redigeret:
Mikael_L
70 mm isolering har jeg i væggene i skuret på 12 kvm, 100 mm i gulvet, 120 mm i taget.

Ved nogle minusgrader, sig 5-10 minus, rækker 600W elementet ikke længere til at opvarme til endda 20°C.

Så bliver det koldere end det, må jeg starte et stærkere element.
Ved 5-10 minusgrader bruger skuret altså mindst 0,6x24 = 14,4 kWh/døgn, dvs ca 430:-/måned i opvarmningsomkostninger.
De 4 koldeste måneder koster mindst 3000:- at opvarme, hvis jeg nu skulle varme skuret hele vinteren.

Det kan måske være en vejledning.

Jeg ville sætte en ekstra 95'er indvendigt og isolere betydeligt mere.

Senest redigeret:
Mikael_L
Anna-Sara sagde:
1. Fjällpanel
2. Plast
3. Luftspalt 20-25 mm
4. Isolering 70 mm (isoleringsskiva)
4. OSB plade
5. Gipsplade
7. Tapet
I skal absolut ikke sætte 2. Plast. Så vil jeres vægge rådne op om nogle år.
I skal have vindpap, asfaboard eller vindvæv der, som slipper vanddamp ud.

I kan eventuelt sætte plast mellem 4 og 4 :), men skal det være ide skal I nok også plast i loftet og ned mod fundamentet, og desuden få det rigtig tæt.

Mikael_L sagde:
I skal absolut ikke sætte 2. Plast. Så vil jeres vægge rådne om nogle år.
I skal have vindtæt papir, asfaboard eller vindvæv der, som slipper vanddamp ud.

I kan muligvis sætte plast mellem 4 og 4 :), men skal det være optimalt, skal I nok også plastre i loftet og ned mod fundamentet, og derudover få det rigtig tæt.
Cirka 80% af rummet ligger mellem vores hus og nabohuset. Dette betyder, at isolering allerede findes på de sider, og det eneste sted, hvor kulden kan komme ind, er området med fjeldpanel, som ses på billedet. Inde i rummet skal vi have et element tilsluttet fjernvarmen, som vi allerede har i resten af huset, og det tænker vi at placere så tæt på vinduet som muligt.

Fundament:

Cellplast S100 på 100 mm
Plast (aldringsbest.)
Beton, cirka 8-9 cm
+ laminat

Loft:

Loftet er allerede i god stand med tagpap og hele molevitten på oversiden.
Indvendigt tænkte jeg at indsætte isolering og derefter loft.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.