Vi har et skur på cirka 20 kvm, som vi gerne vil bygge om til et rum, men vi har brug for nogle tips og råd. Skuret har asfalt i dag, og vi overvejer, hvordan vi bedst isolerer og undgår fremtidige lugte eller problemer, der kan opstå.
I øjeblikket overvejer vi at gøre følgende:

- Byggeplast over asfalten
- Byggefrigolit
- Beton, letbeton eller lignende.

Vi overvejer, om byggeplasten kan fortsætte 20-30 cm op på væggen og derefter tape overgangen mellem plast og væg. Resten af rummet bliver med træreglar og gipsskiver rundt om.

Hvad tænker I om dette?

Riv ud asfalten, det går at gøre med håndværktøj, tungt men muligt. Erstat asfalten med isolering (byggfrigolit).

Beton lød ikke sjovt i et "rum".

Protte

Jeg synes, det bliver ret besværligt at rive asfalten op, da man skal grave ret dybt for at lægge alt underlag, før man er færdig. Rummet har nemlig allerede vægge og tag og er færdigt i princippet, med undtagelse af at det er asfalt, da det var tænkt som opbevaring til cykler og andet.

Beton, letbeton eller andet er ikke sjovt, men dette med henblik på at dække over frigolitten for senere at lægge trægulv. Så rummet til sidst bliver et rum med trægulv.

Den asfalt, vi havde, var ca. 2 cm. Først blev den skåret med diamantklinge. Derefter brækjern. Ca. 5 timer for 25 kvm. Det værste var skæringen. At rive med brækjern og en planke som hjælpemiddel var let i mit tilfælde. Overvej dette!

Vi har også overvejet at fjerne asfalten, eller i det mindste det meste af det, da vi ikke kan nå det hele, da der allerede er vægge, og dem vil vi/kan ikke ændre på. Skuret er placeret mellem vores hus og naboens hus.

Hvor meget skulle du gøre med underlaget bagefter?
Jeg ved ikke, hvordan det ser ud hos os overhovedet, og jeg var lidt bange for, at jeg skulle grave 30-50 cm ned for derefter at begynde at fylde.

Hvis du spørger mig, intet mere. Det var foran garagen. Udskiftede gammel asfalt med stenmjöl + marksten. Tænk på at selv asfalt lægges mod vel forberedt underlag. Derfor tror jeg ikke, I behøver at grave dybt.

Asfalten i et lager er ikke tykk, måske 3-5 cm og underlaget er oftest solidt for at asfalten skal holde. Læg ud en plast, isolering og et flydende trægulv på det,

Protte

Prototypen, mener du at man skal fjerne asfalten eller skal man bygge videre på den?

#2 Riv ud asfalten.

Og det står jeg for, fylder ingen opgave, I er bekymrede for, at det kan lugte og giver plads til mere isolering.
Er asfalten buet, vil isoleringen vippe, gruset under kan graves til.

Men det er jo kun en del, hvordan ser væggen ud nedefra og op, indefra og ud.

Protte

Man behøver ikke skære spor i asfalten for at bryde den heller, et spätt går udmærket at tage det med. Bare bank systematisk i en linje, og så snart du har et brud i overfladen, så bender du den op.

//erik

Sådan ser det ud på stedet.

Langsiderne på rummet, cirka 70% af det er af letbeton. Den ene side mod naboens køkken og den anden side mod vores hus. Resten, som er cirka 30%, og som ses på billedet, er af træ. Dette fordi selve skuret stikker ud fra huset. Skuret er opdelt i midten, og den midterste væg er planlagt at flytte, så det nye rum bliver større. Underlaget er af asfalt, og som det ses på billedet, er det den tidligere ejer, der har isoleret og sat paneler rundt om, både i loftet og på gulvet.

Vi ønsker at rive hele indersiden ned og starte forfra. Så mine spørgsmål vedrører både underlaget og væggene egentlig. Væggene har jeg tænkt at isolere og overvejer, om man kunne isolere med polystyren måske.

Se gerne på billederne og kom gerne med tips og råd. Jeg begynder at blive mere og mere overbevist om at lægge et par ekstra dage på at fjerne asfalten og gruset og sætte nyt underlag og bygge videre på.

Er i gang med at fjerne asfalten, og det går betydeligt bedre, end jeg troede. Den er cirka 4 cm tyk og kan fjernes med en brækstang.

Mit spørgsmål handler om det næste skridt:

Vi skal have et klikgulv i sidste ende, så mit spørgsmål er, hvilket underlag I foreslår.

- Plast på gruset, isolering (frigolit eller almindelig isolering i rulle) og spånplade. Til dette kræves det, at man regelmæssigt opbygger gulvet en del for at få det lige.

- Plast på gruset, isolering (frigolit) og en form for letbeton

Jeg ville vælge flamingo som isolering! Almindelig isolering på rulle, kun hvis jeg havde adgang nedefra!
I klarer jer med 3-5 cm armeret beton. Sørg bare for at den er tør, rigtig tør, inden I lægger gulvet. Lægger man laminat på beton, bør laminatet beskyttes mod fugten med aldersbestandig plast. For at jævne lidt af betonen, foam. Spånplader ville jeg springe over.

Måske har nogen andre tips.

• Synes
jtjellden
  • Laddar…
Tak for svaret kamilenski.

Jeg overvejer også det.

Grus/støbemel, plast og frigolit på 7-10 cm. Derefter armeret beton 5 cm.
Derefter plast, gulvfoam og klikgulv.

Dette burde fungere godt.

Overvejer at isolere resten med frigolit og helt undgå den gule lidt besværlige isolering.

Senest redigeret:
Nu er asfalten fjernet, og det gik utroligt hurtigt og nemt.
Det var nok at slå lidt med et fejejern på oversiden og derefter lægge fejejernet mellem asfalt og grus og bare løfte op i mellemstore stykker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.