Mikael_L
Anna-Sara sagde:
Overvejer at isolere resten med polystyren for helt at undgå den gule lidt besværlige isolering.
Isoleringsfunktionen er jo tilsvarende, men det plejer at være besværligt og tricky at få pladerne præcis så brede, som det er nødvendigt for at dække mellemrummet mellem stolperne nøjagtigt. Bliver der bare nogle få mm sprække, så har du direkte en kuldebro.

Så kan det være, du ændrer mening om det der med "den gule lidt besværlige isolering", når du først har savet lidt i polystyrenen og har små polystyrenkugler på tøjet, i tøjet, i håret, i munden, på alle dine værktøjer osv.

Jeg ville alle gange vælge den besværlige gule (eller grå) isolering til væggene. :)

Jeg har ikke reglet op endnu og skal forsøge at regle, så jeg slipper for at arbejde så meget med pladerne, men det vil selvfølgelig være lidt besværligt at beregne, så alting sidder godt.

Isoleringen er jeg egentlig ret fleksibel med. Det generer mig ikke, hvilket man vælger, men jeg har nogle, der foreslår frigolit, så derfor skrev jeg det før. Prisen vil afgøre det og ikke graden af besvær.

p.s. lidt synd, at man ikke kan indsætte et billede direkte her.

1. Selvfølgelig kan man vedhæfte billeder her! Bare de er inden for tolerancen/størrelsen.
2. Hvad angår vægge, har Mikael_L ret.
3. Frigoliten "skæres" bedst med en varmetråd! Den smelter man!

Hvor og hvordan lægger man billeder direkte i forbindelse med teksten, som man skriver her i tråden.
Jeg får en billedeikon, men den vil linke til et billede ude på internettet, men jeg vil egentlig lægge et billede ind fra computeren.

Du klikker på avanceret tilstand, når du skriver indlægget. Så har du en knap i editoren, der ligner en papirclips. Der kan du direkteindsætte billeder.

Ok, så tester vi igen.

Sådan ser det ud i dag. Havde besøg af et betonfirma, og jeg fik priser (cirka) og må sige, at jeg blev meget overrasket, da jeg troede, det ville blive billigere end det.
Beregningen er, at det skal være cirka 2 ton. Hvis man vælger letbeton, er prisen 7 kr/kg, hvilket indebærer cirka 14.000 kr + plast, isolering og timeomkostninger for arbejdet.
Hvis man vælger almindelig beton, er prisen billigere, men så kommer omkostningen for lastbilen, der leverer betonen, i øvrigt, og prisen er 4000 kr for bare lastbilen.

Lyder det som rimelige priser, eller hvad synes I?
Skal det koste cirka 20.000 - 25.000 kr for dette arbejde.

• Et rum under renovering med grusgulv, trævægge og synlige bjælker i loftet. En kost og diverse værktøj ses langs væggen.
Er det meget vigtigt med prisen, kan du snyde lidt.

Laminat,
Foam + ålderb plast ca 500 kr
Frigolit (XPS200) 100 mm ca 2000 kr
Sättsand (stenmjöl) 10-30 mm for at jævne underlaget ca 500 kr

Det giver dig en pris på 3000 + laminat.

Kan man forestille sig at placere plinter i midten og bærelinje på siderne og bygge det hele i træ.

Bygger du i træ, bør du have den gule isolering. Og andet med. Hvordan skal den nedre del af isoleringen hvile? Mod masonit? Træ? Hvordan skal du inspicere det? Jeg tror mest på frigolit.

Ps. Skuret som jeg bygger kommer til at have gulvet som beskrevet ovenfor. Dog skal jeg have plastmåtte på gulvspånplader.

Jeg tænkte på følgende måde:

1) grus/sand (findes allerede på stedet)
2) plast
3) regelværk af træ
4) liste hvor den gule isolering kan ligge på. Afstand mellem plast og isolering cirka 3-4 cm.
5) gulvspånplader
6) plast
7) foam
8) laminat

Plastmåtte er faktisk rigtig godt og varmt. Jeg har i tre andre rum plastmåtte og det fungerer fremragende, den er varm og pæn, ser ud som laminat i birk.

Mikael_L
kamilenski sagde:
Er det meget vigtigt med prisen, kan du snyde lidt.

Laminat,
Foam + ålderb plast ca 500kr
Frigolit (XPS200) 100mm ca 2000 kr
Sættegrus (stenmel) 10-30mm for at udjævne underlaget ca 500kr

Det giver dig en pris på 3000 + laminat.
Fordelen med dette forslag er, at der ikke ligger noget træ eller andet organisk mod jorden, som kan begynde at mugne. Og på "varme siden" af frigolitten klarer man sig også, da temperaturen er tilstrækkelig høj til at holde rH lav.

Ulempen er ... ja jeg ved faktisk ikke, måske relativt uprøvet konstruktion, eller noget andet, hvad ved jeg.

Mikael_L
Anna-Sara sagde:
Jeg tænkte på følgende måde:

1) grus/sand (findes allerede på stedet)
2) plast
3) regelsæt af træ
4) liste, hvor den gule isolering kan ligge på. Afstanden mellem plast og isolering cirka 3-4 cm.
5) gulvspånplader
6) plast
7) skum
8) laminat

Plastgulve er faktisk rigtig gode og varme. Jeg har i tre andre rum plastgulve, og det fungerer udmærket, de er varme og pæne, ser ud som laminat i birk.
Her er der en åbenlys risiko for skimmelsvamp.
Hvis træ ligger op ad jorden kun adskilt med plastfolie, men isoleret ovenpå, vil træet være i omtrent jordens temperatur jævnt. Dvs. 10-15° om sommerhalvåret og 0-10° om vinteren.
Der er derfor stor risiko for, at fugt kondenserer mod plastfolien og træet nærmest jorden med efterfølgende skimmel og rådskader.

Nu er det i hvert fald klart, at jeg skal lægge plast, celleplast og derefter letbeton. En overraskelse, som vi opdagede under arbejdet, er, at de bærende bjælker, der lå tættest på jorden, var i dårlig stand, så vi var mere eller mindre nødt til at fjerne disse og støbe en rigtig grund.

• Trærammeværk af et halvfærdigt rum med blotlagt jord, isoleringsmaterialer og forfaldne bjælker fjernet nær jorden.
Der ser du problemet med fugten. Præcis som Mikael_L skrev i tidligere indlæg.

Ja, et ret tydeligt bevis desuden.
Jeg tror, at løsningen med et rigtigt fundament og så en række med lecasten inden reglerne kommer, sikkert vil blive en holdbar løsning.

• Betonfundament i trækasse under konstruktion, omgivet af jord og planter, som del af et byggeprojekt.
  • Bygge med trævægge og fyldt grund, med plads til lecasten til at støtte konstruktionen.
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.