Vi har begyndt at planlægge at udskifte panelet på huset.

Huset er et tømmerhus fra begyndelsen af 1900-tallet og er blevet ekstraisoleret med Gullfiber.

I dag ser væggene sådan ud:
Yderpanel
Vindpap
Gullfiber, 95 mm
Vindpap
Gammel panel
Tømmer, 150 mm

Min plan var at tilføje en luftspalte og udskifte ekstraisoleringen med træfiber eller cellulose.

Men så begyndte jeg at overveje, om man skulle beholde den gamle isolering og bare tilføje en luftspalte. Isolering og reglar så ud til at have det godt på de steder, jeg har set bag panelet.

Hvor forkert er det egentlig med Gullfiber?
Hvordan ville I have gjort?

Ser alting friskt og godt ud, så måske skal du nøjes med at rive det yderste lag yderpanel og den gamle vindpapp. Læg om med en ny vinddug, listesommer 28-34 mm og ny panel. Har du mere tid og penge, så river du det hele ned til tømmerstammen. Som vanligt med gamle tømmerhuse, vil du nok støde på nogle forskellige skader rundt og under vinduer, som kræver reparationer. Derefter ret og slå plan med en omgang på 34 listesommer, det andet lag 45 mm regler, huntonisolering, dug, listesommer og ny panel. Er huset stort, så del facadesiderne op over et par år, hvis du vælger det senere alternativ. (tager tid)

Er isoleringen ok, så er der ingen som helst grund til at skifte. Det er bare at kaste pengene i havet.
Sørg bare for at gnaversikre panel/facade ordentligt.

PeterFalun
Oldboy Oldboy sagde:
Er isoleringen ok så er der ingen som helst grund til at udskifte den. Det er bare at smide penge ud i vandet.
Sørg bare for at gnaversikre panel/facade ordentligt.
præcis, gnaversikre, metalnet (1,5*1,5mm), både nede og oppe

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.