Hej!

Er ny her på forummet og er ivrig efter at lære, hvordan jeg skal renovere mit træhus fra 1938 uden at ødelægge dets funktion, udseende eller sjæl. Har grundtanken fra renovering af gamle biler og campingvogne, som jeg længe har haft som hobby, men nu udvider jeg min interesse også til husrenovering :)

Huset er en slags almue, tror jeg, med ens rum på ca. 4x4 meter i to etager + kælder. Yderpanel med notet træ og smal listelukning. Under det liggende brædder og derefter vindtæt papir og rammet med 2x4 og spånfyldte rum. Liggende planker som indervæg og på den en porøs fiberplade og derefter tapet. Det er sådan huset er opbygget. Jeg har skiftet en væg, som jeg nu har glasuld i i stedet for spån. Havde jeg bestemt selv og ikke min kone haft mandat til at påvirke, så havde jeg fyldt med spån igen.

Jeg skal nu sætte et af overetagens rum i stand med delvis skråtag. Har revet et skab ned på 1x1m i et yderhjørne, som jeg vurderede ikke bar taget. Væggene er jo beklædt med porøs fiberplade (og loftet med noget hårdere). Overvejer at gipse væggene og loftet, hvor skabet har siddet, og måske hele loftet.

Til mit spørgsmål: Kan jeg sætte gipsplade på den porøse? Lyder ikke helt "stabilt". Men jeg kan godt lide, at den måske isolerer lidt mod kulde, hvis den bliver siddende.

Taknemmelig for gode råd om dette!

Fungerer fint det. Brug renoveringsgips på væggene og 13 mm i loftet.

• Synes
Nostalgikern
  • Laddar…
Fungerer fint det. Brug renoveringsgips på væggene og 13 mm i loftet.

Lyder godt det! Så slipper man rive rummet inden gipsning :)
Antager at der findes forskellige længder på gipsskruv så de trækker i planken under skiven?

Det findes det :)

Hvis det er såkaldt tretex-plade du mener og har tænkt dig at sætte rep.gips på den, skal du være forsigtig, når du skruer i gipskruen og undgå at skrue den for langt i (så du ikke knækker den tynde gips, fordi tretexen giver lidt efter).
Og husk at bruge f.eks. 41-42mm gipskruer, så det fæstner i materialet bag tretexen.

Edit: Ser nu, at jeg ikke behøvede at skrive om længere gipskruer...
Og velkommen til forumet :)

• Synes
Nostalgikern
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.