Hej!

Vi er i gang med at renovere vores lejlighed fra 40'erne, har fjernet gammel tapet og fandt en meget porøs væg nedenunder, lavet af letbeton gætter jeg. Der er større huller, op til 5 cm dybe, og visse dele lyder "hule", når man banker på dem.

Fra dette forum har jeg forstået, at man kan reparere hullerne nogenlunde let med gipsmørtel/gipspuds. Jeg har også læst flere steder, at det kan være en god løsning for hele væggen, eftersom den er meget ujævn, og jeg er bange for, at spartelmassen ikke vil sidde ordentligt fast, men blot trække mere materiale ud af væggen. Jeg tænker, at i værste fald, hvis den ikke bliver tilstrækkelig glat, kan vi fuldspartle med finspartelmasse og slibe inden maling.

Er det noget, man rimeligvis kan udføre selv uden større erfaring? Hvad skal man være opmærksom på? Skal man først sætte pudsskinner på i nogen form? Findes der gipspuds, der kan slibes?

Tak på forhånd!

• Porøs væg med stort hul, muligvis af letbeton, fra en lejlighedsrenovering. Peeling tapet ses, ujævn overflade.
Mja, jeg ville nok ”spartle” med fx Husfix, cement eller finbeton. Risikoen er som sagt ellers, at det slipper i hullerne.

• Synes
akerenyi
  • Laddar…
Tak for svaret! Jeg købte også husfix i første omgang men har ikke åbnet den endnu og så så jeg en del diskussioner på dette forum om at reparere huller i porøs letbeton væg og næsten altid ser det ud til at der findes nogle som anbefaler at satse på gipsmørtel i stedet, f.eks. her:

https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-vilket-material-att-laga-hal-i-vaegg-bild.249383/

Og så læste jeg at man kan endda bruge samme materiale i stedet for spartel til at male ovenpå derefter og dermed blev jeg inspireret :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.