Jeg har ikke flere billeder, men undrer mig over, hvad den blå plastik på indersiden af træulliten er til? Er det en slags fugtspærre, eller hvad er den til? Planen lige nu er at lime en spånplade på indersiden af træulliten, men jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre med plastikken?

• Blåt plastik dækket af træmateriale, muligvis træuldplader, med et rustent rør i midten. Spørgsmål om plastens funktion som fugtspærre.
  • En blå plastfilm ses indeni en træstruktur med skader, muligvis som fugtbarriere, omgivet af træuld og et rustent rør i forgrunden.
På billederne ser det som sagt ud til, at det rådne er en bærende plankevæg. Det er altså en massiv trækonstruktion. Så du bør absolut understøtte det. Og egentlig snarest, uanset om du river ned nu. For væggen har ingen bære evne ved skaden.

Dette med om du kan lukke taget, før du reparerer væggen, er svært at vurdere. Men du bør selv kunne afgøre, om alt beskadiget er tilgængeligt for udskiftning nedefra.

H hempularen sagde:
På billederne så ser det som sagt ud som det rådne er en bærende plankevæg. Det er altså en massiv trækonstruktion. Så du bør absolut understøtte. Og egentlig snarest uanset om du river nu. For væggen har ingen bæreevne ved skaden.

Dette med om du kan lukke taget før du reparerer væggen, svært at se. Men du bør selv kunne vurdere om alt beskadiget er tilgængeligt for udskiftning nedefra.
Ja, det stemmer at det er en bærende plankevæg. Jeg skrev/tænkte forkert.

Hvor langt fra væggen plejer man at understøtte?

Senest redigeret:
Skal du gøre det der rigtigt, er det nok nemmere at skære væk og lave en ny væg med normale metoder. Det har sandsynligvis været dårligt allerede, da de gjorde noget tidligere. Deraf de mærkelige plader og plasten og sikkert meget andet, du har fundet.

Hvis du vil reparere skaderne varigt, bør du rive alt angrebet materiale væk. Fjern også den blå plastik, den gør sikkert ingen nytte. Hvis det havde været en fugtmembran, har den jo ikke hjulpet så meget. Støt op flere steder og sørg for, at gulvet er bæredygtigt. Justerbare støttepæle kan lejes for småpenge. Byg væggen op med sundt træ, enten som en massiv plankevæg eller med reglar og rum til isolering. Der er forskellige meninger om plastfolie, ja eller nej, jeg ville undlade den. Vent med taget, indtil væggen er repareret, og dæk midlertidigt med presenning. Benyt lejligheden til at trække ny el til stikkontakter og afbrydere nu, hvor væggen er åben.

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.