Jeg har en svær fugtskade på mit gæstehus. Indervæggen er helt gennemrådden, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal udbedre den. Det så ikke så slemt ud "på overfladen", men da jeg begyndte at grave i det så...
Billede af indre væg med alvorlig vandskade og råddent træ i et gæstehus, ledninger synlige og delvis dækket af skadede paneler.

Inderst sidder der en tynd (6-8 mm) gipsplade, som har kamufleret skaden ret godt, og facaden består af et materiale, som jeg ikke rigtig kan blive klog på, hvad det er (cirka 20 mm tykt):
Udsnit af bygningsvæg med eksponeret, brun, rådende træ rammer en betonskive med blandede fibre, mulig fuktskade synlig.

Fugtskadet væg tæt på, hvor træpanel møder gråt, splintret materiale, sandsynligvis forårsaget af langvarig fugt.

Yderst sidder der malet puds.

Mellem det "mystiske" materiale og træet sidder der en slags "plastagtig" blå pap (formodentlig er det plast, som er stivnet med årene), som har fungeret som en fugtspærre mellem træet og det "mystiske" materiale:
Vandskade i gæstehytte med rådne træstrukturer, blå plastbarriere og delvist beskadiget gipsvæg synlig ovenfra. Rustent metalrør i forgrunden.

Det er jo helt muligt, at hele indervæggen ser ud som på det første billede, men selv om det kun er en del af den, der gør det, ved jeg ikke, hvordan jeg skal bære mig ad for at udskifte det fugtskadede træ.

Desuden er jeg i gang med at udskifte de korrugerede eternitskiver, der har ligget der tidligere mod rupløjning og pap (lav taghældning), og før jeg lægger rupløjning over det beskadigede område, er det jo godt at vide, om jeg bør fikse skaden, før jeg gør det - der er kun kravleplads deroppe.

Sådan ser det ud oppefra "loftet": Gulvet i et loftsrum med tydelige fugtskader og forrådnede træplanker, omgivet af træspåner og støv.

Fugtskadet træværk, set ovenfra, med tydelige skader og afskalning på grund af fugt. En del af en væg eller gulvbrædder i en gæstehytte.

Beskrivelsen blev måske lidt forvirrende, men har I nogle ideer til, hvordan jeg løser dette?

R
En lækage på taget, der er gået ned i væggen, inden taget så stempel taget indvendigt og udskift det rådne. Den isolering, der er der, er heraklit. Træspån blandet med cementvand for at blive plader, det plejer ikke at rådne.

R rävlyan sagde:
En läkage på taget som er gået ned i væggen inden taget, så stemple op taget indvendigt og skift det rådne ud.
Den isolering som er der, er heraklit. Træspåner blandet med cementvand for at blive plader, den plejer ikke at rådne
Tak for svaret. Nu kommer det dumme spørgsmål: hvad mener man, når man siger "stemple op"?

R
En regel som ligger mod loftet og nogle stående mellem gulv og den i loftet, som spænder op mod den, da kan loftet ikke falde ned, når du river en del af væggen, kaldes for at stemppe.

R rävlyan sagde:
En regel som ligger mod loftet og nogle stående mellem gulv og den i loftet, som spænder op mod den, så kan loftet ikke falde ned, når du river en del af væggen, kaldes for at støtte op
Aha, ok. Tak. Man er jo lidt nysgerrig på bæredygtigheden i Heraklit...

Tror du, at det er et job, man kan tage efter, at taget er lagt færdigt, eller har man brug for at kunne komme til ovenfra? Det ville være skønt, hvis man kunne gøre taget færdigt først, mens vejret stadig er godt.

Det ”mystiska materialet” hedder Træullit, bruges blandt andet som pudsbærer.
https://www.traullit.se/
Heraklit er en nyere kopi af originalen, som er fremstillet i Österbymo, Östergötland gennem mange år.

Senest redigeret:
hscn hscn sagde:
Det ”mystiska materialet” heter Træullit, bruges blandt andet som pudsbærer.
[link]
Heraklit er en nyere kopi af originalen, der har været produceret i Österbymo, Östergötland i mange år
Det var et spændende materiale, som jeg aldrig har hørt om (hvilket sandsynligvis siger en hel del om mine byggemæssige evner...)

Hvad tror I? Burde det være muligt at udskifte indervæggen uden at komme til oppefra? Jeg tager gerne flere billeder, hvis det er nødvendigt (y)

Senest redigeret:
R
Den træuldplade ligger som isolering i væggen og har ingen bæreevne.
Det er vel stående regler i væggen og en yderpanel, så bærer det hele alligevel.
Ved nybyggeri sættes yderpanel nogle gange først og indervægge senere, tror ikke du behøver bekymre dig
om at huset skulle falde sammen, hvis du river inderpladerne.

Du og rævegraven fd. liteavvarje konkurrerer om at være uklare. Men I forstår måske hinanden. Held og lykke!

R
T Thomas_Blekinge sagde:
Du og rävlyan fd. liteavvarje konkurrerer om at være uklare. Men I forstår måske hinanden. Held og lykke!
Det ser ud til at der er flere, der deltager i konkurrencen på forummet, med tanke på hvad man kan finde af dine indlæg
Så jeg tror nok, at du skal stoppe med dine kommentarer i sarkastisk og ironisk form, det er kun i en venlig hensigt med det, jeg siger til dig nu og ikke være nogen gurra i grammatikens verden, som du så sikkert fremstiller dig
Et klart overtramp på forumets regel § 4.5.1

Jeg er ikke rigtig med på begrebet innervæg, jeg synes det der ser ud som indersiden af en ydervæg på det første billede?

Jeg havde nok helt klart ønsket at se hele omfanget af skaden, inden man vælger om man vil udbedre nu eller senere.

Er det stående plank med træulit og puds på udenpå, så er der jo omtrent lige så meget bærende i væggen som en sæk blomsterjord ved netop dette område.

R rävlyan sagde:
Den træuldplade ligger som isolering i væggen og har ingen bæreevne.
Der er vel stående regler i væggen og en yderpanel, så bærer alt op alligevel
Ved nybyggeri sættes nogle gange yderpanel først og indervægge senere, tror ikke du behøver bekymre dig
for at huset skulle falde sammen, hvis du river inderskiverne ned
Jeg synes det ser ud som en bærende planke-væg, så risikoen for, at det falder sammen, er ret stor, hvis man fjerner plankerne.

R
Det var derfor, jeg sagde, at understøtte taget indefra, så der ikke sker noget, når plankerne skiftes ud.

R rävlyan sagde:
Det var derfor jeg sagde, at støt loftet indefra, så der ikke sker noget, når plankerne udskiftes
Sen efter det skrev du
R rävlyan sagde:
Den träullskive ligger som isolering i væggen og har ingen bærende funktion.
Det er vel stående regler i væggen og en yderpanel, da bæres alt op alligevel.
Ved nybyggeri sættes der nogle gange yderpanel først og indervægge senere, tror ikke du behøver bekymre dig om, at huset skulle falde sammen, hvis du river inderpladerne ned.
Hvilket gør det endnu mere uklart, eftersom det er et hus med puds på ydersiden, og träulliten er sandsynligvis pudsbærer.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Tak for jeres svar.

Jeg forstår, at det er svært at afgøre, om jeg kan udskifte trædelene uden mere info, så jeg vil tage flere billeder i morgen og lægge dem op her.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.