Hej!
Jeg skal installere en brændeovn på en eksisterende skorsten herhjemme.
Jeg har ledt som en galning men har ikke fået svar på et spørgsmål jeg har.
Forudsætninger:
Skorstenen sidder i et skakt og kommer ned i fyrrummet. Brændeovnen skal stå på den anden side af væggen.
Gennemføringen er helt uisoleret. Spørgsmålet er, hvor meget luft skal jeg have mellem gipsen og tilslutningsrøret?
Jeg skal installere en brændeovn på en eksisterende skorsten herhjemme.
Jeg har ledt som en galning men har ikke fået svar på et spørgsmål jeg har.
Forudsætninger:
Skorstenen sidder i et skakt og kommer ned i fyrrummet. Brændeovnen skal stå på den anden side af væggen.
Gennemføringen er helt uisoleret. Spørgsmålet er, hvor meget luft skal jeg have mellem gipsen og tilslutningsrøret?
http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html
"
Oisolerat rögrør:
Icke isolerede røgrør/tilslutningsrør skal anordnes til en afstand på mindst 500 mm i sidled samt lodret, afstanden kan reduceres til 250 mm, hvis den brandbare del forsynes med en strålingsbeskyttelse.
"
"
Oisolerat rögrør:
Icke isolerede røgrør/tilslutningsrør skal anordnes til en afstand på mindst 500 mm i sidled samt lodret, afstanden kan reduceres til 250 mm, hvis den brandbare del forsynes med en strålingsbeskyttelse.
"
Røret sidder allerede der fra tidligere. Dengang var der en muret pejs der. Nu har jeg svejset på et 150mm rør og opsat, gipsede og malede. Så der bliver ingen ændringer nu. Det handler altså kun om de 26mm gips, hvis røret er 150mm, hvor stort bør hullet i gipsen være? Der er intet brændbart materiale i væggen.D09 sagde:
Talte med skorstensfejeren, der udfører brandsyn, som sagde følgende:D09 sagde:
Gips regnes ikke som brændbart, da pappen ikke kan vedligeholde sin egen brand.
Det, der kan ske, er, at gipsen bliver porøs og falder fra hinanden, samt at pappen kan forkulle, og malingen gulne. Hans forslag var at køre 2 omgange med stenuldsplade (modellen med folie og hønsetråd) ca. 40-50 mm er nok til at forhindre misfarvninger på væggen.
Da kraven jeg har dækker 45 mm rundt om røret, satser jeg på at isolere 40 mm. Bliver der misfarvninger, må jeg:
1. Leve med det.
2. Male om indimellem.
3. Isolere mere og købe en større krave.
Klik her for at svare