Jeg er i gang med at renovere min lejlighed på Søder i Sthlm. Det er et gammelt 50'er hus med blåbeton i ikke-bærende vægge.
Jeg skal nu rive en væg, lave en ny døråbning samt mure to døre til. Jeg bor på 14. etage og vil helst undgå bortkørsel af materialer i videst muligt omfang og undrer mig, om det er dumt at mure dørene til ved at genbruge betonen? Er det bedre/nemmere at køre betonen til genbrugsstationen og bruge reglar og gipsplader?
Jeg skal nu rive en væg, lave en ny døråbning samt mure to døre til. Jeg bor på 14. etage og vil helst undgå bortkørsel af materialer i videst muligt omfang og undrer mig, om det er dumt at mure dørene til ved at genbruge betonen? Er det bedre/nemmere at køre betonen til genbrugsstationen og bruge reglar og gipsplader?
Får man chancen for at komme af med blåbetong, ville jeg bestemt have gjort mig af med det. Undtagelse er vel, hvis lejligheden har en god del under 100 bq på radonprøven.
Skal man lave regelværk og gipse hullet igen, bør du overveje at gipse hele væggen for at undgå bevægelser.
Jeg ville have muret det til med lecablock.
Skal man lave regelværk og gipse hullet igen, bør du overveje at gipse hele væggen for at undgå bevægelser.
Jeg ville have muret det til med lecablock.
Da ville jeg have fjernet det helt, men husk, at hvis du har en væg, der ikke er i blokke, men helt støbt i letbeton, er det nok ikke blåbetong, selvom den har en let blyblå nuance. Men hvis der ikke er foretaget nogen radonmåling, kan det være værd at være forebyggende, da det helt klart er en ulempe ved et eventuelt salg i fremtiden at have høje radonværdier. Hvis du er sikker på, at det er Blåbetong, kan det være værd at faktisk måle strålingen, hvis du beslutter at beholde den. Har hørt om folk, der er blevet anbefalet ikke at have sengen mod væggen, da strålingen var for høj.
Klik her for at svare