regne lidt på det, og det blev ikke som jeg rigtig troede før med omkostningerne, da det du skulle købe på tømmerhandlen er ca. 8-10000kr billigere med bærende stålkonstruktion, som jeg skitserede før, end hvis man bruger en ren trækonstruktion. Men så klarer den ikke lige så tunge løft, men det burde alligevel være nok. Jeg har en stålbjælke i midten på begge med støtter nedad, og det jeg regnede på var, at han har fuldt loftsrum uden spær, der er i vejen, og det blev omkring 70-75kkr for træstammen, hvis man laver den uisoleret og uden tæt membran indad i begge tilfælde, men med råspån og underlagspap og plåttak på det og alle skruer og beslag og også en fulddækkende gulv på loftet i råspån 22mm, så man kan gå og lægge lidt ting deroppe med.

så det bliver ikke så billigt, men med ca. 3500lm råspån og skruer til det, så løber det op, og hvis man dropper gulvet og fjerner reglarne i stålforslaget, så er det yderligere 12000kr væk, men den del kan man ikke fjerne med trækonstruktionen, så hvis man snedkerer det og fjerner nogle ting, så det ikke bliver samme funktion og udseende, så kan man skære træmaterialerne med tilbehør ned til omkring 30-35000kr med en stålkonstruktion, men så kommer der ca. 40000kr+moms i stål, og så skal der også svejses en del. Men det hele afhænger af, hvilket krav der er på hvilket niveau, om han vil have et bart plåttak, så kondens vil løbe og blive koldt og råt om vinteren, og også miste bæreevne, hvis han opholder sig meget der med opvarmning, eller om han vil kunne gøre det mere hyggeligt og have varmt og behageligt i næste trin, når alt er færdigt, så kan han isolere alt uden at det bliver unødvendige ekstraomkostninger.

(jeg har sikkert misset noget, men med det klima I har og plåttak, så vil det kunne holde til snelast, men jeg har ikke regnet på vindlast, men den plejer at være sekundær i de fleste tilfælde jeg har regnet på, men kastede en beregning sammen på byggmax hjemmeside og kan have regnet forkert på forbrug på noget, men gav et omtrentlig billede på pris)

Senest redigeret:
Milkshaken
Ok miry jeg takker for svarene.
Nogen flere med forslag? Gerne nogen konstruktør.

Milkshaken
Findes der virkelig ingen andre på byggahus, der kan komme med nogle forslag?

Gør det enkelt, det er jo enklest...:D
Du har tre vægge, bagvæg + to gavle (+ evt. forvæg).
Bygningen er ca. 6,5m bred, der findes spær som klarer det uden problemer. (Fribærende. Uden støtte midt under)
Spær køber man for 800-1000:-/stk (Bygges kun på stedet hvis arbejdskraften er gratis.)
Er der en stålbjælke i overkanten på for-/bagvæggen, så svejs noget på, (f.eks. UNP el. vinkeljern.) som du nemt skruer spærret fast imod.

For tunge løft kan du montere en HEA / HEB / IPE bjælke i taget. Denne behøver ikke påvirke taget i øvrigt.
Hvis du har skillevægge, sætter du en støtte der, f.eks. KKR, el. lignende.
Hvis der er langt mellem disse støtter, så lav en midlertidig støtte som du sætter op, når du skal løfte tungt. (som du så fjerner, så den ikke er i vejen.)
Hvis du skal have tung last på loftet, så lad "løfte"bjælken nedenunder tjene som støtte for dette også.

Spørgsmål?

//AA

Milkshaken
saiter: Tak for tipsene,
men hvad tror du om mit forslag så?
jeg mener. rejs stolper på bef, fundament. læg bjælker langs hele vejen,,, ca 20 meter...
Svejs på Stolper, (Piller) og op til en rygningsbjælke (Firkantbjælke) som ligger i 45 gr... Svejs på ører på begge sider som løber ned udvendigt, ca 2000mm mellem dem.... rejs rygge fra ydervægsliv til firkantbjælken... Dimension ca, 45x 185 mm... Skruv rygge fast med gennemgående bolt, både oppe ved rygning og nede ved væg, hvor vi har placeret en træregel som hammerbånd, eller en mindre Hea med ører på...
Så på med 45x 70 lægter, så plade......

er det nok med 2 meter imellem eller bør man køre med 120.....?

Som undertag regner man bare som normalt med 28X70 spredt, c/c 30... man skyder selvfølgelig i stålet på den højde man vil have undertaget på...

Vil du gøre sådan her?

• Enkel 3D-struktur med grønne og røde linjer, der danner et taglignende design, med tre blå vertikale linjer som støtte.
Det går jo, hvis du har nockbalken i centrum af bygningen. Ulempen er jo, at du ikke får noget loft (undertak) Og hvor har du "lyftbalken" (om du skal have et undertak? Det bliver nok til at have maks CC 1200mm på tagåsene.

//AA

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.