Hej!

Vi har sat en indsats i vores åbne pejs, men åbningen er lidt større end indsatsen, hvilket efterlader et mellemrum (ca. 2 cm) på begge sider. Hvad skal jeg bruge for at fylde hullerne? Det skal se flottere ud, og desuden tror jeg, det giver bedre gang i luftcirkulationen bagved og dermed bedre varmefordeling i huset.

Jeg har overvejet ildfast mørtel, men det kan måske revne på grund af de høje temperaturforskelle.

Varmen stiger jo mest opad, så det fungerer nok at lægge et par cm puds på siderne, fx c-mørtel eller noget. Selv lagde jeg på nogle cm gipsuds på siderne, så spalten blev 1-2 cm per side, for jeg forstod det som at der skal være en luftspalte også på siderne, men det kan måske variere fra kassette til kassette. Gipsudsen på siderne har ikke revnet, trods hård opvarmning nogle gange. Derimod er der hårfine revner i gipsudsen ovenover kassetten.

Senest redigeret:
Ofte plejer man ved installation af en kasset at lave et hul højere oppe i skiskåpan og installere et gitter. På den måde kan kold luft suges ind langs med kassettens sider, for så når luften er opvarmet at stige op og ud gennem hullet til rummet. På grund af dette er gitter vel mest almindeligt.

Er cirkulationen ordnet på anden måde, så er det vel bare at mure springet til med ildfast mørtel, men jeg ville nok gætte på, at man bør lade nogle mm langs kassettens væg være åben for at lade den udvide sig ved opvarmning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.