Det skal være varmt i kælderen ja, det er grunden til at jeg overvejer hvad jeg skal fylde op med. Men det er klart at der er isolering i etagedækket også (eftersom min nye kælder tidligere var krybekælder). Så endnu mere præcist hvordan det ser ud er vel således:
Jeg har brug for noget, der ikke suger eventuel fugt fra lecablokkene, er mineraluld bedre end glasfiberuld? Andre materialer? (Cellplast er jo godt, men tætner ikke så godt).
Det ser ud som om du vil have et indendørsklima dernede?
Så bliver der jo en fugttransport udad i konstruktionen over jorden, og den trykte planke en kuldebro.
Den klarer sikkert kondensen fint, men du risikerer at få dårlig lugt.
Det er svært, når man roder sådan. Egentlig burde du have forsøgt at få tæt både mod konvektion og diffusion, men det medfører jo en masse andet og er for sent nu.
Jeg tror, at du skal undgå mineraluld i hvert fald - indeholder urea, som også begynder at lugte.
PU-skum er måske ikke så dumt - bliver jo konvektionstæt og isolerer.
Hvordan burde jeg have gjort? Jeg har stadig et rum, som ikke har tag endnu (som i øvrigt vil blive tæt, da det skal blive badeværelse).
Da jeg byggede, tænkte jeg, det er ikke værre end sprækkerne mellem dørhul og karm/vindueshul og karm så man fuger vel bare. Det er udsugning, altså har jeg et svagt undertryk i huset, men det kompenserer måske slet ikke for damptrykket på grund af varmen indefra.
Ulempen med PU-skum bliver jo, at det bliver sværere at holde øje med. Med uld kan jeg jo bare tage listen/ulden af og se, hvordan det ser ud. Det bliver jo en ret "bred" PU-fuge, det handler jo om mellem 15-20 cm (2-4 cm tykt), så diffusionstætte burde det blive, synes man. Jeg kan godt lide fugtsensorer, så hvis jeg bruger PU-skum, lægger jeg en sensor mod brættet bag skummet, så jeg kan holde lidt øje.
Det ser ud som om du kommer til at have indendørsklima dernede?
Så bliver der jo en fugttransport udad i konstruktionen over jorden og den trykkede bræt en kuldebro.
Den klarer sikkert kondensen fint, men du risikerer at få dårlig lugt.
Det er tricky, når man piller sådan. Egentlig skulle du have prøvet at få tæt både mod konvektion og diffusion, men det fører jo en masse andet med sig og er for sent nu.
Jeg tror, at du skal undgå mineraluld i hvert fald - indeholder urea, som også begynder at lugte.
PU-skum er måske ikke så tosset - bliver jo konvektionstæt og isolerer.
Jeg klikkede synes godt om, for i teorien stemmer det nok som du skriver.
Hvordan det fungerer i praksis er jo lidt sværere at vide.
Hvis man har indrettet kælderetage, så tror jeg, at man for det meste vælger ikke at diffusionsspærre væggene.
Og det lader ikke til, at TS har gjort, og planlægger heller ikke at gøre på den der øverste del ved loftet.
Selvfølgelig vil der helt sikkert være et damptryk udad i den pågældende konstruktion, men det vil jo gælde hele væggen, så hvis man får problemer i den kælder, så vil det ikke begrænse sig til de øverste 3 cm af væggen, tættest på loftet.
Hvis det var min kælder, ville jeg fylde mellemrummet der med næsten hvad som helst, der er uorganisk. Men mest ville jeg hælde til noget celleplast, polystyren osv.
Ja, som det nombz linkede til, eller sokkeltætning af celleplast, eller måske EPS-polystyren. Men den sidste variant er nok sværest at få på plads og samtidig konvektionstæt.
Så er det vel bare at krydse fingre.
Æhh, der er så mange steder på huset, det kan gå galt, man kan ikke sikre alt.
Jag klickade gilla, för i teorin stämmer det nog som du skriver.
Hur det funkar i praktiken är ju lite svårare att veta.
Om man har inredd källarvåning så tror jag att man för det mesta väljer att inte diffusionsspärra väggarna.
Och det verkar inte TS ha gjort, och planerar inte heller att göra på den där översta biten vid taket.
Nej, diffusionsspärra hela väggarna verkar lite tokigt tycker jag. Min ide är att ha en lösning som inte har något organiskt och se till att det luftar bra. Men just det övre delen innehåller ju organiskt (i och med att det är trä där).
Har aldrig hört talas om en diffusionstät källarvägg, men det kanske finns.
Mikael_L sagde:
Visst kommer det alldeles säkert vara ett ångtryck utåt i konstruktionen i fråga, men det kommer ju gälla hela väggen, så får man problem i den källaren så kommer det inte att begränsa sig till de översta 3 cm av väggen, närmast taket.
Vore det min källare så skulle jag fylla glipan där med typ nästan vad som helst som är oorganiskt. Men mest skulle jag luta åt något cellplast, frigolit osv.
Ja typ det som nombz länkade till, eller sylltätning av cellplast, eller kanske EPS-frigolit. Men den sista varianten är nog svårast att få dit och samtidigt konvektionstätt.
Räknas PU-skummet som oorganiskt?
Mikael_L sagde:
Sen är det väl bara att hålla tummarna.
Ähh, det finns så många ställen på huset det kan åt helvete på, man kan inte säkra upp allt.
Precis, och i detta fall är det ju någonstans där jag i alla fall VET att det kan vara känsligt. Lägger jag dessutom in fuktsensor så kan jag ju övervaka hur det går.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.