Jeg er i gang med at indrette min krybekælder til kælder og overvejer nu en sidste ting (formentlig ikke den sidste...)

Bjælkelaget og remmen ligger på et stykke trykimprægneret træ, der ligger yderst på lecavæggen. Men hvad fylder jeg bedst med indenfor dette? Bare en strimmel isolering eller burde jeg fuge med skum?

Se vedhæftet billede som måske viser lidt bedre, hvad jeg mener.

• Diagram viser bjælkelag på lecasten med trykimprægneret træ 28x70 markeret, samt spørgsmål om hvad der skal fyldes mellem bjælkelag og lecasten.
Jeg har trykket isolering der nu, lidt som at dreve, bare lidt tykkere. Hvis ingen har et bedre forslag, lader jeg det være sådan.

Måske bedre at ikke have noget overhovedet, så trykka har en chance for at ventilere. Medmindre du har en syllpapp på plads.

Fejl af mig. Tegnede for hurtigt. Jeg har jo syllpapp!

Diagram over byggekonstruktion med trykimprægneret træ, lecablok, syldpapp og bjælkelag, inklusive en tekstfejlkorrektion.

Ved ikke hvorfor man har anbragt en trykt plade mellem syllpappen og bjælkelaget, antager at man ville beskytte sig lidt ekstra mod fugtvandring fra lecablokkene...

jeg ville være forsigtig med at pille ved noget, der ødelægger fugtvandringsbeskyttelsen mellem leca og bjælkelag.

/ATW

Mikael_L
Men lidt mineraluld eller EPS-cellplast burde vel kunne puttes derind?
Begge er diffusionsåbne og suger vand kapillært højst marginalt.
For øvrigt burde der aldrig blive frit vand der, som kan suges kapillært, og i så fald har man nok et problem, der bør akutløses.

• Synes
corre
  • Laddar…
Intet er i stykker eller forkert, så du behøver ikke gøre noget.
Men hvis man nu vil have noget der:
EPS-cellplast.
Syllpap og et bræt til.
Hvordan ser trossbunden ud, for der bliver vel sprækker, når du sætter støtte til den?

Ingenting behøves vel der?

Mikael_L
Enk Projektet sagde:
Ingenting behövs vel der?
Bliver det ikke en ret cool kuldebro der så?

D09
Jeg har en lignende konstruktion.

Leca, syllpapp, syll, bjælkelag. Hulrum er fyldt med isolering. Føles tørt og godt, men det kan jo variere fra andre miljøer.

Plastede aldrig eftersom det er kælderdel.. Rigtigt eller forkert ved jeg ikke.

Mikael_L
D09 sagde:
Plastade aldrig eftersom det är källardel.. Rätt eller fel vet jag inte.
Du mener indsiden af kældervæggene da?

Kan nok været en korrekt beslutning. Uden for væggen er det under jord, der plejer man definitionsmæssigt at anse, at det er RF 100%, eftersom der er "uendelig" adgang til vand.
Så plastik på indersiden bør indebære, at det kan blive 100% RF lige bag ved plastikken også. Da er det måske bedre, at fugten kan vandre ind i kælderen i stedet og ventileres ud.

D09
Mikael_L sagde:
Du mener indersiden af kældervæggene da?

Kan nok have været en korrekt beslutning. Uden for væggen er det under jord, der plejer man definitionsmæssigt at mene, at det er RF 100%, i og med at der findes "uendelig" tilgang til vand.
Så plast på indersiden bør indebære, at det kan blive 100% RF lige bag plasten også. Så er det måske bedre, at fugten kan vandre ind i kælderen i stedet og ventileres ud.
Ja, indersiden. :)

Dejligt at høre :)

Ser om 50 år om det var rigtigt eller forkert ;)

Mikael_L
Jeg er ikke 100% sikker, men hvis det var min kælder, ville jeg have undladt plasten.

Og mange har jo vidnet om, hvor dårligt det bliver med kældervægge malet med en "tæt" akrylatmaling, i stedet for en diffusionsåben silikatmaling. Malingen skaller af.

Og så plejer man at anbefale, at man kun sætter tætningslag i selve brusehjørnet, men ikke på øvrige vægge og gulv, når man indretter badeværelse i kælder.

• Synes
D09
  • Laddar…
Workingclasshero sagde:
Intet er i stykker eller forkert, så du behøver ikke gøre noget. Men hvis man nu vil have noget der: EPS-celloplast. Syllpap og en planke til. Hvordan ser trossbunden ud, for der bliver vel sprækker når du sætter støtte til den?
Nej, der er intet galt. MEN som sagt, så skal jeg indrette kælderen, og det trækker lidt der.

Sådan ser det ud i dag. Jeg har puttet lidt glasfiberuld derind for at forhindre træk, men tænkte at høre her, om der er nogle meninger, før jeg sætter en stukliste op. Det er jo nemt at skifte til mineraluld. Celloplast bliver jo svært at få det "tæt", antager jeg?

Loft med indbyggede spotlights og ufærdig kant, der viser isolering.

Lidt tættere på.
Lækage mellem loft og væg med glasfiberull synlig.

Mikael_L sagde:
Bliver det ikke en ret fin kuldebro der så?
Isoleringen er vel i trossbotten? ellers er det varmt i kælderen? hvis så, skal det også isoleres der....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.