Jeg opdagede i går en fugtplet i loftet (letbeton) på kontoret derhjemme, som ikke har været der før. Det var ikke specielt vådt, men malingen slap, da jeg rørte ved det med fingeren.
Ringede til forsikringsselskabet, som syntes, at jeg?! skulle foretage en inspektion af vandskaden. Jeg er totalt uduelig til det, så jeg håber på jeres fantastiske ekspertise
Vi bor i et rækkehus med lavhældende tag med indvendig tagafvanding. Jeg har været op med stigen og kigget ind på loftet. Rummet er dog lille, og jeg har astma, så jeg har ikke kravlet ind. Ser ingen rør eller lignende, når jeg kigger ind - jeg gætter på, at det er tagbjælken, jeg har taget billede af, der står oven over mit kontor.
Vedhæfter billede af fugtskaden og den "sandsynlige" bjælke, der er i forbindelse med kontoret. Kan det være bjælken, som jeg har fotograferet, der har transporteret vand ned?
Det ser jo definitivt ud som vanddråber på bjælken til venstre, riv op og tjek ordentligt. Hvis du ikke selv kan, så hent nogen, der kan. Udefra kommende vand er svært at få til forsikringsbar skade om nogensinde.
Tilsyneladende er det en vandskade. Det er taget, der lækker med stor sandsynlighed. Det kan være nødvendigt med en simpel reparation eller en mere kompliceret. Går der nogen skorsten, udluftning eller ventilationsrør der? Oftest er det samlingerne, der lækker. Tjek hos din FB, om de erstatter vandskader gennem taget. De har meget forskellige regler afhængigt af tagets alder.
Uanset hvad, skal du få problemet undersøgt og løst hurtigst muligt. Hvis du ikke selv kan komme op på loftet for at tjekke, så sørg for at få en anden til det så hurtigt som muligt for at undgå større skader.
Fugtskjolden du bemærkede sidder jo præcis ved en væg, så vand kan meget vel have løbet ned i væggen også. Årsagen til dit forsikringsselskabs slappe holdning kan have været, at din forsikring alligevel ikke dækker taglækage.
Går det nogen skorsten, udluftning eller ventilationsrør der?
Vi har et afløbsrør/dræn? (hvad det nu hedder) som går omtrent midt igennem hver rækkehus. Men jeg tror ikke, at det rør går lige ved vores kontor. Dog hørte jeg i dag, at der kan være et ventilationsrør, som er i forbindelse med skaden... skal ringe efter nogen, der kan tjekke det.
Fugtpletten du noterede sidder jo præcis ved en væg, så vand kan meget vel være løbet ned i væggen også. Årsagen til dit forsikringsselskabs sløve attitude kan have været, at din forsikring alligevel ikke dækker taglækage.
Præcis - det var omtrent forsikringspersonens første ord til mig :|
Ser ud som om der kunne have løbet vand på den stående, korte regelsnutten.
Find en, du kan få til at kigge på loftet og taget for at se, hvordan det ser ud. Uden tvivl løber der vand ind af en eller anden grund, og det reparerer ikke sig selv.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.