Lod bygge en tilbygning på vores sommerhus. Her placerede vi køkken og vaskerum/bruser. Tilbygningen blev placeret på en ny torpargrund, betonsokkel + lecastensfundament. En mad-/ølkælder 150x150cm ca 140 cm lofthøjde, blev bygget op (lecablokke) indenfor fundamentet på en støbt betonsokkel. Grusdrænering under hele konstruktionen. En gulvlåge i køkkengulvet giver adgang til ølkælderen. I denne kælder blev der ført indgående vandtilslutning og hydropress, vandfilter. Vi monterede også en 50 liters varmtvandsbeholder. Et ventilationsrør blev ført gennem den indre kældervæg og ud gennem den ydre fundamentvæg. I betongulvet et drænrør direkte ned til eventuel vandskade.
Da varmtvandsbeholderen blev tilsluttet, opstod der problemer med kondens. Der dannes en del vand på gulvet. Temperaturen holder ca 14°. Kondens dannes både på koldtvandsrørene/filter/hydropressen men også på det koldere gulv. Kun under varmtvandsbeholderen er gulvet tørt. Afstanden mellem v/v-beholderen og gulvet er (ca 20-25 cm). Jeg har sat ventilationsrøret til for at forhindre varm udeluft i at komme ind. Har stillet en "tørbold-spand" men med ringe resultat. Hvad er det bedste at gøre for at få en tør kold kælder?
Isolere koldtvandsrør/filter/hydropress? Flytte varmtvandsbeholderen?
Da varmtvandsbeholderen blev tilsluttet, opstod der problemer med kondens. Der dannes en del vand på gulvet. Temperaturen holder ca 14°. Kondens dannes både på koldtvandsrørene/filter/hydropressen men også på det koldere gulv. Kun under varmtvandsbeholderen er gulvet tørt. Afstanden mellem v/v-beholderen og gulvet er (ca 20-25 cm). Jeg har sat ventilationsrøret til for at forhindre varm udeluft i at komme ind. Har stillet en "tørbold-spand" men med ringe resultat. Hvad er det bedste at gøre for at få en tør kold kælder?
Isolere koldtvandsrør/filter/hydropress? Flytte varmtvandsbeholderen?
Senest redigeret:
Ja, ventilen er rettet ned mod gulvet. Man ser dog ikke nogen vanddråber på gulvet; tværtimod har gulvet en tør overflade under vv-beredaren. Men måske er det vigtigt at lede eventuelt ekspandervand gennem væggen ud til krybekælderen?
Isolering af rør, filter og hydropress skal gøres, men det ser også ud til at være et problem, at gulvet/bundpladen er kold og får varm luft til at kondensere.
Hvis jeg går ind i krybekælderen uden for vinkælderen, kan man se, at kælderbundpladen er fugtig på ydersiden. Her bør jeg måske lukke alle ventiler i den varme årstid for at forhindre, at udeluft trænger ind og kondenserer? Gulvbjælkelaget er tørt og hydroisoleret mod lecagrunden. Loftshøjden i krybekælderen er ca. 120 cm.
Isolering af rør, filter og hydropress skal gøres, men det ser også ud til at være et problem, at gulvet/bundpladen er kold og får varm luft til at kondensere.
Hvis jeg går ind i krybekælderen uden for vinkælderen, kan man se, at kælderbundpladen er fugtig på ydersiden. Her bør jeg måske lukke alle ventiler i den varme årstid for at forhindre, at udeluft trænger ind og kondenserer? Gulvbjælkelaget er tørt og hydroisoleret mod lecagrunden. Loftshøjden i krybekælderen er ca. 120 cm.
Klik her for at svare