Y
Søgte og fandt vel antydninger på at fugeskum skal virke mod mus.

Min frygt var, at de måske kunne lide at gnave på fugeskum...

Løftede et spisekammer-skab væk fra køkkenet nu, og under dette (hævet), så var der en pokkers masse muselort.... hvor sjovt er det at have under spisekammeret i køkkenet.. fanden... skal skumme hver eneste samling, hvis det virker...

• Synes
Rydh
  • Laddar…
Tror ikke at skummet forhindrer musene specielt længe.

C
Tag silikone i stedet, det virker nok bedre.

De spiser sig jo igennem plast og også beton (dog ikke armeringsjernene ;) ) så fugeskum tager de sig igennem på et splitsekund. Den bedste modforanstaltning er en kat.

Rens rundt om huset, fjern kompost der ikke er tæt, slå højt græs ned, fjern buske op ad huset osv.

C
Jeg VED at det ikke virker mod mus, har forsøgt selv og kan høre musene gnave... Køb en Silverline museafskrækker(:blushing:) så slipper du for musene...

• Synes
Johann Strand
  • Laddar…
Eller IR-kamera og haglgevær. Risiko dog for at det går åt mycket fogskum sen ;)

• Haha
  • Synes
Snickarmormor og 3 andre
  • Laddar…
Sæt pladeblik / pladestykker eller brug metalnet. finmasket. Det eneste som egentlig holder mus væk. De fleste andre materialer kan de jo gnave sig igennem.

Y
fan finder jo skidt overalt... bliver så skide sur... her skal fanme både tætnes i hvert fald og indkøbe elektroniske pibere...

lidt skeptisk overfor dem, der sender pulser langs med elkablet til sikringerne... hvis de nu virkelig gør det - bliver der ikke forstyrrelser i computeren og andet? hrrmm....

Mig bekendt findes der ingen konkrete beviser på, at piptuttingene virkelig virker. Vi plejer at sige, at vores er en kombineret mus- og bjørneskræmmer. Den fungerer ikke fantastisk mod mus, men er ret god til at holde bjørne væk. Vi har i hvert fald ikke set nogen på vores ø. ;)

Kat - ja det virker, hvis katten lærer sig at fange dem. Selv den mest vant indendørskat plejer at fange mus, men tro endelig ikke, at musene bryder sig om kattelugten. Hvis de har etableret sig, er de ligeglade med, at det lugter af kat.

Sørg for, at musene ikke kan nå noget at spise. Så har de i hvert fald en grund mindre til at gøre hjemmene deres. Så må du prøve at undersøge, hvor de kunne tænkes at komme ind. Lidt besværligt i betragtning af, at der kun kræves et hul på seks mm i diameter for en musling at kunne presse sig ind.

Reducer bestanden med slagfælder. Almindelige gammeldags slagfælder i træ er fantastiske. De er så billige, at du kan sætte så mange, som du har lyst til, og de er effektive. Agn med nøddecreme, og det vil begynde at klappe, så snart du vender ryggen til.

Der findes slagfælder med indbygget agn. Har testet disse, og musene kan lide lugten. Synes man, at det er ubehageligt med almindelige slagfælder, kan jeg anbefale disse.

Jeg stemmer også på fælder, har forsøgt at tætne med det meste, altid med dårligt resultat. Begyndte med sæbespåner, men det lavede de små banditter om til fremragende redemateriale, så fik jeg et tip om at tætne med gips med ståluld.. Fungerede i et stykke tid, men de gnavede sig igennem det også. Og kattene er ikke til så stor nytte.. Nu bruger vi fælder, når efterårsinvasionen kommer. Lader dem med blodpølse og udrydder alle nyindflyttede på et par dage, derefter er det stort set roligt til næste efterår. Jeg bruger Giljotti-fælderne, de fungerer virkelig godt! Effektive og nemme at sætte op og rengøre. Det ser ud til at være museår i år, for der var lidt flere end normalt.

• Synes
Bremrik
  • Laddar…
Vores el-mand gav et tip om skum med knust glas i. Skulle angiveligt ikke være så hyggeligt at tygge på. Hvis der er meget, kan det dog blive besværligt (formoder at man selv skal tilsætte glasset).

• Synes
Pontus Berg
  • Laddar…
Y
Jeg skruede ned overskabene i køkkenet.. så var de sidste skruet sammen med ventilatoren, så jeg stak jo ind armen og løsede møtrikker osv..

Så så jeg, der lå en musefælde der, ved ikke hvad der havde været værst; om jeg havde rørt en død mus eller fået mig et chokerende klem af fælden.. Havde heldigvis slået sammen uden nogen mus.. men der var masser af lort...

ArGh.... ja her skal fandeme tætne, planlægger at sætte hullet-net ved hver åbning rundtomhuset... :)

jedrans mus... Har nok de fleste slags fælder på loftet, og har fået fat i dem, der løb deroppe... Kan godt lide vipperen man sætter på spanden, skulle bare have haft lokkemad, der ikke falder ned samtidigt... kunne måske have sat elastik rundt om maden og vipperen i øvrigt...

guillotinefælde virker godt ja, har fanget en mus med den, men smed alligevel hele skidtet væk, er ikke klar til at blive så mandig helt endnu.. :-)

Kan mus gnave sig igennem almindeligt insektsnet?
Ifølge beskrivelsen på rullen er insektsnettet glasfiberforstærket.
Glasfiber ville rimeligvis afskrække, nogen der ved?

• Synes
Grönliden
  • Laddar…
Jeg har tætnet med byggmax fugekskum, i entreen og under køkkenvasken i sommerhuset, for to år siden, og siden da har der ikke været tegn på en eneste muse-lort der. Fyldte godt nok en del, så det væltede ud masser. Heldigvis havde jeg været forudseende og lagt beskyttelsespap ud. De kommer måske ind igen til sidst, men indtil videre har de ikke været at se i hvert fald.
Og forhåbentlig bliver entreen færdig næste sommer, og så skulle der ikke være en eneste lille sprække at kravle ind igennem.

// Per

Fælder har jo den fordel, at man kan rydde ofrene væk på en ordnet måde. Med gift eller glas i fogskum eller lignende er der jo risikoen for, at de dør inde i vægge og gulve og ligger der og lugter.

• Synes
Pontus Berg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.