Enebærbusken virker, men ikke på grund af lugten, men fordi tørre ris er så stikkende, at ikke engang gnaverne kan holde det ud:-)

Angående fugeskum kan jeg i det mindste meddele, at fugle af en eller anden art gik til angreb og hakkede et fint hul i fugeskum, der havde fundet sin vej ud i tagfoden, som endnu ikke er lukket... opdagede det i ugen og troede først, det var mus, men sporene tyder på fugle. Under alle omstændigheder havde de bidt hul i mika-nettet og hakket hul i fugeskummet...men ikke mere end halvvejs, enten smagte det for slemt, eller det var svært at komme igennem. Det er nok stålnet, der skal til...

Undskyld nekrobumpen, men fandt tråden ved en tilfældighed og sidder tilfældigvis med svar fra hestens mund, nemlig sådan at ejerne af en café jeg har arbejdet på havde gnaverproblemer og aftale med Anticimex, og udover det Anticimex folk gjorde når de kom der, så anbefalede de også ejerne at tage nogle forholdsregler selv.

Rådet fra Anticimex var kombinationen skum plus hønsenet. Man tager helt enkelt hønsenet (eller noget lignende) og krøller det sammen og trykker det ind i hulrummet. Derefter påfører man skum i det og fylder ud. Der er noget ved den kombination, som skræmmer gnaverne væk. Måske er det bare metalnettet i sig selv, og skummet er for at forhindre, at de trækker det ud. Eller måske tænker de "Ah! Skum, hah, det her klarer vi hurtigt", og bider til, men så får de en mundfuld metaltråd og mister interessen ligesom?

Det kan også være sådan, at det anbefales af Anticimex, fordi skum er nemt for kunden selv at fikse løbende (sammenlignet med at bruge fx husfix plus tilfældig armering), og at det netop er, at det gøres hurtigt igen og igen og igen, som holder gnaverne væk?

• Synes
karlmb
  • Laddar…
Hvordan gik det med musene og fugeskum?

Lidt sent måske men Svinto fungerer rigtig godt. Skidtet skummer og smager skidt og det kan de ikke lide. Desuden kan man ikke tygge sig igennem det, selvom de prøver. Vi bruger netop Svinto på arbejdet for at sikre mange af vores installationer mod gnavere.

• Synes
pennybridge og 2 andre
  • Laddar…
Har også erfaring med, at fugeskum fungerer rigtig godt. Men man vil ligesom ikke tro, at noget så enkelt at gnave sig igennem virker. Spurgte Anticimex-fyren, der var ude, og han bekræftede det. Ifølge ham var grunden, at musene ikke kan lide lyden, der opstår, når de gnaver på skummet. For pokker, men det er jo en bagatel at spise sig igennem, så det lyder som en rimelig teori.

• Synes
karlmb
  • Laddar…
Fugeskum er vel giftigt, ikke så meget at de ikke kan lide det.

• Synes
uffe55
  • Laddar…
Har testet med musefælder som Anticimex sendte efter lidt pres. Det skal inkluderes i forsikringen, men der er altid det samme pres for at få det ordnet. De sender først et latterligt antal, to fx, og så skal jeg presse igen og forklare - igen - at det er en villa med kælder, garage og indrettet loft hvorfor jeg vil have mindst to fælder / lokkemad pr. etage. Burde ikke være så svært at forstå?
Under alle omstændigheder sendte de lidt tilfældigt både slagfælder af den indbyggede slags og "giftboxe" eller hvad det kaldes.
Musfælde med åbent låg, der viser en indbygget slagfælde og giftlokke. Velegnet til brug i hjem med kælder, garage og loft.
Der er gået to år, og det mærkelige er, at i garagen, som har lidt løsne porte, og kælderen i øvrigt, er der blevet gnasket på giftet, mens slagfælderne, som står lidt forskellige steder, aldrig er blevet udløst. Som et brev på posten har det lugtet af lig i kælderen et par gange gennem årene, og kun i to tilfælde har jeg fundet to friske lig. På loftet ser der ikke ud til at være nogen spor af mus.

• Synes
Jennifer.nellie
  • Laddar…
hsd
Fugeskum beskytter, så musene ikke får dufte fra mad og varme, men det stopper ikke, hvis musene af en eller anden grund finder det interessant. Lav kugler af tynd ståltråd og tryk dem ind i hulrum, fugeskum fast dette, så kommer musene ikke igennem; når de forsøger at gnave, sætter deres gnavetænder sig fast/giver ubehag, når tråden presser i tandkødet mellem tænderne, og de giver op.

• Synes
Cider og 2 andre
  • Laddar…
Tæt ikke til før du har dræbt dem, der ved, at hullet findes. For enten vil du få et nyt hul, eller også vil de bare grave det gamle op, hvis de vil ind.

• Synes
karlmb og 1 anden
  • Laddar…
hsd hsd sagde:
Fugeskum beskytter så musene ikke får dufte fra mad og varme men det stopper ikke hvis musene af en eller anden grund finder det interessant
Lav bolde af tynd ståltråd og tryk ind i hulrum, fugeskum dette fast, så kommer musene ikke igennem, når de prøver at gnave sætter deres rovtænder sig fast/skaber ubehag når tråden trykker i tandkødet mellem tænderne og de giver op
Jeg har fået forklaret at det er ubehageligt selv med fugeskum, det lyder når de gnaver, knager og knirrer og det værdsættes ikke.

• Synes
Eklundemil og 1 anden
  • Laddar…
B Bossesv sagde:
Jeg har fået forklaret, at der er ubehag selv med fugeskum, det lyder, når de gnager, knager og knirker, og det værdsættes ikke.
Man kan spørge sig selv, hvordan musene lykkedes med at fortælle dette til din sagesmand :) Jeg tror mere på @hsd :s forklaring.

For at vende tilbage til emnet, så har jeg også gode erfaringer med fugeskum. Huset består af tre fabriksbyggede moduler, og før jeg skummede i samlingerne mellem modulerne (og i hullerne i krybekældermuren), løb musene frit i indervæggene. Jeg slipper også for de fleste edderkopper nu.

Men stoppen for løb i væggene er det ikke endnu, så kampen fortsætter. Næste stop bliver elskabet, hvor der ligger isoleringsdusker på jorden, meget mistænkeligt...

svartöra svartöra sagde:
Man kan spørge sig selv, hvordan musene lykkedes med at fortælle dette til din sagesmand :) Jeg tror mere på @hsd :s forklaring.

For at vende tilbage til emnet, har jeg også gode erfaringer med fugeskum. Huset består af tre fabriksbyggede moduler, og før jeg skummede i samlingerne mellem modulerne (og i hullerne i krybekældermuren), løb musene frit i indervæggene. Jeg slipper for det meste også for edderkopperne nu.

Men slut med løb i væggene er det ikke endnu, så kampen fortsætter. Næste stop bliver elskabet, hvor der ligger isoleringsduske på jorden, meget mistænkeligt...
Hvilken god kommentar, troede vi holdt et højere niveau her. Som du måske ser, så har mange gode erfaringer med fugeskum, og det må jo ikke være fordi det er for svært at tygge sig igennem. Giftigt er det ikke, når det er hærdet, og om det smager f-n ved jeg ikke, men hvornår generede smagen sidst en rotte? Så noget er det, og ifølge Anticimex var den sjældne forklaring netop, at de ikke kan lide lyden, der opstår.

Staffans2000
B Bossesv sagde:
Hvilken god kommentar, troede vi holdt et højere niveau her.
Så så.
Støt ikke dig selv for meget. Hvad musene synes, ved vi ikke. Det eneste vi kan gøre, er at gætte. Så din bøddel har en pointe. Desuden var han ret sjov.

• Synes
Huzzbutt
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Såja såja.
Støtte sig passende. Hvad musene synes, ved vi ikke. Det eneste vi kan gøre, er at gætte. Så din banemand har en pointe. Desuden var han ret sjov.
Støtte? Banemand? Sjovt med en kommentar som forminsker og latterliggør? Sådan noget hører ikke hjemme her.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
B Bossesv sagde:
Støttede? Banemand? Sjovt med en kommentar, der formindsker og latterliggør? Sådan noget hører ikke hjemme her.

svartöra har en pointe. Intet menneske kan vide, hvordan en mus tænker. Derefter kan du bruge hvilke invektiver du vil. Det vil alligevel kun være gætterier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.