Jeg er lidt usikker på, hvilken del af forummet jeg skal skrive i, så jeg prøver her.

Sidste år byggede jeg nyt badeværelse. Eftersom jeg tidligere har hyret en VVS-mand, som jeg har været tilfreds med, brugte jeg den samme VVS-mand igen. Resten (det var tidligere en gang), ombygning og isolering og flisesætning osv. blev udliciteret til en virksomhed.

I dag (når det var -8) var rørene (som går i ydervæggen) frosset. Mit spørgsmål er, hvis skyld det er. Min første tanke er, at det er tømrerens skyld, som ikke har isoleret tilstrækkeligt. Jeg kan ikke se, at det er VVS-mandens skyld, da han trækker rørene efter de forudsætninger, som tømreren har bygget, eller har jeg fejl?

Jeg tager gerne imod lidt synspunkter, så jeg har lidt på fødderne, når jeg kontakter firmaerne i eftermiddag.

/Andreas
 
Begge vil vel skyde skylden på hinanden, men jeg mener, at VVS-montøren har ansvaret, men rør i ydervæg bør have en varmeslynge i sig, da frysning faktisk sker. Så få VVS-montøren til at installere en sådan.
Derefter er det måske ikke førstevalget at have rør i væggen, men nogle gange er det nødvendigt.
 
Tak for svaret! Det jeg tænkte på var, at rørmokaren kan jo kun trække rørene efter de forudsætninger, som snickaren har bygget. Hvis jeg vil have rørene i væggen, så skal snickaren jo isolere tilstrækkeligt meget, så rørmokaren kan trække rørene så tæt på indervæg som muligt, eller tænker jeg forkert?
 
Men nogle gange kan man ikke tilføje mere isolering uden at udbygge ydervæggen, isolering tager plads.. Hvis det f.eks. er 120+45 isolering er der risiko for, at rørene fryser, hvis de går midt i 120 delen. Frysepunktet kan komme ret langt ind i en væg, det, der holder imod, er temperaturen inde.
 
Tak igen! Kan tilføje, at vi rev alle indervæggene ned inden byggeriet startede, så det havde ikke været noget problem at isolere yderligere, og da måtte tømreren jo have bygget væggen ud, så VVS'eren kunne trække rørene længere ind. Jeg ved ikke, hvor meget isolering der er, men det er vel kun omkring 120 eller noget, og røret er trukket i midten. Jeg vedlægger et billede af, hvordan det ser ud.

Så det ser ud til, at røret går i midten af væggen, men på indersiden er der både gips og træfiberplade og fliser, så jeg gætter på, at rørene faktisk er tættere på ydervæggen end indervæggen.

Selvom VVS'eren burde have påpeget, hvordan det så ud, er det stadig tømrens ansvar at bygge ud så meget, som der er nødvendigt?
 
  • Rørinstallation ved vindue med hvid plastikslange og grønne fittings i væg med isolering synlig.
Troligst er det vel, at det er frosset nede i gulvet, der ligger der sikkert en regel horisontalt, som de er gået igennem for rørerne, og reglen fungerer også fint som kuldebro. Ellers kan det være, at længere nede har rørerne buet ud mod ydervæggen.
Men rørerne skal op mellem to etager, og for at få rørerne ind fra ydervæggen skulle man være nødt til at gå ind gennem bjælkelaget og bygge væggen ud ca. 45mm på indersiden. Ellers er alternativet at efterisolere på ydersiden.

Men det er ikke tømrerens ansvar, hvis ingen har sagt det til denne, jeg synes, at blikkenslageren burde påpege, at placeringen er mindre hensigtsmæssig, eller foreslået at trække en varmekabel fra begyndelsen.
 
Tak pbengtsson for at du diskuterer lidt med mig!

Et, forhåbentlig sidste synspunkt. Men hvis snedkeren vidste, at der skulle gå rør i ydervæggen, burde han så ikke have vidst det? Måske er det bare mig, der synes det, at en snedker, der bygger badeværelse, burde vide bedre om rør skal gå i væggen. Så burde han vide, at der skal være mere isolering på ydersiden end indersiden for at isolere tilstrækkeligt.

Men det går gennem en regel, og denne ligger mod syllen eller hvad det hedder. Det kan være, at det er der, det fryser. Jeg har lavet et lille hul i kældergulvet og fjernet isolering, så der kommer lidt luft op til der, hvor rørene går ind i syllen.
 
man kan ikke have isolering på "indersiden" af vandrørene, det burde ALLE forstå ikke mindst når det er en ret "tynd" ydervæg (hvis jeg ikke ser helt forkert). Og hvis skyld, det er vel samtlige parter som får dele ansvaret. Bestilleren har det totale ansvar og bestemmer hvordan han vil have arbejdet udført, snedkeren fordi han sandsynligvis ikke forstod konsekvensen af at isolere ind mod rummet, blikkenslageren som ikke foreslog en anden føring. Men det største ansvar har nok bygherren som ikke har givet nok tydelige instruktioner. Desværre er det ret almindeligt at denne type fejl opstår.
 
Det er præcis som elmont skriver. Ansvaret hviler på bygherren. Du skal sørge for, at arbejdet udføres i henhold til anbefalingerne.

Nu er det bare at installere varmekabel.
 
Tak for alle de gode svar, så jeg anses for at være bygherre selvom jeg lader en anden udføre arbejdet? Og det er altid bygherren, der bærer ansvaret, hvis jeg forstår jer korrekt? Ikke underligt, at der opstår problemer i branchen, hvis håndværkere kan lave fejl som helst og derefter bare gå derfra helt uden ansvar.
 
Ja, bygherre er bestilleren, den der siger, hvad der skal gøres, altså dig. De forskellige entreprenører, du hyrer, er ansvarlige for at udføre deres del ifølge dine instruktioner og, inden for rammerne af dem, gøre det på en fagmæssig måde.
Jeg forstår din frustration, men problemet er jo ikke væggen eller rørføringen, men kombinationen af dem. Det gør det svært at placere ansvaret hos en enkelt udfører. Det ville have været en anden sag, hvis tømreren havde taget en totalentreprise på badeværelset og derefter selv havde hentet VVS-installatøren ind som underentreprenør. Men det lyder ikke, som om det var sådan.

Så kan jeg da alligevel synes, at det er lidt mærkeligt, at VVS'eren ikke har kunnet se og advare om denne risiko. Frosne rør burde han have stødt på før i sit arbejde. At tømreren skulle tænke på det, synes jeg ikke er lige så oplagt.
 
Tak Farzan!

Efterfølgende kan jeg mene, at de burde have udbygget 45 til og isoleret "på den anden side" for at mindske kuldebroer osv. Det synes jeg alligevel burde være op til tømreren at foreslå, da væggen er tynd. Hvad jeg også har fundet ud af, er at han ikke burde have lagt isolering bag rørerne mod indervæggen.

Jeg, som er ret uvidende, stoler på, at de får mine krav til at fungere. Hvis det er sådan, at jeg vil have rør i ydervæggen, så mener jeg, at det er op til håndværkeren at isolere mere, hvis det er nødvendigt. Jeg ved ikke, hvor meget isolering der er nødvendig for at løse det, eller er det sådan, at hvis jeg ikke går ind og styrer detaljeret, kan tømreren gøre, som de vil, og derefter skylde på, at jeg ikke har været tydelig. Problemet er jo, at jeg ikke har den viden, der er nødvendig for detaljestyring. Havde jeg haft den, kunne jeg lige så godt have bygget skelet selv og kun udliciteret flisearbejdet. Derfor synes jeg, det er lidt mærkeligt, at det stadig er mig, der bærer ansvaret, når det er håndværkerne, der har viden og løsningerne.

Jeg har talt med VVS'eren, og hans teori var, at det kunne være et kulderas ved syllen.
 
>yoxler
Du har ret i teorien, det man kan selv gør man selv, det man ikke kan får man hjælp til, og så antager man, at den man betaler for at udføre arbejdet, gør det som man skal, og bedre end man selv kunne klare. Men sådan er det desværre ikke i praksis, man skal have lidt held når man vælger håndværker, for nogle forstår det ikke rigtigt og visse er overraskende inkompetente.
Prøv at finde håndværker gennem naboer, bekendte osv. som har haft nogen hjemme hos sig selv, som var god. Så øger chancen for, at det bliver bedre næste gang.
 
Det er et ret almindeligt problem, når "folk" påtager sig arbejdsledelse og koordinering ved "byggeri" i stedet for at købe den tjeneste. Køber man tjenesten som en delt entreprise, hviler et stort ansvar på køberen; køber man en totalentreprise, specificerer man et færdigt resultat, og entreprenøren beslutter, hvordan det skal udføres, og overleverer et færdigt "produkt". I det sidstnævnte tilfælde hviler hele ansvaret på entreprenøren, i det første på bygherren. Man kan naturligvis blive enige om andre løsninger, men det er vigtigt på forhånd at bestemme, hvem der er ansvarlig for hvad.
 
Jeg har stort set altid haft delt entreprise, dvs det er mit ansvar at sikre, at det bliver rigtigt og godt. Har alle gange undtagen én haft succes med det, det gælder om at have en god dialog med den håndværker, der kommer, så denne får chancen for faktisk at komme med forslag, råd og viden. Jeg skal jo sørge for, at al information bliver tilgængelig, og at den, der kommer, ved, hvad jeg forventer mig, og jeg skal turde stille de dumme spørgsmål.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.