Hej!
Jeg har bygget en trappe i granit, som jeg er meget tilfreds med.
Dog missede jeg at lægge en regnvandskanal mellem trappen og et trappeafsats (også i granit).
Således løber der regnvand ind i trappen unødvendigt. Det er både beskidt vand, samt at det selvfølgelig fryser til is, når det bliver koldt, og der bliver meget unødvendig is.
Jeg fandt så ud af, at der findes stenfræsere som denne https://www.flex-tools.com/en/products/lst-1503-vr-2-1/
Jeg havde tænkt mig at fræse en 4-5cm bred, måske 0.5cm dyb kanal.
Er der nogen, der har erfaring med lignende arbejde og eventuelle erfaringer?
Hvor kunne man leje sådan en maskine i Stockholmsområdet?
Tak på forhånd!
Jeg har bygget en trappe i granit, som jeg er meget tilfreds med.
Dog missede jeg at lægge en regnvandskanal mellem trappen og et trappeafsats (også i granit).
Således løber der regnvand ind i trappen unødvendigt. Det er både beskidt vand, samt at det selvfølgelig fryser til is, når det bliver koldt, og der bliver meget unødvendig is.
Jeg fandt så ud af, at der findes stenfræsere som denne https://www.flex-tools.com/en/products/lst-1503-vr-2-1/
Jeg havde tænkt mig at fræse en 4-5cm bred, måske 0.5cm dyb kanal.
Er der nogen, der har erfaring med lignende arbejde og eventuelle erfaringer?
Hvor kunne man leje sådan en maskine i Stockholmsområdet?
Tak på forhånd!
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Det du søger hedder spårfräs findes på cramo bla. Ved jo ikke hvor du bor men de findes nok lidt overalt
Njae.....lyder snarere som et job for en motorkap eller en almindelig vinkelsliber med diamantklinge.
Eftersom du ikke skal save så dybt, så rækker det sandsynligvis med vinkelsliber og diamantklinge fra fx biltema.
Eftersom du ikke skal save så dybt, så rækker det sandsynligvis med vinkelsliber og diamantklinge fra fx biltema.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Hej Derbyboy, tak for feedback og se vedhæftet foto. Er den ok?D Derbyboy sagde:
Jeg tænkte mig renden cirka ved den sorte streg.
Bliver det ikke lidt svært at få jævn dybde og overflade med vinkelsliber?
Jo, har varme...men tænkte forsøge at lede så meget vand væk som muligt for at kunne slukke for varmen så hurtigt som muligt og spare nogle kWhGoC sagde:
Selvfølgelig blev det lidt forkert bygget og på nedenstående foto kan man se, hvordan vandet løber fra afsatsen. Trappen er faktisk allerede tør, og jeg behøvede ikke at varme den mere...hvis ikke vandet fra afsatsen løb over.
Senest redigeret:
Jeg vette sjovt nok, om jeg havde givet mig i kast med at fræse en rende der, dels fordi du ikke kommer til at kunne nå hjørnet (altså ved trappetrinnet), og dels fordi du uanset vinkelsliber eller sporfræser vil skulle bil bort midterstykket (ved f.eks. brug af sporfræser).
Jeg har kun brugt sporfræser på beton, vel at mærke var det sådan noget overjævnligt hård beton, men granit er hårdere, meget hårdere.
Finder du en sporfræser med skiver til granit så måske...
Da jeg kørte granit, altså rigtig granit (bjerg) syntes jeg vinkelsliberen var meget føjelig, lavede lige, fine snit og det var ikke svært at regulere dybden.
Kan du ikke bøje pladen væk og tage dig til en stenhugger....
Jeg har kun brugt sporfræser på beton, vel at mærke var det sådan noget overjævnligt hård beton, men granit er hårdere, meget hårdere.
Finder du en sporfræser med skiver til granit så måske...
Da jeg kørte granit, altså rigtig granit (bjerg) syntes jeg vinkelsliberen var meget føjelig, lavede lige, fine snit og det var ikke svært at regulere dybden.
Kan du ikke bøje pladen væk og tage dig til en stenhugger....
Du skal rigge med vinkeljern (45 grader) og brædder (til dybden), så du har noget at følge. Det skal vel kun være en halv centimeter dybt. Lidt svært måske at få stykkerne til at blive liggende, men skam den, der giver op, samt at du vil have svært ved trinnet. Måske gå lidt på siden af det.I Izze sagde:
Tak for feedback og fandt også sporfræsere med flere klinger som denne, så burde man slippe for at hakke væk "midterstykket"Andreas_kalmar sagde:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71LSvn+8wzL._SX425_.jpg
Et af problemerne er nok som Derbyboy er inde på hvordan man får det til ved trappetrinnet.
Du vil få flere ”midterstykker” med den der maskine også. Skal du slippe midterstykkerne må du frese med en pindfres eller tilsvarendeI Izze sagde:
Fordelen med sådan en sporfres er, at renden automatisk bliver lige og præcis lige så dyb.
Klik her for at svare


