Hej!
Jeg har bygget en trappe i granit, som jeg er meget tilfreds med.
Dog missede jeg at lægge en regnvandskanal mellem trappen og et trappeafsats (også i granit).
Således løber der regnvand ind i trappen unødvendigt. Det er både beskidt vand, samt at det selvfølgelig fryser til is, når det bliver koldt, og der bliver meget unødvendig is.
Jeg fandt så ud af, at der findes stenfræsere som denne https://www.flex-tools.com/en/products/lst-1503-vr-2-1/
Jeg havde tænkt mig at fræse en 4-5cm bred, måske 0.5cm dyb kanal.
Er der nogen, der har erfaring med lignende arbejde og eventuelle erfaringer?
Hvor kunne man leje sådan en maskine i Stockholmsområdet?

Tak på forhånd!
 
Du skulle naturligvis have lagt varmeslanger i trappen. Smelter både sne og is.
Selv med en vandkanal vil det fryse til is.
 
Det du søger hedder spårfräs findes på cramo bla. Ved jo ikke hvor du bor men de findes nok lidt overalt
 
  • Synes
Izze
  • Laddar…
D
Njae.....lyder snarere som et job for en motorkap eller en almindelig vinkelsliber med diamantklinge.

Eftersom du ikke skal save så dybt, så rækker det sandsynligvis med vinkelsliber og diamantklinge fra fx biltema.
 
  • Synes
kest
  • Laddar…
D
Har du et billede af, hvordan det ser ud, kan jeg hurtigt afgøre, hvad du har brug for.

Har tilbragt størstedelen af sommeren med at spore i granit, som en del af et større dræningsprojekt.
 
  • Synes
Izze og 1 anden
  • Laddar…
@Derbyboy svært at køre 2-3 parallelle spor med vinkelsliber så går sporfræser køre mod skinne bliver pænere synes jeg
 
  • Synes
Izze
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Har du et billede af, hvordan det ser ud, så kan jeg hurtigt afgøre, hvad du har brug for.

Har tilbragt størstedelen af sommeren med at spore i granit, som en del af et større dræningsprojekt.
Hej Derbyboy, tak for feedback og se vedhæftet foto. Er den ok?
Jeg tænkte mig renden cirka ved den sorte streg.
Bliver det ikke lidt svært at få jævn dybde og overflade med vinkelsliber?
 
  • Grå trappe med et markeret sort streg, mulig placering for en rille; spørgsmålet om brug af vinkelsliber er stillet i konteksten.
GoC GoC sagde:
Du skulle naturligvis have lagt varmeslynger i trappen. Smelter både sne og is.
Selv med en vandkanal så vil det fryse til is
Jo, har varme...men tænkte forsøge at lede så meget vand væk som muligt for at kunne slukke for varmen så hurtigt som muligt og spare nogle kWh :)

Selvfølgelig blev det lidt forkert bygget og på nedenstående foto kan man se, hvordan vandet løber fra afsatsen. Trappen er faktisk allerede tør, og jeg behøvede ikke at varme den mere...hvis ikke vandet fra afsatsen løb over.
 
  • Grå stentrappe med vandpytter på afsatsen, sne på jorden ved siden af trappen. Vandet løber fra afsatsen og har vådt de nederste trin.
Senest redigeret:
D
Jeg vette sjovt nok, om jeg havde givet mig i kast med at fræse en rende der, dels fordi du ikke kommer til at kunne nå hjørnet (altså ved trappetrinnet), og dels fordi du uanset vinkelsliber eller sporfræser vil skulle bil bort midterstykket (ved f.eks. brug af sporfræser).

Jeg har kun brugt sporfræser på beton, vel at mærke var det sådan noget overjævnligt hård beton, men granit er hårdere, meget hårdere.

Finder du en sporfræser med skiver til granit så måske...

Da jeg kørte granit, altså rigtig granit (bjerg) syntes jeg vinkelsliberen var meget føjelig, lavede lige, fine snit og det var ikke svært at regulere dybden.

Kan du ikke bøje pladen væk og tage dig til en stenhugger....
 
  • Synes
Izze
  • Laddar…
I Izze sagde:
Bliver det ikke lidt svært at få jævn dybde og overflade med vinkelsliber?
Du skal rigge med vinkeljern (45 grader) og brædder (til dybden), så du har noget at følge. Det skal vel kun være en halv centimeter dybt. Lidt svært måske at få stykkerne til at blive liggende, men skam den, der giver op, samt at du vil have svært ved trinnet. Måske gå lidt på siden af det.
 
  • Synes
Izze
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar sagde:
@Derbyboy svært at køre 2-3 parallelle spor med vinkelsliber så går sporfræser køre mod skinne bliver pænere synes jeg
Tak for feedback og fandt også sporfræsere med flere klinger som denne, så burde man slippe for at hakke væk "midterstykket"
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71LSvn+8wzL._SX425_.jpg

Et af problemerne er nok som Derbyboy er inde på hvordan man får det til ved trappetrinnet.
 
D Derbyboy sagde:
Du kan ikke bønde bort skiven og tage dig til en stenhugger....
Jeg ønsker at det var muligt, men den sidder nok meget fast med fæstemasse for sten....
 
D
I Izze sagde:
Tak for feedback og fandt også sporfresere med flere klinger som denne, da burde man slippe for at hakke bort "midterstykket"
.
Du vil få flere ”midterstykker” med den der maskine også. Skal du slippe midterstykkerne må du frese med en pindfres eller tilsvarende

Fordelen med sådan en sporfres er, at renden automatisk bliver lige og præcis lige så dyb.
 
  • Synes
Izze
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.