Jeg gætter også på trykimprægnerede træreglar direkte på betonpladen. Og/eller i væggene hvis du har kælder/suturæng. Det plejer dog at lugte surt/kattepiss og ikke som våd jord.

1 1Melina sagde:
Tak for svar. Spørgsmålet er, hvordan man skal lokalisere, hvor lugten kommer fra. Inden købet gik vi rundt med tilsynsmanden, og han sagde, at det kun var lidt jordfugtighedslugt i krybekælderen, der lugtede, og det kunne nemt løses med plastfoliemåtte og affugter. Jeg følte derimod en stærk lugt i huset, og efter to timer i huset følte jeg, at mit tøj lugtede, da jeg forlod huset..
Du syntes ikke, at det var en grund til at trække sig fra købet, når tøjet blev lugtsmittet?

DET for mig er en ret stor advarselsklokke. Visse huse kan lugte "indelukkede" eller have lugt på grund af gamle materialer, rygere, mados med mere. Den almindelige lugt smitter dog ekstremt sjældent af på tøj.

Mens mug og lignende tilsyneladende sætter sig hurtigt i tøj.

Ellers gælder vel rådene fra før. Se på ventilationen (FTX er ikke et magisk middel mod lugt). Skifte materialer. Lægge jordfolie. Og renovere og skifte overfladerne.

• Synes
StarkK og 1 anden
  • Laddar…
F Freiherren sagde:
Jeg gætter også på trykimprægnerede trælægter direkte på betonpladen. Og/eller i væggene hvis du har kælder/suterræn.
Det plejer dog at lugte surt/kattep** og ikke som våd jord.
Præcis. Jordkælder/jordlugt er jo typisk skimmel.

Jeg håber, det går fint, hvis jeg låner tråden lidt. Vi købte også et hus (førstegangskøbere), hvor vi desværre har problemer med lugten, tilsyneladende på grund af imprægneret træ.

Huset er bygget i 2 etaper; krybekælder 1980 (ca. 50m2) og forlængelse af huset 2011 på betonplade (50m2). I alt 100m2.

Vi har installeret en sorptionsaffugter for 2 måneder siden, men det har ikke hjulpet mærkbart med lugten. Jeg overvejer nu, om vi skal få skiftet remme, i det mindste på den ældre del af huset, men jeg undrer mig om det er nok? Det sikre ville vel være at, udover remskifte også skifte bjælkelaget i gulvet og installere et ventileret gulv. Men er der nogen, der har en idé om, hvilke beløb vi taler om, hvis vi gør dette i kun den ældre del af huset hhv. hele huset? Det kedelige ved dette er, at køkkenet ligger i den gamle del af huset, så hele det skal vel demonteres og flyttes under renoveringen uanset hvad vi vælger.

Det er sikkert forskelligt, men ventilationen i huset skal jo også være god. Jeg vil sige, at hvis huset "ånder" godt, så burde det holde.
Jeg malede alt i huset om og skiftede gulv, så jeg havde intet eksisterende, som lugten kunne sætte sig i, og det fungerer. Går folk ind i mit hus nu, lugter det ikke af noget.
Dog har jeg været væk i omkring en uge, så kan man tydeligt mærke lugten. Jeg vil gætte på, at det skyldes, at emhætten ikke kører, og at pax-ventilatorerne på toilettet ikke gør jobbet. Men lugten forsvinder, når jeg har været hjemme i et par timer og "arbejdet" huset ind.

Måske værd at prøve i stedet? Selvom det ikke er en billig løsning. Held og lykke.

V VetarN sagde:
Det er sikkert forskelligt men ventilationen i huset skal jo også være god. Ville sige at ånder huset godt så burde det holde.
Jeg malede om alt i huset og skiftede gulv så jeg havde ikke noget eksisterende som duften sætter sig i og det fungerer. Går folk ind i mit hus nu lugter det ingenting.
Dog har jeg været væk i cirka en uge så føles duften tydelig. Jeg vil gætte på at det skyldes at emhætten ikke går og paxventilatorerne i toilettet ikke gør arbejdet. Men duften forsvinder når jeg har været hjemme i cirka nogle timer og ”arbejdet” huset ind.

Måske værd at prøve i stedet? Godt nok ikke en billig løsning. Held og lykke.
Huset havde faktisk fået bemærkning om ventilationen, hvorfor vi lod installere 2 friskluftsventiler i den nyere husdel i efteråret.

Jeg tænkte at kontakte 2 - 3 firmaer for at få tilbud på skift af rem og også skift af bjælkelag, så må vi se hvad vi beslutter os for. Der var et andet medlem på forummet i går som gjorde mig opmærksom på at bjælkelaget sandsynligvis ikke er imprægneret, og sandsynligvis har han ret; jeg vil huske at remmene har mintgrøn farve mens undersiden af gulvet ikke har det.

Så tænker jeg lidt som du; vi bruger huset som sommerhus. Havde vi boet der på fuld tid ville det sikkert hjælpe med at varme op huset, lufte det oftere og så at sige imprægnere det med vores dufte.

En solcelledrevet ventilation er ikke så dyr og koster derefter intet i drift, alternativt hvis I har skorsten så sæt en "snurrende ventilator" på skorstenen.

V VetarN sagde:
Det er sikkert forskelligt, men ventilationen i huset skal jo også være god. Jeg ville sige, at hvis huset "ånder" godt, så burde det holde. Jeg malede alle rummene i huset og udskiftede gulvene, så jeg havde ikke noget eksisterende, som duften kunne sætte sig i, og det fungerer. Når folk går ind i mit hus nu, lugter det ikke af noget.

Dog har jeg været væk i cirka en uge, så føles duften tydelig. Jeg ville gætte på, at det skyldes, at emhætten ikke kører, og paxventilerne i toilettet ikke gør jobbet. Men duften forsvinder, når jeg har været hjemme i cirka nogle timer og ”arbejdet” ind i huset.

Måske værd at prøve alligevel? I og for sig ikke en meget billig foranstaltning. Held og lykke.
Hej! Undrer bare, om du har gjort noget mere ved lugten?

Vi havde problemer med lugten og besluttede os til sidst for at lave en større renovering, så vi lod gulvet skifte (dog ikke brædderne nederst, men isolering og overfladegulv), vi skiftede plasten i krybekælderen, vi drænerede altanen, malede husets indre, vi har fra tidligere Anticimex corroventa og har installeret 2 stk. udsugningsventiler. Huset var lugtfrit i ca. 2 måneder, men nu er lugten tilbage, ganske vist ikke lige så stærk som tidligere, men desværre definitivt der. Jeg overvejer, om det ikke kan være sådan, at isoleringen i taget er blevet duftpåvirket, og det nu er det, der lugter...? Hvad mere kan man gøre bortset fra at rive ned og lade bygge nyt? Måske en lugtundersøgelse af en slags for at forsøge at fastslå lugtkilden?

Hvad er det for hud
S StarkK sagde:
Hej! Undrer bare om du har gjort nogen flere foranstaltninger angående lugten?

Vi havde problemer med lugten og besluttede os til sidst at lave en større renovering, så vi lod skifte gulv (ikke brædderne nedenunder, men isolering og overfladegulv), vi skiftede plasten i krybekælderen, vi lod dræne altanen, malede om indersiden af huset, vi har siden tidligere Anticimex corroventa og har installeret 2 stk. udsugningsventiler. Huset var lugtfrit i ca. 2 måneder, men nu er lugten tilbage, ganske vist ikke lige så stærkt som tidligere, men desværre definitivt der. Jeg overvejer, om det ikke kan være sådan, at isoleringen i loftet er blevet lugtsmittet og at det nu er det, der lugter...? Hvad mere kan man gøre udover at rive ned og lade bygge nyt? Måske en lugtundersøgelse af en slags for at forsøge at fastslå lugtkilden?
hvad er det for hus, er det 70'erne? Så kan det være syllarna så du må skifte dem.

Ellers sørg for at have lidt træk i ventilationen. Det hjalp os.

V VetarN sagde:
Hvad er det for hud

hvad er det for hus, er det 70'erne? Så kan det være syllarna så må du skifte dem.

Ellers sørg for at have lidt træk i ventilationen. Det hjalp os
Begyndelsen af 80'erne. Havde dog ekspert på syllbyten for næsten 2 år siden, som konstaterede at syllarna var i god stand. Han troede lugten skyldtes, at der var opstået let skimmelsvamp på blindbunden, som igen havde smittet isoleringen. Og ganske rigtigt, når isoleringen var fjernet og lå i big bag på indkørslen - den lugtede stærkt! Vi røg så både krybekælder og indersiden af huset. Det hjalp i nogle dage...

Lugten forsvandt dog helt efter den store renovering i sommer, men begyndte at komme tilbage ca. 2 måneder efter, gradvist stigende.
V VetarN sagde:
Hvad er det for hud

hvad er det for hus, er det 70'erne? Så kan det være syllarna så må du skifte dem.

Ellers sørg for at have lidt træk i ventilationen. Det hjalp os

Sidste er jo at tjekke ventilationen. Jeg har mange, der har gjort lignende hos mine naboer og frem for alt har tætte vinduer, men glemt at huset har haft selvcirkulation. Få nogen til at tjekke luftstrømmene. Det er en billig løsning at lave lidt til- og fraluft eller tjekke det eksisterende system. Det løser måske ikke problemet, men mildner symptomerne og måske ”dit” problem dermed.

• Synes
StarkK
  • Laddar…
V VetarN sagde:
Sidste er jo at tjekke ventilationen. Jeg har mange, der har gjort lignende hos mine naboer og frem for alt har tætte vinduer, men glemmer at huset har haft selvtræk. Tag en ind, der tjekker luftstrømmene. Det er en billig løsning at lave lidt til- og fraluft eller tjekke det eksisterende system. Det løser muligvis ikke problemet, men mildner symptomerne og måske dermed "dit" problem.
Tak, jeg skal tjekke det. Præcis som for dig, nu da vi var i huset i weekenden, tændte op, varmede op til stuetemperatur osv. - det blev klart bedre. Ikke lugtfrit, men bedre og slet ikke sammenligneligt med, hvordan det var før den store reparation.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.