Altvidende
· Västra götaland
· 10 938 indlæg
Fugt lugter ikke af noget.
Der er dog andre ting, der kan lugte i et fugtigt krybekælder, skimmelsvamp er en ting. Der kan være jordbakterier (i jorden under huset) som lugter, men det plejer ikke at være så farligt, så længe man ikke roder rundt og tilfører ilt til dem. Du kan også have trykimprægneret træ i fundamentet, og endelig kan der være træ, der er malet med en eller anden ildelugtende maling.
I mit tilfælde med et hus bygget i 1973 var hele det blinde lag malet med cuprinol, som i kombination med fugt giver en rigtig ubehagelig kemisk lugt. Jeg måtte fjerne hele det blinde lag og isoleringen i gulvet for at slippe af med det værste. Der sidder dog stadig lidt i vægisoleringen. Efter nogle år med en affugter, der blæser luften ud af fundamentet, var lugten i huset væk...
Der er dog andre ting, der kan lugte i et fugtigt krybekælder, skimmelsvamp er en ting. Der kan være jordbakterier (i jorden under huset) som lugter, men det plejer ikke at være så farligt, så længe man ikke roder rundt og tilfører ilt til dem. Du kan også have trykimprægneret træ i fundamentet, og endelig kan der være træ, der er malet med en eller anden ildelugtende maling.
I mit tilfælde med et hus bygget i 1973 var hele det blinde lag malet med cuprinol, som i kombination med fugt giver en rigtig ubehagelig kemisk lugt. Jeg måtte fjerne hele det blinde lag og isoleringen i gulvet for at slippe af med det værste. Der sidder dog stadig lidt i vægisoleringen. Efter nogle år med en affugter, der blæser luften ud af fundamentet, var lugten i huset væk...
Tak for svaret. Spørgsmålet er, hvordan man skal finde ud af, hvor lugten kommer fra. Før købet gik vi rundt med synsmanden, og han sagde, at det kun var lidt jordfugtighedslugt i krybekælderen, som lugtede og let kunne afhjælpes med plastfolielag og affugter. Jeg derimod mærkede en stærk lugt i huset, og efter to timer i huset følte jeg, at mit tøj lugtede, da jeg forlod huset.
Hvad bør man starte med ved overtagelsen? Hvilken ekspert skal man ringe til? Synsmanden sagde, at han ikke mærkede nogen lugt i huset, men jeg er bombesikker på, at jeg gjorde det, da jeg kender den lugt fra sommerhuset på landet.
Hvad bør man starte med ved overtagelsen? Hvilken ekspert skal man ringe til? Synsmanden sagde, at han ikke mærkede nogen lugt i huset, men jeg er bombesikker på, at jeg gjorde det, da jeg kender den lugt fra sommerhuset på landet.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 938 indlæg
Har I allerede købt kåken?
Hvad er det for en slags lugt, du mærkede?
Hvad er det for en slags lugt, du mærkede?
Ja, vi har købt huset.
jeg er ingen ekspert men lugten jeg følte er præcis den samme som lugten vi har i sommerhuset på landet. Det er som fugt/skimmel/kvalm lugt. Svært at beskrive. Har ingen anelse om hvordan jeg skal lokalisere og afhjælpe lugten. De har selvtræk i huset, og jeg overvejer om lugten forsvinder, hvis vi installerer et FTX ventilationssystem. Vil virkelig ikke flytte ind, hvis lugten ikke forsvinder. Har adgang om 2,5 måneder.
jeg er ingen ekspert men lugten jeg følte er præcis den samme som lugten vi har i sommerhuset på landet. Det er som fugt/skimmel/kvalm lugt. Svært at beskrive. Har ingen anelse om hvordan jeg skal lokalisere og afhjælpe lugten. De har selvtræk i huset, og jeg overvejer om lugten forsvinder, hvis vi installerer et FTX ventilationssystem. Vil virkelig ikke flytte ind, hvis lugten ikke forsvinder. Har adgang om 2,5 måneder.
Der findes mange måder at fikse skimmel/lukket lugt på. Det handler om hvor mange penge man vil bruge.
1. Ser det ud til at være skimmel ved kanterne?
2. Er pudsen sluppet nogle steder i kælderen?
3. Er der noget andet materiale i kælderen?
Hvis ja, så kan det være nødvendigt at drænere om?
Hvis ikke, så synes jeg, det virker som om, luften ikke cirkulerer godt.
Der findes som sagt flere forskellige løsninger. En var som du nævnte FTX.
En anden kan være ventilerende gulve og vægge som fx japes Ventgulv.
Såfremt det er skimmel eller lignende, så ville jeg rådføre mig med et firma, der arbejder med skimmel som JAPE. De har jo 100tals forskellige produkter til sådan noget.
Er der ting på kældergulvet?
Hvis ja, så kan det være det, der lugter.
Men jeg er enig i, at det kan være godt at forsøge at fikse sådanne ting, inden man flytter ind. Ellers kan det let blive, at det aldrig bliver gjort.
1. Ser det ud til at være skimmel ved kanterne?
2. Er pudsen sluppet nogle steder i kælderen?
3. Er der noget andet materiale i kælderen?
Hvis ja, så kan det være nødvendigt at drænere om?
Hvis ikke, så synes jeg, det virker som om, luften ikke cirkulerer godt.
Der findes som sagt flere forskellige løsninger. En var som du nævnte FTX.
En anden kan være ventilerende gulve og vægge som fx japes Ventgulv.
Såfremt det er skimmel eller lignende, så ville jeg rådføre mig med et firma, der arbejder med skimmel som JAPE. De har jo 100tals forskellige produkter til sådan noget.
Er der ting på kældergulvet?
Hvis ja, så kan det være det, der lugter.
Men jeg er enig i, at det kan være godt at forsøge at fikse sådanne ting, inden man flytter ind. Ellers kan det let blive, at det aldrig bliver gjort.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 938 indlæg
Findes der mange friskluftsventiler? Er det naturlig ventilation, og huset er relativt tæt, så kan mangel på friskluft gøre at der trækkes luft via grunden, hvilket kan gøre at det lugter mere end nødvendigt...1 1Melina sagde:Ja, vi har købt huset.
jeg er ingen ekspert men lugten jeg følte er præcis samme som lugten vi har i sommerhuset på landet. Det er som fugt/skimmel/kvalm lugt. Svært og beskrive. Har ingen anelse hvordan jeg skal lokalisere og udbedre lugten. De har naturlig ventilation i huset og jeg overvejer om lugten forsvinder hvis vi installerer et FTX ventilationssystem. Vil virkelig ikke flytte ind hvis lugten ikke forsvinder. Har adgang om 2,5 måneder.
Var I nede i grunden og kiggede inden købet? Findes der nogle billeder derfra?
FTX er jo en løsning på ventilation, og det er jo klart at hvis man øger luftskiftet i alle rum så bliver lugten mindre, men på den anden side er problemet jo stadig der..
Tak for svarene! 
Ja, vi var nede i grunden. Det lugtede lidt af jord ifølge synsmanden, men ifølge ham var der ingen fare, så længe man havde koldt. Derimod var lugen til krybekælderen ikke tilstrækkeligt tæt. Overvejer at lægge en plastfoliemåtte og en affugter samt tætne lugen bedre.
Tog også kontakt med grundejerforeningen, og de fortalte, at de fleste har haft problemer med imprægneret træ i bjælkelaget, altså den ramme, der lægges oven på husgrunden. Det imprægnerede træ i bjælkelaget afgiver en svag gas, som igen giver kælderlugt/fugtighedslugt. Så løsningen på problemet, som mange husejere har taget, er at erstatte det imprægnerede træ med nye friske træregler i bjælkelaget.
Spørgsmålet er, om vi kan spare omkostninger ved at rive alt ned selv og derefter betale entreprenører for at tilføje nye træregler. Vi er dog uerfarne på området, men nedrivning burde vel alle klare?
Ja, vi var nede i grunden. Det lugtede lidt af jord ifølge synsmanden, men ifølge ham var der ingen fare, så længe man havde koldt. Derimod var lugen til krybekælderen ikke tilstrækkeligt tæt. Overvejer at lægge en plastfoliemåtte og en affugter samt tætne lugen bedre.
Tog også kontakt med grundejerforeningen, og de fortalte, at de fleste har haft problemer med imprægneret træ i bjælkelaget, altså den ramme, der lægges oven på husgrunden. Det imprægnerede træ i bjælkelaget afgiver en svag gas, som igen giver kælderlugt/fugtighedslugt. Så løsningen på problemet, som mange husejere har taget, er at erstatte det imprægnerede træ med nye friske træregler i bjælkelaget.
Spørgsmålet er, om vi kan spare omkostninger ved at rive alt ned selv og derefter betale entreprenører for at tilføje nye træregler. Vi er dog uerfarne på området, men nedrivning burde vel alle klare?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 938 indlæg
Ok, der er altså flere huse, der er ens? Så er første skridt at tale med dem.
Hvis der er trykimprægneret træ i bjælkelaget, er det ofte soklen, hvilket er et ret stort projekt at udskifte.
Om lemmen er tæt eller ej, er nok irrelevant i denne sammenhæng, medmindre det lugter mere i rummet, hvor den er...
At lægge plast og sætte en affugter ind er jo aldrig en dårlig idé, men det bedste er at starte med at logge temperatur og fugtighed, så I ved, hvilken type indsats der giver mest effekt for pengene...
Var det "jeres" inspektør, eller betalte sælgeren for den?
Hvis der er trykimprægneret træ i bjælkelaget, er det ofte soklen, hvilket er et ret stort projekt at udskifte.
Om lemmen er tæt eller ej, er nok irrelevant i denne sammenhæng, medmindre det lugter mere i rummet, hvor den er...
At lægge plast og sætte en affugter ind er jo aldrig en dårlig idé, men det bedste er at starte med at logge temperatur og fugtighed, så I ved, hvilken type indsats der giver mest effekt for pengene...
Var det "jeres" inspektør, eller betalte sælgeren for den?
Sælgerens, føltes som om han viftede bort og forklarede alt, jeg spurgte om. Han sagde, at han ikke kunne lugte fugt i huset, samtidig med at jeg var bombesikker på, at jeg kunne genkende det.
For nok tage og kigge på en fugtmåler, burde nok starte med det.
For nok tage og kigge på en fugtmåler, burde nok starte med det.
om det er imprægnerede baner er der stor risiko for, at det er dem, der er skurken i dramaet. har det problem i min entré som er bygget omtrent samme tidsperiode som dit hus. hvis det er som du siger, at der er flere naboer, der har haft lignende problemer og at de har skiftet banerne, så er det nok det, du må regne med at gøre også. tag kontakt med naboerne, spørg hvordan de gjorde og hvad det kostede og om de kan anbefale nogen firma.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 938 indlæg
Jeg antager, at I ikke lavede en egen inspektion?1 1Melina sagde:
Der findes ikke noget, der hedder "fugtlugt", du må finde ud af, hvad der lugter, da problemerne har forskellige løsninger.
Hej,
købte hus for 3 år siden cirka, og vi havde en klassisk 70'er-fugtlugt i huset. Vi malede hele huset indvendigt og skiftede gulv. Så installerede vi en sådan affugter i krybekælderen. Vi satte en masse indblæsning og udsugningsluft op, da huset var efterisoleret. Nu er der godt træk i huset, og lugten er væk. Jeg bemærker dog, når jeg er væk en lang weekend, at lugten kommer tilbage. Men jeg tænker, det skyldes, at jeg ikke bruger komfuret, og at badeværelsesdørene er mere lukkede. Så det går absolut.
købte hus for 3 år siden cirka, og vi havde en klassisk 70'er-fugtlugt i huset. Vi malede hele huset indvendigt og skiftede gulv. Så installerede vi en sådan affugter i krybekælderen. Vi satte en masse indblæsning og udsugningsluft op, da huset var efterisoleret. Nu er der godt træk i huset, og lugten er væk. Jeg bemærker dog, når jeg er væk en lang weekend, at lugten kommer tilbage. Men jeg tænker, det skyldes, at jeg ikke bruger komfuret, og at badeværelsesdørene er mere lukkede. Så det går absolut.
I 1987 blev Pentaklorfenol forbudt i trykt træ. Ved nedbrydning i fugt danner det Pentakloranisol, som anses at lugte "muggen" og er påtrængende.
Huse fra 70'erne med syld af fugtig betonplade kan have/få dette problem.
//Not. Dagens trykte træ i de lavere klasser har kun kobbersalte som aktiv substans, men forestillingen om, at det er farligt indendørs, lever stadig. Det er dog selvfølgelig unødvendigt.
Huse fra 70'erne med syld af fugtig betonplade kan have/få dette problem.
//Not. Dagens trykte træ i de lavere klasser har kun kobbersalte som aktiv substans, men forestillingen om, at det er farligt indendørs, lever stadig. Det er dog selvfølgelig unødvendigt.