prototypen sagde:
Marre, du har fået mange forskellige løsninger, men jeg synes din oprindelige idé er meget god. 10 mm føles lidt unødvendigt tykt, men med tyndere plade risikerer man, at pladen "kalver" og stiller større krav til skruingen (tættere), da det er træværket, der holder styr på pladen. Rådfør dig med nabofirmaet, som har erfaring med stål.

Beregn vægten, så du har en håndterbar vægt.

At lægge stålet UNDER træbjælken forudsætter, at man kan lægge stål også ovenpå bjælken og forbinde disse med noget og skrue stålet fast i træbjælken, så den fungerer som liv er næsten umuligt.
Selvfølgelig gør stålet mest gavn under og ovenpå, men det må blive bedre end to fladjern oven på hinanden.

Hvis man vil være snedig, sætter man en grov stang foroven og forneden forenet med en tyndere plade (livet).
Kravet er jo lidt svejsning, men kan være enklere, da stænger fås i lange længder.

Protte
Tror du, at der kan blive problemer med stål mod træ, hvad angår fugt og spændinger...de opfører sig forskelligt!?

At lime stål mod træ kan vel være lidt tvivlsomt, jeg ville bare skrue, rimelig mange skruer i enderne af stålet hvor belastningen bliver størst.

Du kan lime, det skader aldrig men stol ikke på det 100 %.

Protte

• Synes
Marre666
  • Laddar…
Iibland begynder man altså at undre sig.

Prottte har ret i, at du skal have stål i overkant og forankre dette med dit liv, for at plade i underkant skal have nogen virkning. Lidt for meget arbejde for at få det til at virke som en IPE,

Hvordan kan man overhovedet skrive, at en 200x10x4500 skal ligge i underkant i stedet for på siden? Plejer I at lægge bærende bjælker på pladen?

Men at bare skrue pladen i enderne af reglen er også skørt, hvordan bliver reglen så afstivet? At pladen skulle blive svækket af for mange huller er sandt, men der skal altså en pokkers masse huller til i sådanne tilfælde.
Skru pladen cc500 med franske 8-10mm, så bliver det godt.
Alternativt byt ud med limträ (Findes dimensioneringshjælp på svenskträ) eller en IPE 200 / HEA180.

Dit eget alternativ virker mest smidigt synes jeg.

Senest redigeret:
smedbror sagde:
Iibland begynder man altså at undre sig.

Prottte har ret i, at du skal have stål for oven og forankre dette med dit liv, for at plade i underkant skal have nogen virkning. Lidt for meget arbejde for at få det til at fungere som en IPE.

Hvad menes med "forankre med dit liv" :), i højde med den eksisterende bjælke måske?

Liv kaldes mellemdelen på en IPE eller HEA bjælke. Livet tilfører meget lidt til bøjningsmodstanden, men er nødvendigt for at holde orden på den øvre og nedre del af bjælken. Uden liv bliver det kun til to pladejern.

Forslaget med stål ovenpå og under forudsætter, at stålet kan fastgøres til træbjælken, men det er ikke muligt i praksis, der er meget små bevægelser og meget høje kræfter.

Som du har tænkt, er det spild af stål, for stålet på halve højden tilfører intet, men er nødvendigt som "liv".

Nu er det praktisk at køre med 10 mm tykt stål hele vejen, det koster mere at håndtere forskellige tykkelser.

Protte

Man lærer at skrue tæt for at pladen på kanten ikke skal kalve, jeg ville have valgt en slags færdig stålbjælke, sandsynligvis en Upe160, afhængigt af belastningen, som skrues med livet mod det eksisterende træ.

Føles spontant som om der skal store belastninger til, før en 10 mm stålplade, der er skruet og limet, begynder at bøje, teoretisk set i hvert fald :)

Desuden vejer denne plade jo "kun" 70 kilo sammenlignet med en bjælke, der vejer et par hundrede kilo...

Begynder at blive lidt tøvende nu, alle siger forskellige ting :O

Ifølge kollegaen og limeksperten hos Sikabond bør dette holde uden problemer og blive stumt, men ingen af dem er jo nogle eksperter præcis...

En bjælke af passende dimensioner er ikke tungere, når den har tyndere gods.

Får tjekke dette, har du et tip til dimension, og skal jeg lægge livet mod træbjælken og skrue fast eller sætte den under som sædvanligt?

Har ingen idé om dimension afhænger af hvilken last den skal tage, men jeg ville lægge den ved siden af, så du får fuld lofthøjde.

Upe160 vejer 17 kg per meter. Alene klarer den ikke dit bjælkelag, men sammen med det bef, så bliver det fint. Sæt bagside (liv) mod og kør cc400-500 med fornuftig skrue.

Tilføjede et billede, tegnede en H/I-bjælke, men mener en Upe160-bjælke :)

Er lidt træt i hovedet og vil dobbeltjekke med jer først om det er sådan her, I mener!?

Kiggede lidt på dimensioner på UPE160, den fandtes kun i 100 mm bredde passer mine 90 mm, så differerer det 10 mm ved siden af træbjælken...hvordan løser man dette, så det bliver holdbart?

Håndtegning af en træbjælke og en stålbjælke side om side, med pile og notater om justering til en UPE160 bjælke. Håndtegning af en træbjælke og en stålbjælke side om side, med pile og notater om justering til en UPE160 bjælke.

Læg u-bjælken ved siden af eksisterende træ med livet mod træet.

• Synes
Pielstick
  • Laddar…
smurfen72 sagde:
Læg u balken ved siden af eksisterende træ med livet mod træet.
Men kan jeg ikke lige så godt køre med stålplade da, eller gør U'et at den bliver meget stærkere end en almindelig flad stålplade....undskyld for alle spørgsmålene, men har brug for at være helt sikker inden jeg går i gang samt at jeg har fået en omgang "Tröghetius Dummus" i dag 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.