Hej
Er der nogen, der ved om der findes et smart system eller en god måde at forstærke gulvstrøer, der er blevet urjackade for afløbsrør? Rørene skal blive, men jeg vil have en smidig "bro" over urjackningen, så holdbarheden bliver højere. Jeg har overvejet at fræse ur reglen og skrue et fladjern eller lignende fast. Er der nogen, der ved en god måde?
/Thomas
Er der nogen, der ved om der findes et smart system eller en god måde at forstærke gulvstrøer, der er blevet urjackade for afløbsrør? Rørene skal blive, men jeg vil have en smidig "bro" over urjackningen, så holdbarheden bliver højere. Jeg har overvejet at fræse ur reglen og skrue et fladjern eller lignende fast. Er der nogen, der ved en god måde?
/Thomas
Ja, det er udskåret. Er det ikke vidunderligt? Gulvet er en præfabrikeret historie med strøer af spån cc 40, som er limet mellem 19 mm spån. Dette har VVS'eren så derefter savet op og gået løs med bajonetsav og slegge. Jeg er i gang med at forstærke med "rigtige strøer", men nogle steder må det nok være udskåret. På disse vil jeg lægge en bro over udskæringen, så det bliver mere lig et hul i strøen rent styrkemæssigt. Det drejer sig om et gulv på overetagen. Gulvsektionen hviler på ydervæggen samt to indvendige vægge med ca. 3 meters spændvidde mellem hver indvendig væg.
Nogle tips?
/Thomas
Nogle tips?
/Thomas
En ordentlig stykke konstruktionskrydsfiner på hver side af den "ødelagte" gulvregel måske. Med ca. 20 mm tyk krydsfiner p.b.s burde bæreevnen blive næsten den samme som hvis der var et hul i reglen i stedet.
Men hvor lange krydsfinerstykker du skal have, og hvordan de bedst fastgøres, tør jeg ikke anvise ...
Men hvor lange krydsfinerstykker du skal have, og hvordan de bedst fastgøres, tør jeg ikke anvise ...
Et tip: Lad ikke røris komme ind igen! -
Eftersom rören skal være tilbage, kunne du gøre som Mikael_L foreslår, men det kræver, at der er plads ovenfor rørene. Du bliver så nødt til at skære rørene og lave hul i krydsfineret og sætte rørene ind og samle tingene sammen igen.
Er det en eller flere regler der berøres? Dimension?
En enklere måde at gøre det på er som du selv har foreslået med vinkeljern. Ville selv ikke fræse dem ind. (Forstår ikke helt hvordan du har tænkt) Tror at det kan krænke regelens styrke. Føles som den "udhules" yderligere.
Eftersom rören skal være tilbage, kunne du gøre som Mikael_L foreslår, men det kræver, at der er plads ovenfor rørene. Du bliver så nødt til at skære rørene og lave hul i krydsfineret og sætte rørene ind og samle tingene sammen igen.
Er det en eller flere regler der berøres? Dimension?
En enklere måde at gøre det på er som du selv har foreslået med vinkeljern. Ville selv ikke fræse dem ind. (Forstår ikke helt hvordan du har tænkt) Tror at det kan krænke regelens styrke. Føles som den "udhules" yderligere.
Jeg tænkte nok mest at lægge en krydsfinerplade med et U-formet hul modsat retning (nedad?).
Men dette går selvfølgelig ikke, hvis røret ligger i overkant eller underkant, men kun hvis røret ligger et sted i midtregionen.
Et fladjern i OK hjælper nok ret dårligt. For i OK er det trykkræfter, og fladjernet bøjer sig meget let i den svage retning.
Men et vinkeljern (eller to, et på hver side) burde derimod gøre gavn selv i overkant.
Men dette går selvfølgelig ikke, hvis røret ligger i overkant eller underkant, men kun hvis røret ligger et sted i midtregionen.
Et fladjern i OK hjælper nok ret dårligt. For i OK er det trykkræfter, og fladjernet bøjer sig meget let i den svage retning.
Men et vinkeljern (eller to, et på hver side) burde derimod gøre gavn selv i overkant.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 indlæg
Hvis du er medlem på träguiden, findes der eksempler på, hvordan man gør. Hvis udskæringen er et u med åbning opad, anbefales en skrueslået 22mm spånplade som trykflange i overkanten og en 19mm K-plywood skrues eller sømmes under udskæringen. 25mm konstruktionsvirke fungerer også fint i stedet for plywood.
www.traguiden.se Det koster intet at blive medlem, der findes meget nyttigt.
www.traguiden.se Det koster intet at blive medlem, der findes meget nyttigt.
Klik her for at svare