Er i gang med at fixe et loftsdæk i et gammelt torp. I et kammer med lavt til loftet og dårlig isolering i loftsdækket har jeg taget gulvet ned fra loftet, renset isoleringen ud (hovedsageligt blade og havre samt muselort - isoleringen lavet efteråret 1890) og derefter taget loftsbrædderne i kammeret ned (håndsavede brædder, cirka 30-25 cm brede, sandsynligvis 200+ år gamle, snoede men helt ok i 100 år til).
Randbetingelser: rummet er 270 cm x 470 cm. To langsgående loftsbjælker, cirka cc 90. Både loftet i kammeret og gulvet på loftet er lidt svajende. Bjælkerne er underdimensionerede. Se billede (taget fra kammeret og op mod loftet, med indvendigt loft og loftsgulvbrædder fjernet):
Tænkte benytte lejligheden til at lave to-tre forbedringer:
1. Øge isoleringshøjden. De eksisterende bjælker er 5 tommer høje og sidder cirka cc 90 cm. Jeg tænkte at lægge 2 tommer på, så det bliver 170 mm. I stedet for havre, blade og muselort tænkte jeg at isolere med linnedisolering.
2. Forhøje ståhøjden i kammeret med et par centimeter, til lidt over 180 cm.
3. Øge stabiliteten på loftsgulvet.
Dette tænkte jeg at gøre ved simpelthen at skrue (og eventuelt lime) nye bjælker parallelt med de gamle. Det er et meget gammelt hus; kammeret er sandsynligvis fra tidligt 1700-tal (og oprindeligt sandsynligvis et kornlager/spisekammer, inden det blev et kammer i 1800-tallet) og jeg vil derfor ikke ændre rummets karakter eller udskifte mere end nødvendigt. Derfor fastholde den lave lofthøjde og de gamle bjælker; ellers ville det jo være nemmest, hurtigst og konstruktionsmæssigt bedst at bare erstatte bjælkerne med tre nye bjælker og hæve dem et par decimeter.
Jeg har tænkt mig at med donkraft løfte de eksisterende bjælker på midten med 2-4 cm (hvad der nu går) og skrue de nye bjælker fast og dermed få en forspændt konstruktion, hvor de gamle bjælker løftes af de nye, fastskruede. Der er nu to alternativer:
1) 2x7 bjælker skrues i siden af hver eksisterende 5-tommer bjælke, så de nye bjælker stikker op 2 tommer over eksisterende bjælke. Så øges isoleringsrummet med 2 tommer. Gulvbrædderne på loftet får dermed en mindre anlægsflade. Denne løsning foreslås af de tømrere/snedkere jeg har hyret til andre opgaver med huset.
2) En 2x7 lægges oven på hver eksisterende bjælke på fladen og skrues ovenfra. Bliver lidt mere arbejde at få placeret og måske lidt sværere med isoleringen. Men større anlægsflade for loftbrædderne. Denne løsning foreslås af regionens bygningsplejeekspert som jeg har konsulteret.
Spørgsmål:
1) Hvilken af ovenstående løsninger giver størst stabilitet?
2) Hvilken af løsningerne kan bedst holde forspændingen og forhøjningen af lofthøjden?
3) Der bliver jo en form for vridmomenter på de eksisterende bjælker med løsning 1 ovenfor. Jo højere belastning på loftsgulvet, desto højere vridmoment. Men er momentet overhovedet særlig stort? Loftsgulvbrædderne hviler og er fastgjort i hver ende.
4) Findes der en anden, bedre løsning på det jeg ønsker at opnå (uden at fjerne de eksisterende bjælker).
Skru ned Platten ovenpå giver ikke så meget. Spændviden er altså 4,70? Egentlig er 2x9" ikke engang godt nok med så lang spændvidde. Men hvis du kan leve med lidt raslende gulv, så vælg alternativ 1. Sæt en ekstra 2x7" mellem de eksisterende også. På den måde får du kun 45cm spændvidde på gulvbrædderne på loftet!
Hvis vinden ikke skal bruges, bør en solid bjælke, typ 6x8", kunne lægges på tværs midt over de eksisterende bjælker og skrues sammen. Tværbjælken hviler/fæstes i langvæggene.
Sådan er det i min egen og naboens skånelænge/torp, hvor vindene fungerede som kornmagasin. (Hvilket kunne forklare, hvorfor "isoleringen" bestod af havre.)
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.