Hej,

Jeg har en ældre L-formet trappe, der har gyngede nederste trin siden jeg flyttede ind i huset. Nu er det på høje tid at gøre noget ved det, da et trappetrin er gået i stykker, og flere synes at være i risikozonen.

Trappetrinene består af flere stykker, og stykket længst fremme støttes i forkanten af det underliggende stødtrin (og det bageste stykke ser ud til at være sømmet i det bagvedliggende stødtrin, så det får vel lidt støtte derfra).

Dog "bøjer" stykkerne mod hinanden (som en tagrende, overdrevet, se rød markering nedenfor), og et kileformet stykke er delvist revnet (orange markering):

En L-formet trappe med trætrin, hvor nederste trin er markeret med røde og orange linjer, indikerer svaghed og beskadigelse.

Jeg vil forstærke dette. Rummet under trappen er et lille skab, der bruges som opbevaring, så æstetikken nedenunder er ikke prioriteret...

Kan man forestille sig, at man kiler noget ind mellem vangen og trappetrinet? Eller trækker en ekstra regel i vangen for at give flat støtte?

Under en trappe ses usikrede trin med sprækkede trædele og skygge.

Er det en idé at sætte en hel plade under hvert trappetrin (og have en regel i vangen under denne) for at jævne trykket når man træder midt på trinet?

Trappeunderlag med brudt træ; synlige understøttende elementer og revner i trin. Visning fra et trappekammer eller lille opbevaringsrum.

Lim synes ikke at blive opmuntret, når jeg læser andre trådtrapper, på grund af risiko for knirken i fremtiden (selvom det allerede knirker..) Men hvordan forbinder jeg så bedst trappetrinene mod sådan en plade nedefra? Er det bedre at skrue pladen op nedefra mod trinnene? Jeg vil jo heller ikke have, at der bliver en lille revne, så trinet slår mod pladen.

Vinkeljern for at fastgøre pladen til stødtrinene foran og bagved?

Alle råd modtages med tak!

Det blev et klodsmajor af 15 mm krydsfiner som forstærkning af både stød- og trinstykker, med diverse reglar skruet i bl.a. i vangstykkerne for at støtte de nye plader. Blev helt ok. Svaj væk, mindre eller ingen knirken, så får vi se, hvordan det holder over tid.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.