Har lige begyndt at fjerne en væg, der "støtter" en tagbjælke. Det er lidt svært at beskrive, men jeg har et "loft", der spænder 5100 mm, og som har haft en væg, der var ret "skrøbelig" under. Nu har jeg lagt isolering og lagt gulvspånplader, stillet en trappe i den ene ende. Tidligere var der kun gulvbjælker og undertag i form af nogle plader. I forbindelse med det blev en gammel skorsten fjernet, som næppe holdt sammen. Hvordan som helst, nu er tanken at forsøge at forstærke den gulvbjælke, der tidligere var indlejret i skorstenen. Spørgsmålet er, om man kunne "forstærke" ved at pålægge 2"4" mellem den nye 2"6", der nu spænder 5100, og den gamle bjælke, der sidder lidt over en meter ovenfor. Lægger nogle billeder op for at se, om nogen forstår, hvad jeg mener.
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Hej!
Om man ikke kender til konstruktionsteknik og ved, hvordan kræfterne fordeler sig, er mit råd. Bed en konstruktør om at lægge en tusindlap på en skitse med dimensioner.
Om man ikke kender til konstruktionsteknik og ved, hvordan kræfterne fordeler sig, er mit råd. Bed en konstruktør om at lægge en tusindlap på en skitse med dimensioner.
Hvis man skal tage op vertikale belastninger er lodrette regler ret gode....larsbj sagde:
Spærrets midterstolpe (midt i billedet på det første billede) ser ud til at have brug for en lodret støtte under sig. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lave en solid stolpe her, som både kan bære gulvbjælkelaget (hvor trappen fører til) og yderligere en meter op støtte spæret midt på?
Eller var tanken at fjerne hele væggen på stueetagen?
Ja præcis. Du forstår præcis rigtigt. Jeg havde næsten turdet håbe på at fjerne væggen helt. Den var så skrøbelig, så det er tvivlsomt hvor meget nytte den har gjort, men nu når skorstenspiben er væk så tænkte jeg, at jeg må forstærke hele konstruktionen. Skorstenspiben stod i den ende/hjørne (sidste billede) omtrent hvor trappen begynder.MathiasS sagde:Hvis man skal tage vertikale laster er lodrette reglar ret gode....
Tagstolens midterstolpe (midten på billedet i første billede) ser ud til at have brug for en lodret støtte under sig. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lave en solid stolpe her, der både kan bære gulvbjælkelaget (hvor trappen leder) og yderligere en meter op støtte tagstolen midt på?
Udgangspunktet var, at TS ikke ønskede en søjle i rummet nedenunder, men i stedet at føre belastningen over til ydervæggene, og der gør lodrette søjler næsten ingen nytte uden at et gitterværk er nødvendigt.MathiasS sagde:Hvis man skal håndtere vertikale belastninger, er lodrette regler ret gode....
Tagstolens midterstolpe (midterst i billedet på det første billede) ser ud til at have brug for en lodret støtte under sig. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lave en solid søjle her, der både kan bære gulvbjælkelaget (hvor trappen fører) og yderligere en meter op støtte tagstolen midt på?
F.eks. sådan her

d^_^bseniorkonsult sagde:
Seniorkonsul.t Jeg kan vel PM:e dig, hvis jeg har brug for flere tips af den karakter, Ikke? Takker
Ja ja va sjovt. Det var noget lignende som jeg måske troede. Bliver det ligesom at man fordeler lasten mod "enderne"?larsbj sagde:
Kan man bruge 2"4" og sømplader eller fungerer det med at bare overlappe og bruge franske skruer eller M10 skruer og møtrikker gennemgående.
Eller skal der være dobbelte skråstivere på hver side af bjælken?
Den gamle midterstolpe er ligesom bare fastkilet med tappen i nederste ende og ligesom oppe i mønningstokken (hedder det sådan).
2´´4´´ og sømplader vil fungere godt, tag en 2´´8´´ til den stående i midten, da den får dobbelt last sammenlignet med de øvrige stående, de skrå bliver trækstænger og holder med 2´´4´´.husbonden sagde:Ja ja, hvor sjovt. Det var noget lignende, som jeg eventuelt troede. Bliver det sådan, at man fordeler lasten ud mod "enderne"?
Kan man bruge 2"4" og sømplader, eller fungerer det med bare at overlappe og bruge fransk skrue eller M10 skrue og møtrik gennemgående.
Eller skal der være dobbelte skråstivere på hver sin side af bjælken?
Den gamle midterstolpe er ligesom bare fastklemt med tap i nedenden og på samme måde oppe i tagryggen (hedder det sådan)
De "køber" jeg med krog og hår. Direct. Og dette koster (formoder jeg) ikke "nogen 1000-lap..."larsbj sagde:
Super tak larsbj
finde billede før skorsten revs bif
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
husbonden; Latterlig og uvidende kommentar. Hvad jeg mener er, at når man ikke kender belastninger og konstruktion, så er der ting, som man ikke skal gætte på og rode med selv som amatør. Ligesom når det gælder el. Det handler om sikkerhed. For øvrigt er dette arbejde byggetilladelsespligtigt med høje sanktionsgebyrer, hvis man omgår loven. Men du som besserwisser reparerer vel dine tænder selv efter konsultation på nettet.
Klik her for at svare