Har lige begyndt at fjerne en væg, der "støtter" en tagbjælke. Det er lidt svært at beskrive, men jeg har et "loft", der spænder 5100 mm, og som har haft en væg, der var ret "skrøbelig" under. Nu har jeg lagt isolering og lagt gulvspånplader, stillet en trappe i den ene ende. Tidligere var der kun gulvbjælker og undertag i form af nogle plader. I forbindelse med det blev en gammel skorsten fjernet, som næppe holdt sammen. Hvordan som helst, nu er tanken at forsøge at forstærke den gulvbjælke, der tidligere var indlejret i skorstenen. Spørgsmålet er, om man kunne "forstærke" ved at pålægge 2"4" mellem den nye 2"6", der nu spænder 5100, og den gamle bjælke, der sidder lidt over en meter ovenfor. Lægger nogle billeder op for at se, om nogen forstår, hvad jeg mener.

• Loftet viser en ufærdig konstruktion med træbjælker, en trappe og et vindue i baggrunden. Arbejdet med forstærkning af strukturen er i gang.
  • Loftkonstruktion med udsigt til åbent rum og træbjælker, trap ved siden. Lysbelysning under, visning af brædder og værktøjskabler i baggrunden.
  • Loftet med synlige træbjælker og metalstøtter, byggeri pågår. I baggrunden ses værksted med værktøj og materialer.
  • Loftet med træbjælker og isolering set fra siden, med vægkontruktion, der tidligere støttede en tagbjælke ovenover.
  • Loftområde under renovering med synlige bjælker, trærammer og værksted i baggrunden, viser et åbent loftsrum under byggearbejde.
  • Et delvist renoveret loft med træbjælker, isolering og værktøj. En start på et byggeprojekt med fokus på vægstøtte og bjælkeopgradering.
  • Et loft med træbjælker og byggeudstyr under renovation. Der er tydelige lys og værktøj, samt midlertidige støttestrukturer.
  • Byggeprojekt under loft med bjælker, træstøtter og værktøj i baggrunden. Ustabil væg tidligere fjernet.
  • Trætrappe i en garage eller værksted med træplader og værktøj rundt omkring. Isolering og bygningsmaterialer kan ses i baggrunden.
  • Trækonstruktion i loft med bjælker og støttebrædder synlige, del af et renoveringsprojekt med fokus på forstærkning af loftsbjælke.
Lav et fagværk mellem bjælkerne, lodrette regler gør ikke så stor nytte.

Ok. Så mener du, at man sætter dem på cirka som på det sidste billede. en 2"4" i 45 graders vinkel, så en lodret, så endnu en på 45 osv. eller mener du, at alle skal være 45 grader?

Hej!
Om man ikke kender til konstruktionsteknik og ved, hvordan kræfterne fordeler sig, er mit råd. Bed en konstruktør om at lægge en tusindlap på en skitse med dimensioner.

larsbj sagde:
Lav et fagværk mellem bjælkerne, lodrette regler gør ikke så stor nytte.
Hvis man skal tage op vertikale belastninger er lodrette regler ret gode....:)

Spærrets midterstolpe (midt i billedet på det første billede) ser ud til at have brug for en lodret støtte under sig. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lave en solid stolpe her, som både kan bære gulvbjælkelaget (hvor trappen fører til) og yderligere en meter op støtte spæret midt på?

Eller var tanken at fjerne hele væggen på stueetagen?

MathiasS sagde:
Hvis man skal tage vertikale laster er lodrette reglar ret gode....:)

Tagstolens midterstolpe (midten på billedet i første billede) ser ud til at have brug for en lodret støtte under sig. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lave en solid stolpe her, der både kan bære gulvbjælkelaget (hvor trappen leder) og yderligere en meter op støtte tagstolen midt på?

Ja præcis. Du forstår præcis rigtigt. Jeg havde næsten turdet håbe på at fjerne væggen helt. Den var så skrøbelig, så det er tvivlsomt hvor meget nytte den har gjort, men nu når skorstenspiben er væk så tænkte jeg, at jeg må forstærke hele konstruktionen. Skorstenspiben stod i den ende/hjørne (sidste billede) omtrent hvor trappen begynder.

MathiasS sagde:
Hvis man skal håndtere vertikale belastninger, er lodrette regler ret gode....:)

Tagstolens midterstolpe (midterst i billedet på det første billede) ser ud til at have brug for en lodret støtte under sig. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lave en solid søjle her, der både kan bære gulvbjælkelaget (hvor trappen fører) og yderligere en meter op støtte tagstolen midt på?

Udgangspunktet var, at TS ikke ønskede en søjle i rummet nedenunder, men i stedet at føre belastningen over til ydervæggene, og der gør lodrette søjler næsten ingen nytte uden at et gitterværk er nødvendigt.
F.eks. sådan her Fackverkskonstruktion med diagonala stag og lodrette stolper for lastfordeling til ydervægge.

• Synes
husbonden
  • Laddar…
seniorkonsult sagde:
Hej!
Om man ikke kan konstruktionsteknik og ved, hvordan kræfterne fordeler sig, så er mit råd. Bed en konstruktør bruge nogle 1000-lapper på en skitse meed :p:p dimensioner.
d^_^b:rolleyes: Waow. Hvilket tip. Det havde jeg ingen anelse om, at man kunne betale tusindlapper for at få hjælp med at tegne konstruktionstegninger. Så havde jeg jo ikke spurgt på det her forum, eller..?

Seniorkonsul.t Jeg kan vel PM:e dig, hvis jeg har brug for flere tips af den karakter, Ikke? Takker

larsbj sagde:
Utgick ifrån att TS inte ville ha en stolpe i rummet nedanför utan föra över lasten till ytterväggarn och då gör bara vertikala stolpar nästan ingen nytta utan ett fackverk krävs.
Tex så här [billede]
Ja ja va sjovt. Det var noget lignende som jeg måske troede. Bliver det ligesom at man fordeler lasten mod "enderne"?
Kan man bruge 2"4" og sømplader eller fungerer det med at bare overlappe og bruge franske skruer eller M10 skruer og møtrikker gennemgående.
Eller skal der være dobbelte skråstivere på hver side af bjælken?

Den gamle midterstolpe er ligesom bare fastkilet med tappen i nederste ende og ligesom oppe i mønningstokken (hedder det sådan).

husbonden sagde:
Ja ja, hvor sjovt. Det var noget lignende, som jeg eventuelt troede. Bliver det sådan, at man fordeler lasten ud mod "enderne"?
Kan man bruge 2"4" og sømplader, eller fungerer det med bare at overlappe og bruge fransk skrue eller M10 skrue og møtrik gennemgående.
Eller skal der være dobbelte skråstivere på hver sin side af bjælken?

Den gamle midterstolpe er ligesom bare fastklemt med tap i nedenden og på samme måde oppe i tagryggen (hedder det sådan)
2´´4´´ og sømplader vil fungere godt, tag en 2´´8´´ til den stående i midten, da den får dobbelt last sammenlignet med de øvrige stående, de skrå bliver trækstænger og holder med 2´´4´´.

larsbj sagde:
2´´4´´ og sømplader vil fungere godt, tag en 2´´8´´ til den stående i midten, da den får dobbelt lasten sammenlignet med de øvrige stående, de skrå bliver trækstænger og holder med 2´´4´´
De "køber" jeg med krog og hår. Direct. Og dette koster (formoder jeg) ikke "nogen 1000-lap...":)

Super tak larsbj
finde billede før skorsten revs bif

• Gammelt loft med murstensskorsten, metalspand, flasker og træbrædder.
  • En trækonstruktion med gamle træbjælker og loft, synlige ledninger på gulvet. Billede taget før murstensskorsten blev revet ned.
  • Loft med synlige træbjælker og trægulv under renovering, med gamle genstande og skruelåg på gulvet.
  • Gammelt loft med synlige trækonstruktioner, murstensvæg, tre glasflasker og zinkspand.
  • Sløret billede af et loftsrum med synlige træbjælker og to rustikke petroleumslamper i hjørnet.
  • Loftkonstruktion med træbjælker og bræddevægge inden murværket blev fjernet. Kabel og spand er synlige i hjørnet.
  • Træloftsstolper og trækonstruktioner i ældre bygning, inden skorstenen blev revet ned.
  • Loft med synlige bjælker, træpaneler og en gammeldags murstensskorsten. Billedet er taget før skorstenen blev revet ned.
  • Gammelt loft med trækonstruktion og beskadiget murstenskanal før nedrivning af skorsten.
  • Et hul i en gammel murstenskanal, afsløret før skorstenen blev revet ned, med synlige træbjælker og murværk.
  • Loft med trægulv og synlige bjælker. Øverst til venstre ses en gammel rød bilsæde. Mørkt rum med lidt naturligt lysindfald.
  • Loft med støvede brædder, papkasser og en stol opbevaret under et skråt tag, inden skorstenen blev revet ned.
  • Gamle træbjælker i loft kælder en rusten metalramme med et rundt hul, muligvis en del af en skorsten før nedrivning.
  • Et gammelt murstensskorsten set ovenfra, inden den blev revet ned. Muren viser tydelige tegn på slid og ælde.
husbonden; Latterlig og uvidende kommentar. Hvad jeg mener er, at når man ikke kender belastninger og konstruktion, så er der ting, som man ikke skal gætte på og rode med selv som amatør. Ligesom når det gælder el. Det handler om sikkerhed. For øvrigt er dette arbejde byggetilladelsespligtigt med høje sanktionsgebyrer, hvis man omgår loven. Men du som besserwisser reparerer vel dine tænder selv efter konsultation på nettet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.