jeg har brug for lidt mere opbevaringsplads i huset, har en ubrugt loft (koldt loft, uisoleret). Tænkte, at man kunne smide julepynt og andet tingel-tangel op, som ikke direkte tager skade af kulde og en vis mængde fugt.
Huset er bygget i 1928, 2 etager og så loftet på det.
Var oppe og rode rundt på loftet i går, mellem loftsbjælkerne (45x150) ligger der et lag pap, spån (ca. 10-15cm tykt lag), så brædder mellem loftsbjælkerne (ca. 28x150), en eller anden gammel “måtte” og øverst har nogen lagt isolering.
Har ingen problemer med fugt, så vil ikke ændre noget på “isoleringen”. Min tanke er at lægge et lag forskalling, eller lignende, ovenpå isoleringen.
Tænkte ikke at opbevare nogle tunge kasser eller store laster, men man er jo alligevel bekymret for, at huset ikke kan klare den øgede vægt. Min tanke er at stille kasserne ud med siderne, for at få så lidt vægt midt på loftsbjælkerne.
Hvis jeg hopper/gynge midt på bjælkerne, så kan man mærke, at de svajer/bevæger sig.
Spændvidden er ca. 350cm, og bjælkerne er altså 45x150. Tror I, at de kan klare den øgede vægt, eller kan jeg forstærke konstruktionen på en eller anden måde?
Regel ovenpå, eller ved siden af bjælken, som skrues i tagstolen?
Usikker på om jeg kan få 350cm lange regler op gennem lugen, ville det være muligt at sammensætte de nye regler, og stadig opnå en forstærkning?
Eller er det nok, hvis jeg lægger regler over flere loftsbjælker, så vægten fordeles på flere bjælker end én?
Gulvreglarne, som du taler om, er hanbjælker. Deres hovedopgave er at holde sammen spær. De er ikke dimensioneret til at bære anden last end isoleringen. Derfor føles de ustabile at gå på. De kan dog klare opbevaring af lettere ting som julepynt og lignende. Glasuldspladerne, der ligger oven på savsmuldet, er en form for ekstra isolering, der er tilføjet efterfølgende. Det bedste er, hvis du først bygger på hanbjælkerne, så det nye råspån ikke presser ned isoleringen (som virker lidt sjusket lagt). Fjern de gamle løst lagte brædder. Udnyt muligheden til at organisere det hele, så det bliver lidt mere ryddeligt.
Gulvreglarne som du taler om er hanebjælker. Deres hovedopgave er at holde sammen spærerne. De er ikke dimensioneret til at bære anden last end isoleringen. Derfor føles de svajende at gå på. De kan dog klare opbevaring af lettere ting som julepynt og lignende. Glasuldsmåtterne, der ligger ovenpå savsmuldet, er en form for ekstra isolering, der er blevet tilføjet senere. Det bedste er, hvis du først bygger op på hanebjælkerne, så det nye ru brædder ikke trykker ned på isoleringen (som virker lidt sjusket lagt). Fjern de gamle løst lagte brædder. Benyt lejligheden til at organisere det hele, så det bliver lidt mere sirligt.
Okay. Forstår.
Fandt et billede, der ligner vores konstruktion, bortset fra at vi ikke har hanebjælke nummer 2.
Hanebjælke nummer 1 er cirka 350 cm lang.
Du mener så, at jeg lægger for eksempel en 45x95 ovenpå den eksisterende 45x150, så de tilsammen danner "en" bjælke, der måler 245 i højden?
Og hvis jeg føler, at cc110 mellem bjælkerne er for langt, så kan jeg regle op cc60 ovenpå de 45x95 jeg har lagt.
Kan man sammensætte 45x95 reglen, med for eksempel hulplade eller reglar "omlappet", eller er det bare at glemme det?
Du bygger på med 45x95 for at få distancen, det indebærer ingen forstærkning af hanebjælkens bæretræevne. Du kan sammensætte hvordan du vil. Den store afstand mellem spær kan du kompensere for ved at vælge lidt tykkere råspont. I en gammel spærkaldes de skrå tagbjælker for højben. Begreberne overramme og underramme anvendes primært om fagværksspær. Hanebjælkerne har også til opgave at reducere højbenenes dimensioner. Derfor kan der være flere hanebjælker.
Du bygger på med 45x95 for at få distansen, det indebærer ingen forstærkning af hanebjælkens bærende evne. Du kan sammensætte som du vil. Den store afstand mellem spær skal du kompensere for ved at vælge lidt tykkere rupløj. I en gammel spær kaldes de skrå tagbjælker for højben. Begreberne overramme og underramme bruges i første omgang om fagværkspræsser. Hanebjælkerne har også til opgave at mindske højbenenes dimensioner. Derfor kan der være flere hanebjælker.
Tak for svaret. Jeg er med på, at det dels er for at bygge op med rupløj og gøre plads til isolering, men hvis man lægger 2 reglar oven på hinanden, burde de så ikke også blive stærkere og klare mere vægt på midten? Eller tænker jeg forkert?
Som en præcisering til @justusandersson kommentar, som jeg ved han allerede har ypperlig styr på, så bliver det selvfølgelig stivere med en regel ovenpå, men ikke så meget som hvis de var limet, så de samarbejder fuldt ud.
Lægger man to regler sammen med samme dimension (uden friktion), bliver det dobbelt så stift som med en enkelt regel. Hvis de to regler forbindes (uendelig friktion), bliver det otte gange stivere end med en enkelt regel.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.