5,089 læst ·
35 svar
5k læst
35 svar
Forstærk gipsplader
Behøves nok ikke nogen lyddæmper, hvis man har ventilatoren mod garagen. Hvis man bruger trykluft i garagen, larmer det alligevel, så kompressoren bemærkes nok næppe.Lostmoose sagde:
Jeg antager, at luftriktningen er mod garagen (mindre egnet at pumpe luft fra garage ind mod kælder). Man behøver også en tilbageslagsventil for, at det skal være godkendt, så udstødningsgasser ikke kan trænge ind i kompressorrummet.
Jeg har allerede bygget kassen for et halvt år siden, så den del er allerede færdig. Men det blev efter samme opskrift, som du foreslog. Krydsfiner/OSB yderst og så "beklædt" med gips indeni. Lydisoleringen blev meget god, samtidig med at jeg fik bedre anvendelse af pladsen, men nu er der altså opstået et nyt problem, varmeudviklingen ved luftkrævende værktøj bliver for stor simpelthen. I hvert fald om sommeren.Finndjävel sagde:
Derfor "løftede" jeg tråden.
Det stemmer, at luftretningen bliver fra kompressoren til garagen. Det havde været nemmere at sætte blæseren i en af kassens vægge, men så modarbejder man meget af kassens lydisolerende funktion. Ud til garagen gør det ikke så meget, hvis det støjer, især ikke hvis man arbejder med høreværn, som man jo gerne gør, når man bruger slibemaskine.c_olsson sagde:Behøves nok ikke nogen lyddæmper, hvis man har blæseren mod garagen. Bruges trykluft i garagen, støjer det alligevel, så kompressoren mærkes næppe.
Jeg antager, at luftretningen er mod garagen (mindre passende at pumpe luft fra garage ind mod kælder). Man har også brug for en kontraventil for at det skal være godkendt, så udstødningsgasser ikke kan trænge ind i kompressorrummet.
Det der med "godkendt" var et interessant indlæg. Dette er ingen procesindustri, og i det øvrigt sparsomt ventilerede garage, køres der aldrig forbrændingsmotorer længere end et sekund eller deromkring. Mener du, at det er et krav også for os fritidshusejere at følge disse direktiver?
Jeg kunne ellers forestille mig en kontraventil af typen "koldluftbeskyttelse" meget for ikke at have et åbent hul direkte ind til kompressoren for at beskytte lidt mod støv og lyd, når blæseren ikke kører. Et andet aspekt er, at kompressoren ikke skulle suge luft den vej (når den kører og har brug for at "ånde") og dermed modvirke blæserens funktion.
Jeg bliver dog usikker på, om en sådan ventil ville kunne få plads inde i røret, da det nok kun er lige langt nok til at huse blæseren, eller om man skulle være nødt til at lave et "grimt" kompromis for at få plads. Uddyb gerne, hvordan du tænker.
Det var en interessant analyse og at få lidt tal på det hele. Jeg tænker mig, at en "usynlig" faktor i beregningerne af, hvor meget ventilation kompressoren får, er indsugningsluftens ventilerende virkning. Jeg bemærkede sidste vinter, at indsugningsluften effektivt sænkede temperaturen i skabet, så temperaturen faktisk faldt under drift. Nettotemperaturændringen var dog positiv og øgede temperaturen et stykke tid efter, at kompressoren blev slået fra.c_olsson sagde:Skal man køre kontinuerligt så er ventilationsbehovet omtrent 100 liter/sek per kW afgivet effekt i kompressoren. En badeværelsesventilator klarer omkring 50 liter/sek og burde være tilstrækkelig for en almindelig lille 1kW kompressor, hvis man ikke kører kontinuerligt hele tiden (det gør man sjældent, hvis man er alene, anbefalingerne gælder hovedsageligt for industrier med flere brugere per kompressor).
Min tanke omkring hvordan man kan omgå problemet med, at en simpel ventilator ikke er tilstrækkelig, er at montere en til, men jeg tager en ting ad gangen og tester mig frem. Det er en fordel ikke at have for meget "åbent", når de mindre luftkrævende værktøjer bruges, så det er som med alt, en overvejelse.
Luften suges ind i kassen fra rummet ovenfor. Dette rum er dog ikke ubenyttet men anvendes som opbevaring. På bagsiden af kassens overside har jeg boret et antal huller, som fungerer som "indsug". Dette indtag ledes via en dobbeltvæg i kassens bagside, der er lyddæmpet. Luften "finder ind" nederst i kassen. Resultatet med den lyddæmpede dobbeltvæg blev fuldt tilfredsstillende lydvolumenmæssigt og ifølge hvad jeg kan bedømme, fuldt tilstrækkelig flow for kompressorens "åndedræt" også.
Skulle man resonere i henhold til passive principper for ventilation, at varm luft stiger, så ville det være smart at ventilere overskudsvarmen opad, men nu er kassen ikke bygget sådan, og kræves alt for store ombygninger, må jeg måske revurdere kassens konstruktion helt. Den er som sagt fuldt tilstrækkelig til mindre luftkrævende opgaver som udblæsning, lakering og endda møtrikpuffen. Derfor tænker jeg, at den kun behøver "lidt hjælp" med ventilationen til de allermest krævende arbejder, når kompressoren er tændt en hel eftermiddag og arbejder med at drive slibemaskiner og måske i fremtiden også blæstring.
Skulle man resonere i henhold til passive principper for ventilation, at varm luft stiger, så ville det være smart at ventilere overskudsvarmen opad, men nu er kassen ikke bygget sådan, og kræves alt for store ombygninger, må jeg måske revurdere kassens konstruktion helt. Den er som sagt fuldt tilstrækkelig til mindre luftkrævende opgaver som udblæsning, lakering og endda møtrikpuffen. Derfor tænker jeg, at den kun behøver "lidt hjælp" med ventilationen til de allermest krævende arbejder, når kompressoren er tændt en hel eftermiddag og arbejder med at drive slibemaskiner og måske i fremtiden også blæstring.
Klik her for at svare