Hej.
Skal bygge en støttemur i Leca ca. 80 cm høj. Den vil have 2 styk 135 vinkler, som jeg skærer til manuelt. Hvordan armerer jeg disse på bedste vis? Det bliver en svag del i konstruktionen. Overvejede at skære den ene side af ”stigen” af armeringsstålet og vinkle det, men det føles spinkelt.
Nogen med tips?
Skal bygge en støttemur i Leca ca. 80 cm høj. Den vil have 2 styk 135 vinkler, som jeg skærer til manuelt. Hvordan armerer jeg disse på bedste vis? Det bliver en svag del i konstruktionen. Overvejede at skære den ene side af ”stigen” af armeringsstålet og vinkle det, men det føles spinkelt.
Nogen med tips?
Så har jeg gjort.
Læg lidt ekstra armering med overlap nogle halve meter til hver side, hvis du føler dig bekymret. Som amatør har jeg tænkt, at det er billigere at overarmerer end at hyre en konstruktør, så jeg plejer nok at vælge den bane. Men det kræver jo en vis fornemmelse alligevel..., at gøre det om kan jo blive ganske dyrt/tidskrævende.
Læst denne?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...cQFnoECCwQBg&usg=AOvVaw0vgPi5xg3O2LCwEf0y-F_h
Jeg ville være mere bekymret for trykket fra væggen, sidestøtte for at håndtere sidekræfter?
Læg lidt ekstra armering med overlap nogle halve meter til hver side, hvis du føler dig bekymret. Som amatør har jeg tænkt, at det er billigere at overarmerer end at hyre en konstruktør, så jeg plejer nok at vælge den bane. Men det kræver jo en vis fornemmelse alligevel..., at gøre det om kan jo blive ganske dyrt/tidskrævende.
Læst denne?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...cQFnoECCwQBg&usg=AOvVaw0vgPi5xg3O2LCwEf0y-F_h
Jeg ville være mere bekymret for trykket fra væggen, sidestøtte for at håndtere sidekræfter?
Okej kør på det også.B BSOD sagde:Så har jeg gjort.
Læg lidt ekstra armering med overlap nogle halve meter til hver side, hvis du føler dig usikker. Som amatør har jeg resoneret, at det er billigere at overarmerere end at ansætte en konstruktør, så jeg plejer nok at vælge den vej. Men det kræver jo en vis følelse alligevel..., at lave om kan blive ret dyrt/tidskrævende.
Læs denne?
[link]
Jeg ville være mere bekymret for trykket fra væggen, sidestøtte til at håndtere sidekræfter?
Hvad angår trykket fra jorden har jeg også bekymret mig en del, men ifølge finja skal det fungere, da den ikke er mere end 80 cm. Fundamentet bliver Leca som stilles tværgående, så det danner en L-støtte.
Måske burde jeg bruge skalblok i stedet... besværlig at pudse bare.
B BSOD sagde:Så har jeg gjort.
Læg lidt ekstra armering med overlap en halv meter til hver side, hvis du føler dig urolig. Som amatør har jeg ræsonneret, at det er billigere at overarmerere end at hyre en konstruktør, så jeg plejer nok at vælge den vej. Men det kræver jo en vis fornemmelse alligevel..., at gøre det om kan jo blive ret dyrt/tidskrævende.
Læst denne?
[link]
Jeg ville være mere bekymret over trykket fra væggen, sidestøtte for at håndtere sidekræfter?
Klik her for at svare