OSB som klædes med nogle lag gips. Behøves kun regler i hjørnerne. Tunge nok og billige. Alt materiale findes på ByggMax. Udgår fra at det du skriver i TS om ventilation og servicelåger er med i planlægningen. Regler forresten. Lidt lægte er nok.
mvh Findus
RB: Ja det var vel måske ikke primært din attitude, jeg henviste til, man behøver kun tage til sig så meget, som man tror, man fortjener.
Sidesporet med bilmotorer kan vi diskutere i al uendelighed. Der findes mange effektive og stille bilmotorer, og det er jo måske et effekt-kompromis, men jeg er heller ikke ude efter at tune kompressoren. Bare at lufttilførslen skal være tilstrækkelig til den effekt, der bruges.
Jeg tror på empiriske studier, dvs forsøg. Så jeg vil prøve. Ofte gør jeg noget, ikke fordi det er nemt, men fordi det er sådan, jeg vil have det. Hvis projektet lykkes, deler jeg måske det her, så andre kan lære af mine erfaringer. Det er ingen idé at poste noget på forhånd, da jeg ikke ved, om det bliver så godt, som jeg vil have det, eller om det endda bliver det endelige resultat.
Jeg takker for tipsene angående materialevalg, jeg har ikke bestemt mig endnu, det bliver nok krydsfiner, OSB eller MDF. Med tanke på materialeomkostningerne kan jeg nok ikke tillade mig mere end dette. For det er jo ikke kun plader, der skal købes, beslag, skruer, reglar, hylder og mere skal bruges før dette er "færdigt". Forhåbentlig er et par mellemdage nok til at færdiggøre, men jeg er normalt tidsoptimist, og det plejer at tage omkring tre gange så lang tid, mindst, så vi får se...
Når jeg havde læst halvvejs i tråden, tænkte jeg foreslå, at du bygger i et stærkt, men billigt materiale, og så limer/skruer et lag gips på for at øge vægten og indføre en ekstra resonansfrekvens (modvirker at nogle frekvenser i stedet bliver forstærket).
Men så så jeg, at findus42 allerede var kommet med det forslag.
Et interessant forslag, som virker mere velbegrundet nu, når to personer er kommet med samme forslag. Vil overveje det.
Satte i går igen med skitsen og indkøbslisten, og puslespilsbrikkerne falder så småt på plads, og i går stødte jeg på en interessant tråd om "ljudfällor" på et forum, og det der blev nævnt der, følger min princip. Jeg har jo ingen sofistikeret mætningsudstyr og ikke tilstrækkelig fagkundskab, så for min del må det blive lidt "trial and error".
Så skal det jo nævnes, at det er ikke noget verdensmesterskab, jeg er ude efter, men at møblere rummet, den står i, og samtidig måske vinde en eller to decibel. Jeg kommer jo alligevel ikke til at se film og lakere båden samtidig!
I weekenden kom den rigtige ildprøve for kompressoræsken. Selvom den har været "færdig" i et par uger, er det først nu, at kompressoren er kørt i større omfang. Ved opstart og den første test bemærkes det, at lydniveauet nu er som om kompressoren stod i et andet rum, så langt er jeg tilfreds.
Så får jeg en lidt pudsig effekt af, at indsugningsluften tages via bagsiden mod ydervæggen. Det resulterer i, at temperaturen falder under drift for derefter at stige, når kompressoren stopper. Når kompressoren startes efter en længere tids stilstand, skal den pumpe op fra nul (i princippet) og kører derfor længere end ved almindelig mere kontinuerlig brug. Ved denne første test steg temperaturen i kassen op til ca. 25 grader, for derefter at tage lidt over en time, før den faldt igen. Jeg tænkte da, at jeg nok bliver nødt til at komme på en god ventilationsløsning, hvis jeg skal bruge den mere kontinuerligt. Men til min store overraskelse steg temperaturen aldrig over 25 grader trods en hel dags arbejder og flere hjulskift, hvor møtrikpistolen blev varm. Hver gang kompressoren starter, køler den sig selv, så den på ny må begynde at opvarme det rum, den står i. Jeg råber ikke hej endnu, flere tests kommer, temperaturmåleren forbliver og max/min-værdierne nulstilles ved hver lejlighed for nemt at holde øje med temperaturen. Målesonden hænger lige over kompressorblokken i en afstand af ca. 10 cm.
Det endelige konstruktionsvalg blev en "sandwich-konstruktion" af OSB, asfaltplade (som jeg havde liggende) og gips. Lugen til fronten er så absurd tung, at jeg knap kan løfte den, men pladerne opleves virkelig stumme, slår man næven midt på en flade, bliver der kun en stum dunk. Jeg vil også takke for tippet om lægter som smalregel, det har været virkelig nyttigt, ikke bare i denne konstruktion. Billeder kommer til dem, der er interesserede, når alt er helt færdigt. Det er meningen, at "møblet" også skal udgøre tøjopbevaring, og den del mangler stadig.
Eftersom der blev spurgt om vurdering tidligere i tråden:
Nu har jeg kørt kompressoren yderligere, mest med den store mutterpicka som jo forbruger masser af luft, men også med andre værktøjer, og uanset hvad jeg gør, bliver det ikke varmere end 25 grader i "skabet". Enten starter jeg den bare, kører en gang og slukker den, så bliver det maksimalt varmt i skabet, derefter falder temperaturen naturligvis, hvis den ikke kører mere, men hver gang den starter, køler den sig selv, temperaturen i skabet falder, og den skal igen begynde at opvarme luften i skabet. Måske har jeg en fordel ved, at dette er placeret i en kold kælder, måske fordi den tager luft ind bagfra, så al luft passerer den kolde ydervæg? Men det føles godt i hvert fald at vide, at den største bekymring med dette projekt, udeblev. Overophedningsproblemer ser denne konstruktion ikke ud til at have.
Halvfærdigt projekt, i bagkanten ses pladen, der fungerer som luftindtag, luften tages ind via huller i bagkanten af pladen ovenpå og kommer ind i skabet nedenfor ved gulvniveau. På billedet ses også, at en plade er lagt på gulvet, dette for at modvirke resonans via gulvet. Selv om det er i stiv beton, kan det næppe skade, derudover fik jeg en passende højde på "gulvet" inde i kassen, der svarer til reglen i forkant. Lettere at rulle kompressoren i og ud da.
Type "færdigt" projekt. Det blev nogle kompromisser i denne løsning. Egentlig ville jeg have ønsket at bygge det "omvendt" med kompressoren ovenpå og opbevaring nedenunder, men jeg vurderede, at dette var endnu sværere, især at kunne tage kompressoren ind og ud for service og reparationer. Derudover ville man måske få yderligere resonansproblemer, hvis kompressoren blev sat på en hylde og ikke som nu, på gulvet. Den store plade i forkant sidder med ti stykker M6, der skrues ind i de to regler, en ovenpå og en nedenunder.
Næste idé, ligesom for at afslutte projektet, er at gøre noget med "tomrummet" bag jakkerne. En idé, jeg har, er at fremstille et par skydedøre af frostat plastglas. På den måde kan man "skjule" grim opbevaring, samtidig med at man stadig har glæde af belysningen indeni. Jeg indrømmer, at placeringen af spots næppe var nødvendig, men jeg havde dem liggende fra et andet projekt og kablerne var allerede trukket frem. Synspunkter på, hvordan man kan arbejde videre med denne "møbel"? Smart opbevaring kan jeg næppe få for meget af!
En lille kompressor suger jo ind op til 200 liter luft/min, så der kommer en hel del køleluft ind i boksen, når man bruger trykluften. Så nogle varmeproblemer får man næppe.
...Hvilket jeg nu med nogle forsøg på empiriske undersøgelser nu har vist. Årsagen til at jeg følte sådan nødvendighed for at vise dette skyldtes den skepsis, som tråden blev indledt med. Det føles dog godt at have bevist dette for sig selv, så man slipper at tænke. Termometeret bliver siddende, dels som fortsat overvågning, men idet den har ude/inde-funktion ser jeg jo også den omgivende rumtemperatur, hvilket er interessant at have lidt overalt i et hus med forskellige opvarmningskilder.
Så kan man nok ræsonnere sig frem til, at en kompressor, der står i et varmere rum med mindre luftvolumen inden for kassen og med dårligere tilførsel, måske ville få en usund arbejdstemperatur efter et stykke tid. Så det er et punkt, der bør tages i betragtning, men intet, der umuliggør operationen at bygge en kompressor ind.
Det er godt med konstruktiv kritik "du burde tænke på dette" eller lignende. Men klimaet på internettet er blevet hårdere, og der er færre opmuntringer og mere spørgsmålstegn. Snart tør man vel ikke poste noget som helst længere, men drivkraften ligger i, at det er sjovt at dele! Konstruktionen blev enklere, end jeg havde tænkt mig, men med visse kompromiser på funktion.
Nu må jeg tage et skridt tilbage og erkende, at jeg nok var lidt forhastet i min konklusion om, at ventilationen til kompressoren er tilstrækkelig. Efter at have kørt med en trykluftsdrevet slibemaskine en eftermiddag, kan jeg se, at temperaturen inde i skabet er steget til nær ved halvtreds grader! Eftersom jeg ønsker at kunne bruge slibemaskinen og også andre, mere luftkrævende maskiner, må dette problem løses. Jeg tænker, at en termostatstyret ventilator, som jeg har på hylden, burde fungere.
For stadig at have det lydisoleret mod boligdelen af huset, tænkte jeg på at lave et hul mod garagen, men den væg er i 20cm letbeton, så jeg undrer, hvordan jeg skal lave hullet til ventilatoren. Jeg har både slaghammer og stor slagboremaskine, men jeg tænkte at bore flere mindre huller (ca. 20 mm) med slagboremaskinen i en cirkel og så "tage ud" hullerne med en mejselhammer. Jeg tænker, at selvom hullet bliver lidt ujævnt, gør det ikke så meget, når ventilatoren er på plads.
Jeg borede nyligt et 25 cm dybt hul gennem en kældervæg med en sådan her bor købt på Jula. Fungerede fint. Dog blev fruen lidt ærgerlig fordi det larmede "en smule" på etagen ovenover
Javel, hulsav i alle ære, men jeg troede ikke, at hulsave til beton i 100mm-udformning var rimeligt prissat til et engangsjob. Men ser at Jula også har en hulsav til dette for en hund. Hmm, skal tjekke, hvad jeg har "på hylden" først, tror ikke jeg har nogen i så stor diameter.
Byg rammen af OSB og beklæd indersiden med gips + noget absorberende materiale, f.eks. højtalerisolering. Gips er billigt, du kan lægge flere lag. Det er vægten, du er ude efter, hvis du vil opnå lydisolering. MDF er ret tungt og kan også anvendes, mens krydsfiner ikke lydisolerer nævneværdigt.
Skal man køre kontinuerligt, er ventilationsbehovet omtrent 100 liter/sek per kW afgivet effekt i kompressoren. En badeværelsesventilator klarer omkring 50 liter/sek og burde være tilstrækkelig for en almindelig lille 1kW kompressor, hvis man ikke kører kontinuerligt hele tiden (det gør man sjældent, hvis man er alene, anbefalingerne gælder hovedsageligt for industrier med flere brugere per kompressor).