24,589 læst ·
13 svar
25k læst
13 svar
Forskel på EU-standard og Svensk-standard på gipsplader
Ikke svar på dit spørgsmål men....
Jeg har under sommeren indkøbt ca. 50 stk. af hver af byggmax økonomi gips og "standard kvalitet".
Jeg bemærkede ingen forskel overhovedet, når jeg arbejdede med dem.
Årsagen til at jeg købte begge sorter var, at jeg har 2,5m loftshøjde på overetagen.
Jeg har under sommeren indkøbt ca. 50 stk. af hver af byggmax økonomi gips og "standard kvalitet".
Jeg bemærkede ingen forskel overhovedet, når jeg arbejdede med dem.
Årsagen til at jeg købte begge sorter var, at jeg har 2,5m loftshøjde på overetagen.
Jeg ville uden problemer turde bruge Byggmax budgetplade.
Men da jeg skulle have 23 stk til garagen, fik jeg samme pris for knaufdanogips normalplade som Byggmax budget hos min lokale byggemarked. Det + billige fragt afgjorde det ret hurtigt.
Byggmax er normalt set billigere kun så længe man skal købe en lille mængde, så snart det gælder lidt mere materiale, så plejer den traditionelle byggemarked at kunne matche Byggmax priser. De har helt klart den margin. Vil de ikke sænke deres pris til Byggmax-pris, så straff dem ved at handle hos Byggmax i stedet.
Men da jeg skulle have 23 stk til garagen, fik jeg samme pris for knaufdanogips normalplade som Byggmax budget hos min lokale byggemarked. Det + billige fragt afgjorde det ret hurtigt.
Byggmax er normalt set billigere kun så længe man skal købe en lille mængde, så snart det gælder lidt mere materiale, så plejer den traditionelle byggemarked at kunne matche Byggmax priser. De har helt klart den margin. Vil de ikke sænke deres pris til Byggmax-pris, så straff dem ved at handle hos Byggmax i stedet.
Jeg glemte at sige, at jeg selv kun bruger byggmax både i garage og inde. Men hvis den lokale byggemarked kunne matche prisen, ville jeg selvfølgelig handle der. Min er dog ikke i nærheden, der er 1000kr forskel pr. palle gips.
Problemet som jeg har set er, at man skal indstille momentet forskelligt på skruemaskinen på forskellige steder på pladen.
Dvs pladen er af ujævn hårdhed.
En kvalitet plade ønsker man at skrue med samme moment hele tiden.
Dvs pladen er af ujævn hårdhed.
En kvalitet plade ønsker man at skrue med samme moment hele tiden.
Jeg kørte Byggmax gips med svensk standard på alle plader undtagen én. Den med EU-standard kostede 10 kroner mindre, men den var totalt værdiløs. Det var den værste gipsplade, jeg nogensinde har arbejdet med. Det var næsten umuligt at skrue gipsskruernes hoveder ind i gipsen. Når man endelig fik hovedet ind, deformeredes papiret omkring hovedet, så der dannede sig buler, der stak ud uden for pladen. Nogle gange lød det som om, der opstod revner inde i pladen, når man skruede hovedet ind. At spartle disse skruer blev ikke pænt.
Pladen er virkelig hård og totalt værdiløs at bruge. Jeg advarer alle mod at købe denne plade!
Jeg vil påpege, at jeg ikke har brugt dårlig skruer, men Grabber gipsskrue til enkelgips. Disse skruer er helt vidunderlige på normale plader.
Pladen er virkelig hård og totalt værdiløs at bruge. Jeg advarer alle mod at købe denne plade!
Jeg vil påpege, at jeg ikke har brugt dårlig skruer, men Grabber gipsskrue til enkelgips. Disse skruer er helt vidunderlige på normale plader.
Jeg synes, der kan være stor forskel på forskellige gipsplader, især når man skærer dem - nogle revner fint og lige, mens andre ser hæslige ud. Det samme gælder, når man skrue dem - nogle er uden problemer, mens andre bliver noget skidt og revner mm.
Der er større kvalitetsskel på budgetgipsen, men den fungerer da, hvis man ikke ser strengt på tidsforbruget for at håndtere den.
Tåbelige lafarge lægger f.eks. pladerne i forskellige retninger, så man skal vende hver anden plade hele tiden, hvilket er noget dobbeltarbejde!
Der er større kvalitetsskel på budgetgipsen, men den fungerer da, hvis man ikke ser strengt på tidsforbruget for at håndtere den.
Tåbelige lafarge lægger f.eks. pladerne i forskellige retninger, så man skal vende hver anden plade hele tiden, hvilket er noget dobbeltarbejde!
Klik her for at svare